Review: Metal Gear Solid V: The Phantom Pain PlayStation 4

Geplaatst: 6 september 2015 17:00

De disc met de letters Metal Gear Solid V: The Phantom Pain ligt voor me. Is het dan echt zover? Mag ik dit grote digitale wonder aanschouwen en onderwerpen aan mijn oordeel? Ik voel me haast te min om dit te mogen beoordelen, zo hoog zijn mijn verwachtingen van deze titel. Wellicht ben ik als enorme fan van de Metal Gear-franchise wat bevooroordeeld, maar dat neemt niet weg dat ik mijn best zal doen om met een eerlijke en kritische blik naar deze game te kijken. Ik ben benieuwd of Hideo Kojima's nieuwe kindje net zo episch gaat worden als zijn andere 'kinderen'.

Beginnen bij de basis

Het moge inmiddels wel duidelijk zijn, de Metal Gear-games staan bekend om de uitgebreide en soms vrij ingewikkelde verhaallijnen. Voor ik mezelf verlies in eindeloze lappen tekst, even het verhaal in het kort: Metal Gear Solid V: The Phantom Pain gaat verder waar Ground Zeroes stopte. Je kan nog even het verhaal van Ground Zeroes nalezen in mijn preview van vorig jaar. In het kort: Big Boss komt na de vernietiging van MSF (Militaires Sans Frontières) in een coma terecht. Big Boss zou Big Boss niet zijn als hij uit zijn iets te lange 'winterslaapje' zou ontwaken. En dat doe hij dan ook, echter pas na negen jaar. En dan is het tijd om wraak te nemen, op de organisatie die achter de aanslag zat van negen jaar geleden. Natuurlijk gaat het verhaal veel dieper dan dat, anders zou het geen Metal Gear-game zijn.

Om jouw wraakplannen te kunnen voltooien, moet je natuurlijk wel eerst op krachten komen. Gelukkig wordt je bijgestaan door een oude bekende en wordt het tijd om een nieuwe basis op te bouwen: Mother Base. Deze basis ligt ergens midden op zee en in het begin is deze vrij beperkt. Je kan er wel al meteen rondlopen en een douche nemen. Een douche nemen zo nu en dan is raadzaam. Daar je tijdens missies veelal onder het bloed en vuil zit, kun je al gauw gaan stinken. Al gauw trek je dan als een magneet vliegen aan en kun je sneller opgemerkt worden.

Mother Base is een geweldig onderdeel van de game en het principe werkt zeer verslavend. Tijdens de vele missies en zijmissies kun je soldaten, dieren, voertuigen, wapens en dergelijke meenemen. Deze kun je allemaal naar je basis sturen door er een ballon aan te hangen. Hetgeen wat je dan hebt bevestigd, wordt gedropt op deze basis. Het is tof om te zien hoe jouw basis steeds groter wordt, totdat je zelfs een helikopter of auto nodig hebt om van punt A naar B te komen. Je kan op de basis schietoefeningen doen, emblemen, posters e.d. vinden of gewoon rondlopen. Op een gegeven moment had ik zelfs een heuse dierentuin op Mother Base met een beer, wolven en ezels. Ook vijanden die je tijdens missies gevangen hebt genomen, werken nu voor jou. Zo heb je de beschikking over je eigen stafleden, die je naar wens en skills kan indelen. Alles automatisch laten indelen kan ook, wel zo handig. Mother Base is dus praktisch een haast volwaardige game op zichzelf, waarin je vele uren kan pompen.

Schijt hebben aan de missie

De missies of zijmissies (side ops) kun je starten via de iDroid. Via een cutscene wordt jou vaak verteld wat je doel is. Je kan ook via cassettetapes meer over de missie te weten komen of over het achtergrondverhaal. Tijdens de vele missies vind je ook diverse muziekbandjes die je ook kunt beluisteren. De eerste locatie waar je de missies gaat doen is Afghanistan. Later zal je echter ook naar onder andere Afrika, China, USA, en het Midden Oosten gaan. Net als in Metal Gear Solid V: Ground Zeroes kun je de missie en de bijbehorende problemen die je vaak tegenkomt op vele manieren te lijf gaan. Je kan met je verrekijker eerst rustig de omgeving verkennen en vijanden markeren. Dan kun je, zoals het een echte Big Boss betaamt, je een weg naar binnen sneaken. Geheel in rambostijl kan ook, al leg je (zeker in het begin) al gauw het loodje. Bovendien wordt zorgvuldig en stealthy te werk gaan nog nooit eerder zo beloond als hier. Hoe beter je een missie voltooit, hoe meer GMP je krijgt, de in-game valuta. Ook is het raadzaam veel vijanden knock-out te slaan en naar je Mother Base te sturen.

