Review: Life is Strange: Episode 4 - Dark Room Xbox One

Aangepast: 24 december 2018 23:02

Het was weer stoeien om de controller thuis wie er als eerste weer in de nieuwe episode van Life is Strange mocht duiken. We zijn inmiddels aangekomen bij het vierde en op 'n na laatste deel van deze game, genaamd Dark Room. Mensen die het derde deel hebben uitgespeeld, weten hoe ontzettend verrassend en pakkend deze episode tot een eind kwam, en het wachten op deze vierde episode duurde naar ieders gevoel daarom ook veel te lang. Hoe zou het verder gaan? Wat voor nieuwe, rare dingen gaan we weer meemaken en gaan we eindelijk eens wat van alle mysteries kunnen ontrafelen?

Slight spoilers of Life

Ik wil ten eerste duidelijk maken dat ik bij al mijn reviews van Life is Strange het heel belangrijk vind dat ik geen spoilers vertel. Om zonder iets te verklappen toch wat over het verhaal te zeggen, is onmogelijk, dus ik moet hier toch een kleine abstracte spoiler geven. Episode 4 gaat gelijk verder waar de derde eindigde, en er volgt een heel sterk en pakkend stuk in het verhaal. Echter wurmt het plot er zich weer vrij snel uit, om verder te gaan op de oude voet. Dit heb ik na lang erover na te denken ervaren als zowel een plus- als minpunt. Aan de ene kant maakt het het al vrij lastige verhaal weer wat duidelijker, maar aan de andere kant gooit het ergens iets aan potentie weg, lijkt het. Het is een heel mooi stuk in het verhaal, maar heeft er ergens ook niet echt mee te maken. Maar dit is iets waar je pas echt met zekerheid over kunt oordelen wanneer je het einde van episode 5 hebt gehaald. Ze kunnen er nog makkelijk op terugkomen en het perfect weer zijn plek geven in het gehele verhaal.

Lynchian lifestyle

Wat ik verder zonder spoilers wel kan verklappen, is dat het einde van episode 4 je net als laatste keer doet snakken naar de volgende episode, omdat het zo ontzettend spannend is. In deze episode word je echt goed geconfronteerd met het feit dat het leven inderdaad erg vreemd kan zijn. Max haar zoektocht naar de waarheid van wat er allemaal voor vreemds gebeurt in het stadje en op de school leidt haar nu ook echt naar de verborgen en duistere kant van de stad. De langzaam doorsijpelende narigheid voelt erg aan als David Lynch zijn werk met Twin Peaks en Blue Velvet. Dit is iets wat vanaf episode 1 al in de achtergrond aanwezig is, vooral wanneer je oplet. Enige wat wellicht een beetje raar is nu is de tonaliteit van de gehele episode. Max doet wat meer vreemde acties dan je zou verwachten en het begin en het eind zijn behoorlijk anders. Wederom na lang erover te hebben gedacht, denk ik dat dit een heel bewuste keuze is geweest, al merk je wel dat de makers er moeite mee hebben gehad.

Donkere denkkamer

Wat kan ik nu uiteindelijk er nog meer over zeggen? Life is Strange - Episode 4: Dark Room gaat qua emoties en plot het verste van allemaal. Verder speelt de game hetzelfde, al houdt men de flow er goed in door weinig dezelfde tijdterugdraaitrucjes toe te passen, maar er toch nieuwe dingen weer mee te doen. Je komt eindelijk een paar concrete zaken te weten en het zet je meer aan het denken dan de alle vorige afleveringen bij elkaar. De consequenties van je acties door alle delen heen zijn ook vrij goed te merken, en het laat zien dat dingen vaak niet lopen zoals je verwacht of hoopt. Ondanks de sci-fi en paranormale elementen van het verhaal, laat Life is Strange hier heel realistisch zien hoeveel impact je daden op andere mensen kunnen hebben, plus daarnaast juist hoe je soms aan bepaalde gebeurtenissen niks kunt doen. Dat het tonaal een beetje meerdere kanten op vliegt, versterkt het nare gevoel wat deze episode langzaam in je doet opwellen.

Elke episode werd het steeds duidelijker: iets is helemaal niet pluis, en alles is langzaam helemaal uit de hand aan het lopen. In episode 4 kunnen we wel stellen dat het uit de hand aan het rennen is, al lijkt het verhaal soms een beetje te struikelen. Life is Strange - Episode 4: Dark Room is een taaie en confronterende episode voor zowel hoofdpersoon als speler, welke nog duidelijker je laat ervaren dat het leven niet makkelijk en niet eerlijk is. Zelden heb ik een game als Life is Strange gespeeld die mij zo doet nadenken over het leven en hoe alles effect op elkaar heeft, en deze episode doet dat misschien nog wel het sterkst. Er wordt tevens met "season 1" de suggestie getoond dat we wellicht dus meer kunnen verwachten. Ik hoop echter wel dat ze een fatsoenlijk einde aan dit eerste seizoen geven, want ook al zijn een aantal dingen nu eindelijk een stuk duidelijker, het meeste is nog echt een enigma.

• Zelfde punten als vorige episodes
  • Lynchian-sfeertje
  • Zet je echt tot denken over het leven