Review: Typoman Nintendo Wii U

In een wereld vol gewetenloze en doelloze games bestaat nu Typoman. In de basis een platformer en daarnaast een woordspel. Twee compleet verschillende genres die wellicht wat lastig te combineren zijn. Uiteraard is lastig een woord waar niet iedereen zich in kan vinden en dus ook iets waar de ontwikkelaar geen boodschap aan heeft gehad. Ontwikkelaar Brainseed Factory heeft geprobeerd Typoman tot een succes te maken, maar proberen is nog geen garantie voor succes.

Speel met woorden

Typoman is een spel met woorden, maar er wordt vooral gespeeld met woorden. Dat blijkt alleen al uit het ontwerp van het hoofdpersonage. De held, wat uiteraard in het Engels hero is, bestaat letterlijk uit de letters H-E-R-O. Het vergt wat fantasie om dit exact te herkennen, maar het staat er zeker. Daarnaast steken er scherpe 'A's uit de bodem van een afgrond, worden er ladders gemaakt van de letter H en bestaan vijanden uit woorden als 'evil'. Een ingenieus gebruik van letters en woorden, al blijft de inventiviteit daar wel hangen. Zo kan je een platform maken van het woord 'platform', regen laten verschijnen als er 'rain' in het scherm staat of gevaarlijk gas laten verschijnen door 'gas' te projecteren. Deze innovatieve manier van spelen laten mijn creatieve nekharen wat overeind staan, maar toch hoopte ik op wat meer innovatie.

In de basis een platformer of eerder basisplatformer

Het gebruik van woorden is waar de game om draait. Toch blijft het in de basis een platformer. Hoewel een platformer niet echt kan mislukken, valt Typoman wel onder de basisversie van het genre. Springen voelt klungelig aan en moet op het juiste moment getimed worden zodat je überhaupt in de buurt van een ander platform komt. Wanneer de timing van een sprong niet exact is, kan je jezelf echter nog wel redden. Dat komt omdat sommige platformen vanaf de zijkant bereikbaar zijn dankzij een bug in de game. Door continu te springen is het mogelijk om via de zijkant naar boven te komen. Ook dit voelt klungelig aan.

Puzzelen is interessant, soms

Puzzelen is interessant voor iedereen die graag puzzelt. Soms wil het alleen zo zijn dat de puzzels in deze game verschrikkelijk lastig zijn door zijn eenvoud. Het idee is om bijvoorbeeld een, door de regen gevulde, waterpoel leeg te laten lopen door de letter 'D' voor het woord 'rain' te plaatsen. Zo creëer je het woord 'drain' en laat je de poel leeglopen. Wanneer men dit niet ziet, kan het zo zijn dat je op zijn tijd erg lang met dit soort puzzels bezig bent. Zo zijn er momenten geweest dat ik niet op het gevraagde woord kon komen en ruim een half uur aan het stoeien was. De mogelijkheid bestaat om de GamePad te raadplegen voor hints, maar deze hints willen in veel gevallen nogal cryptisch, Engelstalig en misleidend zijn. Puzzelen is leuk en kan een intellectuele uitdaging zijn, maar maak ze dan wel logisch. Omdat er per puzzel slechts 'n mogelijkheid is volgens de game, maar er in werkelijkheid toch echt wel meer dan 'n optie bestaat, wil de frustratie snel intreden.

GamePad is een goede hulp

Zoals ik eerder vertelde worden er hints op de GamePad weergeven. Nu wordt gelukkig het mooie stukje techniek niet alleen gebruikt om legaal vals te spelen, maar is het ook een hulpstuk voor het vormen van nieuwe woorden. Hero is namelijk niet de enige die letters kan splitsen, verplaatsen en herschikken. Nee, ook jij kan met de GamePad woorden creëren door simpelweg letters te verschuiven. Dit maakt de game een stuk makkelijker en scheelt aanzienlijk in tijd. Al blijft het keer op keer een anticlimax wanneer je voor de duizendste keer het woord 'on' moet 'spellen' om een platform of schakelaar aan te zetten.

Van korte duur

De game geniet van een zinloos en betekenisloos verhaal. Je bent namelijk op zoek naar 'n van je armen. Nu is dat geen drama en zeker geen minpunt. Al is het wel een zeer groot minpunt dat het zinloze verhaal belachelijk kort is. De game kent slechts drie verschillende verhaalelementen die elk van korte duur zijn. Het is duidelijk dat je goed je best moet doen om een paar uur uit Typoman te willen halen. Met een paar uur bedoel ik effectieve uren en zeker niet de wegtikkende minuten door de slechte plaatsing of uitleg van puzzels.

Het eindoordeel van Boy Apfel

Ik heb uitgekeken naar Typoman omdat ik een mix van de Limbo-sfeer en de moeilijkheidsgraad van Wordfeud dacht te herkennen. Echter kom ik daar heel snel op terug. De game biedt helaas niets meer dan een platformer van een aantal jaar geleden. Daarbij zijn de puzzels, op momenten, veel te lastig en onduidelijk. Ik blijf bij mijn mening dat de game in potentie genoeg te bieden heeft, maar deze potentie wordt niet benut. Als het platformen beter was uitgewerkt en de puzzels wat toegankelijker waren geweest, dan was de game een succes geworden. Gelukkig is er gebruik gemaakt van de GamePad, iets wat nog niet alle games op de Wii U doen. De GamePad was daarom in veel gevallen een echte hulp met het hint-systeem en het spellingelement. Helaas kan dit alleen een game als deze niet redden.

• Goed uitdagend "
  • Gebruik van de GamePad
  • " maar weliswaar te uitdagend