De game speel je al gauw met constant in je hoofd: hoe kan mijn Mother Base nog sterker/beter worden? Immers, hoe groter en beter jouw basis, hoe meer wapens en gadgets je krijgt en hoe beter deze worden. Je bent constant vooruit aan het denken en gaandeweg werd ik ook steeds creatiever. De game stimuleert dit de hele tijd, erg tof. Wat dacht je van bijvoorbeeld belangrijke vijanden non-lethal uitschakelen, door een supply drop op hun hoofd te gooien? En hoppa, weer een persoon met goede skills voor jouw Mother Base. Zo is het zelfs denkbaar om schijt te hebben aan jouw missie en in plaats van die ene kolonel om te leggen, deze juist knock-out te meppen en als aanwinst te gebruiken. Ook tijdens een boss fight wist ik dit voor elkaar te boksen en nu kan ik die persoon zelfs meenemen op missies. Zo kan een slechterik al gauw veranderen in een medestander, en dit voelt heel tof.

Een knappe prestatie

Grafisch is de game fenomenaal. De moessons in Afrika en de zandstormen in Afghanistan bijvoorbeeld zien er prachtig uit, naast dat ze tactisch gezien ook van pas komen. Erg tof ook dat de iDroid aankomende weersveranderingen doorgeeft, een soort portable voorloper op de buienradar zeg maar. De lichteffecten en bewegingen van Big Boss, de subtiele dingen zoals een nat of bebloed kostuum, alles is tot in de puntjes verzorgd. Dit alles wordt ondersteund door toffe muziek en ijzersterke geluidseffecten. Big Boss bestuurt soepel, al is het managen en snel selecteren van items en wapens erg wennen in het begin. In de vele uren waarin ik mij liet onderdompelen in de wereld van Metal Gear, ben ik geen noemenswaardige bugs en glitches tegen gekomen, en dat is ook een knappe prestatie.

Naast de vele tientallen uren aan missies, zijmissies en Mother Base-activiteiten, kun je jezelf ook nog online vermaken. Er zijn eigenlijk twee online-onderdelen: infiltreren of verdedigen van een Forward Operating Base (FOB) en Metal Gear Online. Metal Gear Online komt pas in oktober, dus daar is nog niks over te zeggen. Je kan als je ver genoeg in de game bent, jouw eigen FOB maken. Dit is vergelijkbaar met jouw Mother Base, maar dan op een andere plek. Als je een missie aan het spelen bent, dan word je gewaarschuwd als iemand jouw FOB aanvalt. De FOB is wel gelinkt aan jouw manschappen en wapens op de Mother Base, dus een goede verdediging is een noodzaak. Uiteraard kun je ook een FOB van een andere speler aanvallen en items, wapens en soldaten stelen. In het pauzemenu kun je altijd de game op offline zetten, mocht je geen behoefte hebben aan de FOB-missies. De eerste FOB krijg je gratis, daarna kun je ook andere FOB's kopen met microtransacties. Persoonlijk lijkt mij deze onlinemode vooral eerder irritant, dan een toffe toevoeging. Ik was er in ieder geval gauw klaar mee, zit je net lekker in een missie, wordt je FOB weer aangevallen " zucht.

Het eindoordeel van Simon Kayzel

Ben ik bevooroordeeld als fan van de serie? Of kan je er gewoon niet omheen dat Metal Gear Solid V: The Phantom Pain een ijzersterke game is? Dat laatste is naar mijn mening geheel van toepassing. Er is geen moment verveling, grafisch is de game prachtig en dankzij Mother Base is de replaywaarde enorm hoog. Je wilt natuurlijk die ene missie opnieuw spelen om deze nog beter te doen, wat weer ten goede komt van de Mother Base. Je kan uiteraard ook vrij ronddwalen in de uitgestrekte omgevingen en allerlei spullen zoeken voor je basis. De game zorgt voor eindeloos speelplezier in een grote open wereld en weet toch zijn Metal Gear-smoel te behouden. Als ik dan toch wat minpuntjes moet noemen, dan zijn het de irritante credits na elke missie, nog nooit zag ik zo vaak de naam Hideo Kojima voorbij komen. Ook het verhaal is een tikkeltje minder episch dan in enkele voorgaande games, maar nog steeds briljant. Er zijn daarom ook minder cutscenes in de game. Wel zullen fans smullen van enkele grote verrassingen in het verhaal. De onlinemogelijkheden boeien mij niet zo, maar dat heb ik nooit interessant gevonden in de Metal Gear-franchise. Ik heb mijn best gedaan en heb mijn kritisch oog gebruikt, maar soms, heel soms, is een game gewoon twee en een halve ster waard. Eh sorry, wat? Even mijn ooglap afdoen, zie maar de helft " het zijn er vijf dus.

• Grafisch een parel
  • Mother Base uitbreiden verslavend
  • Uitdagende missies