Review: Chibi-Robo! Zip Lash Nintendo 3DS

Geplaatst: 12 november 2015 17:00

Chibi-Robo is niet de meest bekende Nintendo-held. Net als Kirby is hij ook een held die origineel van een ander development-team komt dan van Nintendo zelf, maar de kleine schattige robot is toch echt exclusief voor de Nintendo-systemen. Het development-team achter Chibi-Robo is Skip Ltd., welke ik verder ook eerlijk gezegd nergens anders van ken. Je gaat het niet geloven, maar Chibi-Robo! Zip Lash is inmiddels de vijfde game die bestaat van onze verchroomde robotheld.

GeChibichte

De eerste game verscheen zoén tien jaar geleden op de GameCube en heeft inmiddels de precious gem-status bereikt. Dit betekent dat je deze game niet goedkoper dan zestig euro zult vinden. De tweede en derde Chibi-Robo-games verschenen op de DS, waarvan de derde enkel is verschenen in Japan. Dat is jammer, want deze schijnt erg goed te zijn. Als vierde verscheen er een Chibi-Robo foto-game op de 3DS. Persoonlijk heb ik enkel de GameCube-versie daadwerkelijk gespeeld, wat inderdaad een erg unieke en goeie titel is.

Andere game, andere gameplay

Chibi-Robo-games zijn eigenlijk altijd een 3D-avontuur waarbij je allerlei verschillende dingen kunt en moet doen. Bij het eerste deel helpt de tien centimeter hoge robot de Sandersons. In Park Patrol, op de Nintendo DS, bouw je een parkje uit, wat qua gameplay een beetje op Animal Crossing lijkt. Chibi-Robo! Zip Lash speelt echter totaal anders. De game speelt namelijk als een platformgame. Dit vond ik een beetje een teleurstelling, aangezien er inmiddels wel genoeg van deze games voor de 3DS zijn. Juist zoén 3D-avontuur als de originele Chibi-Robo-games kan de 3DS makkelijk aan. Helaas zijn er toch echt vrij weinig van dit soort games op de 3DS. Maar goed, het zag er allemaal wel leuk uit. Ik vind Chibi-Robo een tof robotje, dus we zullen zien.

Chibi-Aliens!

Chibi-Robo begint op een ruimtestation waar hij bezig is met schoonmaken. Plotseling beginnen kleine aliens (zelfs nog iets kleiner dan onze verchroomde held zelf) de aarde lastig te vallen. Chibi-Robo snelt erachteraan en zo begint het platformavontuur. Chibi-Robo speelt niet zoals de standaard 2D-platformer, want je maakt vooral gebruik van zijn oplaadsnoer. Vandaar ook de subtitel Zip Lash wat beter bekt dan Swinging with a Power Cord. Als basis kan Chibi-Robo twee moves uitvoeren: een korte grapple, of een opgeladen move waarmee de zip lash heel ver komt en sterke objecten vernietigt. Gedurende ieder level pak je tevens bolletjes die ervoor zorgen dat de zip lash steeds langer wordt. Dit geldt echter slechts enkel voor dat bepaalde level. De zip lash kan zich aan allerlei punten vastklampen en zo vliegt en klimt onze robot de levels door. Verder blijft het gelukkig heerlijk simpel qua besturing. Hierdoor heeft de platforming wat weg van Bionic Commando, plus dat de uitdaging hem zit in de timing in plaats van complexiteit.

Rad van Vooruit

Chibi-Robo speelt over het algemeen heel lekker, en je hebt in ieder level genoeg dingen te doen en te vinden. Met Chibi-Robo ruim je afval op, vind je verborgen muntjes, snoep van obscure bestaande merken, en er zijn nog kleinere robotjes die zich voor je verstoppen (waarom, geen idee). Hiermee kun je extra items vrijspelen, Deze items bestaan uit een soort van outfits en recharge-items. Chibi-Robo blijft voortdurend langzaam energie verliezen, maar op geen enkel punt had ik die extra items echt nodig. Ik kwam telkens op tijd een stopcontact tegen waarmee je de robotheld kan opladen. De normale platformlevels zijn veelal leuk, maar de afwijkende games beduidend minder. Vooral de onderwaterlevels spelen simpelweg niet fijn en lijken wel erbij gegooid. Daarnaast is het niet makkelijk om zomaar naar het volgende level te gaan. Nee, dat moet door middel van een soort draairad dat bepaalt hoeveel stappen jij op het leveloverzicht vooruit gaat. Hier heb je wel invloed over, maar resulteert er soms in dat je een level moet overdoen. Waarom men dit in hemelsnaam heeft toegevoegd, snap ik echt niet. Het enige wat dit aan de game toevoegt, is irritatie.

Deze nieuwe Chibi-Robo-game zal voor de meeste gamers in Nederland de eerste keer zijn dat ze in aanraking komen met de wereld van Chibi-Robo. Om nu te zeggen dat dit de beste impressie is, nee. De game is niet slecht, speelt voor tachtig procent heel leuk, heeft goeie muziek en veel charme. Maar voegt afgezien van het Bionic Commando-achtige platformstijltje bijzonder weinig nieuws toe. Ook ziet de game er grafisch matig uit en heeft deze veel rare, nutteloze en soms irritante toevoegingen. Oftewel, als je met je zuurverdiende eurocentjes daar in de gamewinkel staat en je wilt een platformgame, kun je makkelijk twee of drie betere games vinden voor de 3DS dan Chibi-Robo! Zip Lash. De prijs is echter zeer schappelijk. Want dertig euro voor de losse game en 45 euro voor de amiibo-versie, is een hele nette prijs voor een 3DS-titel . Ondanks de kritiek wil ik toch elke platformgamer en 3DS-eigenaar verzoeken om de game echt eens te proberen, want Chibi-Robo is gewoon een supertoffe robot.

• Zip lash-gameplay is gaaf
  • Chibi-Robo!
  • Leuke sfeer en muziek