Review: NBA 2K16 PlayStation 4

Geplaatst: 5 oktober 2015 12:00

Ieder jaar is het rond oktober zover: een nieuwe NBA-game van uitgever 2K. Jarenlang staat deze gerenommeerde franchise aan de top. Dit kan zijn omdat de NBA Live-games veelal niet deugen of omdat er geen concurrentie is. Desondanks staat NBA 2K aan de top om slechts én reden: de serie is retevet. Of dat dit jaar weer zo gaat zijn, kan je lezen in deze review.

Het zit hem in de details

NBA 2K is back! De gameplay is al jarenlang helemaal top, maar de grafische aspecten laten de laatste jaren nog weleens wat te wensen over. Met NBA 2K16 maakt 2K dit helemaal goed. Spelers zien er tot in de puntjes piekfijn uit en ook de presentatie laat niets te wensen over. De muziek is zoals elk jaar spot-on en ook de verslaggeving draagt bij aan het realisme. De pre- en post-game show worden dit jaar gedaan door drie oude rotten in het vak, namelijk Kenny 'The Jet' Smith, Ernie Johnson en Shaquille 'Shaq' Oéneill. Deze shows zijn samen te vatten in én woord: geweldig. De presentatoren vloeien over van humor en goede inzichten. Tevens dient de pre-game show als laadscherm, wat een groot pluspunt is.

Die details uit de titel komen ook duidelijk naar voren in het voorkomen van de spelers. Basketballers en coaches praten zowel over elkaar als over de wedstrijd. Naarmate de wedstrijd vordert, raken spelers bezweet en maken ze foutjes in bijvoorbeeld de opstelling en positionering. Een nieuwe toevoeging in dit deel is de plaatsing van de voeten. Waar je voorheen met een geskillde speler een moeilijk schot makkelijk kon doen laten lijken, moet je dit keer daadwerkelijk voeten in de aarde zetten.

Dribbel je weg naar de top

De grootste toevoeging van dit jaar is de door Spike Lee geregisseerde MyCareer-modus. Hoewel de modus zelf geweldig is, hangen er veel haken en ogen aan deze, over het algemeen, plezante ervaring. Zo is het verhaal simpelweg ruk. Spike Lee tracht een emotioneel epos neer te zetten, maar slaat de plank volledig mis. Je speelt als Freq, een jongeman opgegroeid in 'Da Hood' van Harlem. Freq is in mijn geval van Europese afkomst, maar daar denkt de game anders over. Zo is de verhaallijn overgoten met stereotyperende yo, yo, yo-termen en is mijn eeneiige tweelingzus vier tinten donkerder dan Freq. Niet dat dat een probleem is, maar hierdoor verliest het verhaal een groot deel van zijn charme en realisme.

Gedurende het verhaal is het niet mogelijk om te investeren in Freq. Hierdoor is de basketballer ver ondermaats bij het binnenkomen van de NBA en is het mede hierdoor zwemmen of verzuipen. Na het ongeveer vijf uur durende verhaal maakt de MyCareer-modus het echter helemaal goed. Gedurende het seizoen kan je tijdens vrije dagen geld verdienen door sponsoropdrachten te vervullen en uitstapjes maken met je favoriete spelers. De attributen voor je speler zijn in 2K16 uitgedund, waardoor men in slechts zes skill-takken kan investeren. Overigens gaan de eerder genoemde shows, na het voltooien van het verhaal, uitvoerig in op het leven van hoofdrolspeler Freq. Hierdoor heeft Spike Lee's verhaal toch nog enigszins toegevoegde waarde.

Overige modi

Nu is MyCareer natuurlijk niet de enige modus aanwezig in NBA 2K16. De populaire MyGM-modus is bijvoorbeeld nog altijd ijzersterk. In deze modus kunnen spelers alle beslissingen omtrent het team maken. Zo bepaal je of het tijd wordt om het team te verhuizen naar een andere stad en zijn spelers niet veilig voor een trade naar een ander team. Ook vermakelijk is de MyPark-modus. In deze modus dienen spelers zich aan te sluiten bij een van de drie facties en online te strijden voor het nummer-én-plekje op de ranglijst.

MyLeague is terug van weggeweest. Deze modus stelt jou in staat om samen met een aantal vrienden (of onbekenden) een toernooi op te zetten waarin je én of meer teams bestuurt. Tevens is de MyTeam-modus dit jaar wederom aanwezig. Deze modus lijkt erg op FIFA Ultimate Team en laat jou eveneens kaarten van spelers en gebruiksvoorwerpen verzamelen. Een nieuwe toevoeging in MyTeam is de Gauntlet-mode. Jij kiest in deze modus je favoriete speler en 2K wijst random twee teamgenoten toe. Deze samenstelling blijft tien wedstrijden lang jouw team en het is aan jou om de winst binnen te slepen. Helaas is het mogelijk dat je twee rookies toegewezen krijgt, en ik kan je vertellen dat het dan erg moeilijk wordt om te winnen.

Vallen en opstaan

NBA 2K16 is geen titel die je zomaar even oppakt. Er gaat veel tijd inzitten om alle controls tot in de puntjes te beheersen en de game maakt het in geen enkel opzicht makkelijk. De AI is bijzonder goed en de learning-curve ligt behoorlijk hoog. Hier komt dan ook het gemis van een tutorial bij kijken. Dankzij deze uitsluiting wordt het moeilijk voor beginners om direct te domineren, maar basketbal gaat niet over rozen en al spelende dient men te leren. Een ervaren speler heeft bij de start wellicht wat moeite, maar veel is er aan de controls niet veranderd.

Net als voorgaand jaar is NBA 2K16 een ijzersterke titel. De controls zijn vloeiend en de AI is zeer indrukwekkend. Ook de presentatie laat niets te wensen over en daarom is dit dan ook de must-have voor basketballiefhebbers. Nagelaten van het zwakke verhaal in de MyCareer-modus is de titel nagenoeg perfect, en ben ik benieuwd hoe 2K de game volgend jaar naar een hoger level gaan tillen.

• Gameplay is vloeiend
  • Presentatie is perfect
  • Uitvoerige en diverse modi