Review: WRC 5 PlayStation 4

WRC 5 toont aan dat een game door 'n verkeerde designfout compleet in elkaar kan storten. Niet dat deze rallygame verder perfect is, want meerdere elementen hadden beter gekund, maar de game heeft zeker potentie. In een jaar waarin reeds meerdere uitstekende racegames zijn afgeleverd, wordt het WRC 5 bovendien niet gemakkelijk gemaakt. Je moet wel een hele grote fan van het rallygenre zijn om alsnog voor WRC 5 te kiezen.

Veelbelovend begin

WRC 5 is de officiële rallygame die de FIA World Rally Championship naar je console of pc brengt. Dat klinkt tof, want dat betekent dat je aan de slag kunt op maar liefst 65 stages verdeeld over 13 rally's. Van het besneeuwde Zweden tot het bosrijke Wales, variatie is er volop. Waarschijnlijk begin je met de carrièremodus, waarin je, hoe kan het ook anders, een eigen coureur aanmaakt en je probeert op te werken naar de top. Je wordt vervolgens bijgespijkerd in Rally School, een verkapte tutorialmodus die helaas te streng is en daardoor vrij snel leidt tot frustratie. Het echte racen leer je vooral door het simpelweg te doen en wat blijkt, dit heb je al snel door. WRC 5 bestuurt namelijk best behoorlijk. Verschillen tussen ondergronden zijn merkbaar, maar de algehele wegligging is met de standaardinstellingen vrij arcade te noemen. Men geeft je bovendien niet graag de mogelijkheid om de game uitdagender of gemakkelijker te maken, want de hulpmiddelen en moeilijkheidsgraden zitten verstopt in een vrij onlogisch menu dat je alleen via de opties in het hoofdmenu kunt bereiken.

De clou

De eerste race van mijn carrière in WRC 5 ging me meteen goed af: de eerste plaats. Vervolgens mocht ik keer op keer weer op het hoogste podium klimmen, en mede door het ontbreken van tussenstanden, ging ik me op den duur afvragen of ik nou zo goed was, of de game juist zo gemakkelijk. Om de proef op de som te nemen, reed ik mijn volgende race uit en drukte ik daarna meteen op restart. Met de tijd van de nummer twee in mijn achterhoofd, reed ik opzettelijk een aantal seconden langzamer, zodat ik aanzienlijk lager in de rangorde terecht zou moeten komen. Wat blijkt: ik werd wederom eerste en de nummer twee volgde wederom op niet meer dan twee seconden. Ook op hogere moeilijkheidsgraden, inclusief de allerlastigste, bleek deze dynamische bepaling van de eindstand aanwezig te zijn. Vlieg je echt meerdere keren van de baan af en rijd je je auto volledig in de prak, dan grijp je nog wel eens naast een medaille, maar desalniettemin blijft de AI uiterst dubieus. WRC 5 lijkt van mening te zijn dat winnen altijd leuker is dan verliezen en laat je daardoor in de meeste gevallen opzettelijk met de eerste prijs aan de haal gaan. Een gezonde gamer houdt echter van uitdaging en zal hierdoor al snel zijn uitgekeken op alle singleplayermodi.

Van offroad naar online

Naast de carrièremodus en Rally School, kun je ook een snelle race starten en een enkele of meerdere rally's naar keuze spelen. Ik kan niet ontkennen dat het leren kennen van alle stages op zijn tijd enorm leuk kan zijn, maar het ontbreken van enige vorm van uitdaging gooit in alle singleplayermodi roet in het eten. Gelukkig kun je ook de strijd aangaan met vrienden en vreemden in de multiplayermodus. Maar liefst acht man kunnen het offline tegen elkaar opnemen. Je speelt dan wel om de beurt, wat de spanning er een beetje vanaf haalt, maar wat wel leuk kan zijn voor wat fanatieke vrienden die ook nog enige rallykennis bezitten. Online komt WRC 5 pas echt tot zijn recht. Althans, voor even. Het strijden tegen anderen is leuk, uitdagend en vooral erg spannend. Iedere stuurfout kan fataal zijn, waardoor een race vaak pas op de laatste meters wordt beslist. Helaas zorgt een gebrek aan online modi ervoor dat je ook online al snel uitgespeeld bent. Je kunt het namelijk alleen opnemen tegen andere spelers op stage na stage. Zo is het niet eens mogelijk om met wat online medespelers een gehele rally af te werken. Jammer, want dat had best tof kunnen zijn.

Ongeloofwaardige opwinding

Zoals ik eerder al aankaartte, is het op sommige momenten erg leuk om te stoeien met de vele stages. Je zult nooit zo'n spanning ervaren als in bijvoorbeeld DiRT Rally, mede doordat de game je genoeg manieren biedt om een fout te herstellen, maar toch kan het ontdekken van alle tracks voor enige opwinding zorgen. Bovendien ziet WRC 5 er op momenten best aardig uit en biedt de game de nodige variatie. De verschillende landen zorgen voor uiteenlopende decors, maar ook kan er op verscheidene tijdstippen (waaronder in de nacht) geracet worden en zijn er een aantal weersomstandigheden om uit te kiezen. Leuk, maar helaas wordt de game getergd door technische mankementen. Zo kakt de framerate geregeld in, heeft WRC 5 veel last van pop-up en wordt de game in de regen aanzienlijk lelijker. Ook klinkt je co-driver nogal monotoon en weet hij of zij de wisselwerking tussen hem of haar en de bestuurder niet geloofwaardig neer te zetten.

Het eindoordeel van Ruud Oomens

WRC 5 bezit veel potentie, want de rallygame bestuurt best aardig en de vele toffe stages zorgen voor enige afwisseling en ontdekkingsdrang. Helaas is uitdaging ver te zoeken in alle singleplayermodi, aangezien de game je in praktisch alle gevallen laat winnen. Dat zorgt ervoor dat je uiteindelijk vooral aangewezen bent op de online modi en die schitteren eigenlijk ook door afwezigheid. Omdat de game ook technisch niet zo sterk is, kan ik WRC 5 eigenlijk aan niemand aanraden, tenzij je een ongekende rallygek bent die alleen uit is op het verkennen van de vele stages.

Aardig
  • Bestuurt best behoorlijk
  • Veel toffe stages