Review: MotoGP 15 PlayStation 4

Geplaatst: 19 juni 2015 08:00

Qua rijervaring zijn motoren eigenlijk veel interessanter dan vierwielers. Toch zijn er tal van autoracegames, maar is het eenogige MotoGP koning in het land der blinden. Dat komt niet door het feit dat de games in de serie zo ontzettend goed zijn, want zelden ontvangen ze veel lof. Ook MotoGP 15 is puur en alleen voor de liefhebber, hoewel Milestone dit jaar geringe moeite doet om de basis van de game hier en daar wat uit te breiden. In de praktijk speel je nog altijd dezelfde game als vorig jaar.

Never change a losing team

Een MotoGP-game is een F1-game met motoren en een F1-game is Project CARS zonder afwisseling. Zo kun je het gemakkelijk samenvatten voor iemand die nog nooit plaats heeft durven nemen op zoén virtuele tweewieler. En geef ze eens ongelijk, want de MotoGP-games zijn eigenlijk alleen leuk als je de MotoGP ook in de realiteit een boeiend begrip vindt. Of je houdt gewoonweg ontzettend van racegames en durft eens in de zoveel tijd wel een uitdaging op twee wielen aan te gaan. Tot die laatste, waarschijnlijk zeer kleine, groep behoor ik zelf ook. MotoGP 13 heb ik destijds met veel plezier gespeeld, maar het 2014-deel heb ik bewust overgeslagen. Twee jaar na mijn laatste MotoGP-ervaring was ik wel weer benieuwd wat er zoal veranderd was, maar dat bleek opvallend weinig te zijn.

De meeste menu's en tussenfilmpjes herkende ik meteen, aangezien ze al minimaal twee jaar worden hergebruikt. Een warm bad? Niet bepaald, want de MotoGP-games zijn altijd al aardig statisch geweest, waardoor ze absoluut geen uitnodigende indruk maken. Uiteindelijk is het toch vooral op een van de achttien officiële tracks te doen en ik moet bekennen dat ik nog altijd veel plezier haal uit het perfect aansnijden van een bocht, het op het juiste moment gas geven na een riskante inhaalmanoeuvre en het verbeteren van mijn persoonlijke records. De MotoGP, Moto2 en Moto3 zijn uiteraard weer vertegenwoordigd, zowel de 2015- als 2014-rosters, waardoor je bovendien niet hoeft te vrezen dat je favoriete coureur niet speelbaar is.

Klein aantal nieuwigheden

Maar het liefst rijd je natuurlijk met je alter ego, die je zelfs een andere helm, nieuwe handschoenen en verschillende laarzen kunt aantrekken. Om vervolgens na een aantal seizoenen de MotoGP-titel te veroveren. Dat doe je uiteraard weer in de bekende carrièremodus, die hier en daar wat nieuwigheden kent. Zo kun je ervoor kiezen om niet langer voor een team te rijden, maar je eigen priv'team op te richten en te vertrouwen op een sponsor. Met je verdiende centjes kun je vervolgens betere motoren kopen en ook onderdelen van die motoren kun je naar een hoger niveau tillen. Dat voegt iets meer diepte toe aan deze standaardmodus, maar uiteindelijk zal het plezier vooral gevonden moeten worden op het stroeve asfalt.

Naast de ietwat vernieuwde carrièremodus is het bekende zooitje modi aangevuld met wat welkome nieuwe. In Beat the Time moet je, hoe kan het ook anders, binnen een bepaalde tijd over de finish zien te komen. De modus heeft verdacht veel weg van de Time Attack-modus en biedt helaas slechts een klein aantal uitdagingen. Maar gelukkig is ook de 2-Stroke Events-modus nieuw, waarin je uitdagingen uit het verleden aanneemt. Deze focussen zich vooral op de onderlinge rivaliteit tussen racers uit het verleden en berusten slechts een enkele keer op echte gebeurtenissen. Waar de realiteit wel als basis dient, is in de modus die zich Real Events 2014 noemt. Hierin speel je een aantal opvallende momenten uit het afgelopen seizoen na, wat af en toe kan zorgen voor wat welkome afwisseling. Of je kiest er gewoon voor om online te strijden tegen andere spelers, wat uiteraard ook nog altijd kan.

Stuurfout

Vorig jaar speelde Alex MotoGP 14 nog op de PlayStation 3, dit jaar heb ik MotoGP 15 op de PlayStation 4 gespeeld. Dat merkte ik eigenlijk alleen aan de motoren en hun temmers, en aan het asfalt. Die facetten ogen namelijk prima. Werp je een blik op alles wat daarnaast nog aanwezig is, zoals het gras en de toeschouwers, dan valt de game op grafisch vlak vies tegen. Maar ook de techniek onder het labiele omhulsel van MotoGP 15 laat te wensen over en laat zien dat de stap naar de nieuwe generatie consoles eigenlijk nog helemaal niet gemaakt is. Zo kakt de framerate hier en daar nog wel eens in, vooral in de splitscreenmodus, die daardoor praktisch onspeelbaar is. Daarnaast zijn ook de animaties van de racers van een bedroevend niveau. Wanneer je na een stuurfout van je motor vliegt, zit je in het ene frame nog netjes op je motor, om in het volgende frame met je rug het asfalt te kussen. Dat zie je anno 2015 eigenlijk in geen enkele game meer. Zo kan ik nog wel even doorgaan over de bugs en glitches die de game bezit, zo werden mijn alter ego en diens motor tijdens een bepaalde race om overklaarbare reden zoén tien seconden onzichtbaar, maar laten we hopen dat zulke zaken met de nodige patches nog rechtgezet kunnen worden.

Het eindoordeel van Ruud Oomens

MotoGP 15 is MotoGP 14 met een klein aantal nieuwe modi die het begrip motorracen helaas niet opnieuw weten uit te vinden. Liefhebbers van eerdere versies zullen met MotoGP 15 ongetwijfeld weer aan het juiste adres zijn, want de essentie van de sport komt nog altijd goed over. Ik ben echter van mening dat er in een jaar ontwikkeltijd meer vooruitgang kan worden geboekt en ben vanwege het gebrek aan afwisseling en de vele technische mankementen dan ook kritisch richting de game. Dat mag in mijn ogen ook wel, aangezien de game gewoon voor de gebruikelijke adviesprijs in de schappen ligt.

    Aardig
  • Paar nieuwe modi
  • Racen blijft prima
  • die weinig toevoegen
  • Grafisch zwak
  • Technisch labiel
Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot MotoGP 15

Series

MotoGP

Uitgever

Bigben Interactive

Reviewscore

Platforms

Pc, Xbox 360, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox One

Releasedatum

19 juni 2015

Ontwikkelaar

Milestone

Gameliner Awards

-

Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord