Review: TEMBO THE BADASS ELEPHANT PlayStation 4

Geplaatst: 22 juli 2015 08:00

Ontwikkelaar Game Freak kennen we natuurlijk allemaal van de Pok'mon-games. Echter maakt het ook af en toe wat andere games. Een paar jaar geleden verscheen bijvoorbeeld de ritmegame HarmoKnight voor de Nintendo 3DS. Dit keer heeft Game Freak met SEGA als uitgever de game TEMBO THE BADASS ELEPHANT ontwikkeld, welke nu verkrijgbaar is voor de pc, Xbox One en PlayStation 4. Of deze olifant en game echt zo badass zijn, zocht ik voor je uit.

Rambo meets Dombo

Het verhaal in de game is niet bijster origineel, maar je moet deze game dan ook niet om het verhaal spelen. Shell City wordt aangevallen door de PHANTOM. Het leger is niet sterk genoeg om het tegen de PHANTOM op te nemen, dus wordt de hulp van iemand ingeschakeld. Ik heb het hier niet over een Batman, Superman of Rambo, nee, ik heb het natuurlijk over de badass elephant Tembo. Toegegeven, Tembo lijkt wel een beetje op Rambo gemixt met Dombo, maar hij is wel veel sterker en heeft niet eens wapens nodig.

meets Sonic

Qua gameplay heeft TEMBO THE BADASS ELEPHANT veel weg van de Sonic-games. Het is dus een 2D-platformer waarin je van links naar rechts aan het rennen bent, maar dan met een enorme olifant. Langzaam en slap is deze olifant niet, want dankzij zijn dash-aanval kan hij overal doorheen rennen zonder te worden gestopt. Mensen, auto's en zelfs gebouwen; niets houdt hem tegen. Naast zijn dash-aanval zijn er ook nog wat andere moves, zoals een uppercut om helikopters uit de lucht te halen en een ground pound om door platformen te stampen. Je kunt ook water spuwen met je slurf om zo vuur te doven en plantachtige platformen te laten groeien.

Bowlende olifant

De game biedt genoeg variatie om interessant te blijven. Er worden voortdurend nieuwe vijanden en obstakels geïntroduceerd. Zo zal je in latere levels bijvoorbeeld een bowlingbal moeten gebruiken om chaos aan te richten of deze ergens in moeten stoppen om een deur te openen. Ook zijn er stukken waar je wordt achtervolgd door laserstralen, dus zal je er zo snel mogelijk doorheen moeten. Uiteraard mogen de eindbazen niet ontbreken, die je om de zoveel levels zal tegenkomen.

Niet alleen in de gameplay is er veel variatie, maar ook in de graphics. Er worden heel veel verschillende kleurpaletten gebruikt, waardoor elk level verfrissend aanvoelt. Daarnaast zijn er verschillende levelthema's, zoals gebergtes, een vervallen stad en een kermis. Het ziet er allemaal erg gelikt uit.

Replay

Ik heb eigenlijk maar een minpuntje aan deze game, en dat is dat ik het aan de korte kant vind. Binnen drie en een half uur zag ik alweer de credits over het scherm rollen. Nu betaal je dan ook maar dertien euro voor de game (pc-gebruikers en Gold- en Plus-leden krijgen tijdelijk nog eens 10% korting), maar ik had graag nog meer willen zien. De perfectionisten (waaronder ik) kunnen in ieder geval de levels opnieuw spelen om alle burgers te redden en vijanden te verslaan, om zo alle levels 100% te halen. Daarnaast zijn er nog leaderboards aanwezig waarbij ook de snelste tijden worden bijgehouden, mocht dat je ding zijn.

Het eindoordeel van Justin Meijer

Tembo is inderdaad een badass olifant, en ook de game vond ik superleuk om te spelen. Grafisch ziet het er erg goed uit met toffe explosies, mooie kleurenpaletten en verschillende levelthema's. De levels bevatten qua gameplay ook genoeg variatie, waardoor het niet snel gaat vervelen. Van mij had de game wel wat langer mogen duren, maar het vinden van alle burgers en het verslaan van alle vijanden zal er voor zorgen dat ik veel levels nog een keer zal spelen. TEMBO THE BADASS ELEPHANT heeft mij enorm verrast en ik hoop dan ook dat we in de toekomst meer van Tembo te zien gaan krijgen.

• BADASS!
  • Veel variatie
  • Toffe graphics