Review: The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited PlayStation 4

Aangepast: 17 maart 2024 19:38

MMO(RPG)'s. Massive Multiplayer Online Role Playing Games. Een gemeengoed voor pc-gamers, maar console-gamers trekken vaak aan het kortste eind. Bethesda en ZeniMax besloten om de populaire MMO The Elder Scrolls Online de sprong te laten maken van de pc naar de consoles. Ik mocht, als een kind zo blij, aan de slag met de PlayStation 4-versie van The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited. Benieuwd of dit een slechte pc-port is of gewoon echt een geweldige game? Ik hoop jullie daarop een zinnig antwoord te kunnen geven in deze review.

ESO

Vorig jaar mocht Ruud aan de slag met The Elder Scrolls Online. Deze game was toen een heel andere game dan de game die ik heb mogen ervaren. Al is het alleen vanwege het feit dat je nu geen maandelijks abonnement meer hoeft aan te schaffen. Enkel de aanschaf van de game en je kan ten strijde trekken in de magische wereld van Tamriel.

En voordat jullie beginnen te schreeuwen dat een MMO niet kan werken op console, moet ik jullie de mond snoeren. Ja, het is een gegeven feit dat een toetsenbord-MMO (om het maar even zo te benoemen) zich soms niet kan lenen voor een controller. Maar The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited lijkt wel voor een controller gemaakt. De manier waarop je de touchpad van je PlayStation 4-controller gebruikt, voelt ontzettend natuurlijk. Ook lijken de gevechten nog sneller en natuurlijk aan te voelen ten opzichte van de pc-versie.

De stap naar de consoles

Maar ik dwaal af, zoals jullie misschien merken is Ruud niet de enige The Elder Scrolls-liefhebber. Ik houd van RPG's en nog meer van epische games. The Elder Scrolls: Tamriel Unlimited is zeker zo'n game.

Waar de pc-versie voorzichtig werd gelanceerd, zo totaal anders is het strijdplan nu. Je kan er werkelijk gewoon niet omheen dat deze game uit is. Overal zie je wel een reclame voorbij komen. De wereld zal het moeten weten dat de consoles een MMO rijker zijn. Natuurlijk heeft al die aandacht een keerzijde: meer aandacht betekent meer mensen, en meer mensen is het equivalent van "? Juist: serverproblemen. Ikzelf heb deze (gelukkig) niet hoeven ervaren, maar ik las dat mensen gewoon niet online kwamen.

De controls zijn ook geweldig overgezet naar de consoles. Je hebt hotkeys (vierpuntdruktoets) voor potions en dergelijke. Je skills zitten verspreid over meerdere knoppen, het aanvallen en pareren van aanvallen voelt heel erg natuurlijk met een controller. Ik durf zelfs te zeggen dat een pc-gamer het moeilijker heeft met een muis en bijbehorende knoppencombinaties. De touchpad wordt op geweldige wijze gebruikt met deze game. Kort indrukken en de map komt tevoorschijn (trust me, die ga je veel nodig hebben) en lang indrukken en jouw mount komt tevoorschijn (die ga je nog meer nodig hebben!). Het zal voor sommige even wennen zijn, maar de controls zal je echt snel onder de knie hebben.

The Elephant in the closet

Om maar meteen het beestje een naam te geven. Nee, The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited is geen Skyrim. Dat kan ook niet. Skyrim was een grote game, maar deze game speelt zich af in Tamriel. Skyrim is maar een onderdeel van een nog veel grotere wereld! En door een dergelijke omvang heeft de game wel wat offers moeten brengen. Grafisch gezien is het een goede game, geen The Witcher 3: Wild Hunt, maar gewoon een goede game. Mij is dat geen doorn in het oog, maar als je echt een zogeheten 'graphic whore' bent, dan heb ik je bij dezen alvast gewaarschuwd.

Maar toch ook wel weer een beetje Skyrim

Zoals Ruud al in zijn review aangaf, zal je in deze game de strijd aan moeten gaan met de daedric prince Molag Bal. Deze beste prins heeft er namelijk voor gezorgd dat jouw personage dood is en dat jouw ziel rondzweeft in Coldharbour, een tussenstop waar jouw ziel nooit meer vandaan had moeten komen. Maar gelukkig wordt jouw ziel bevrijd en moet je een immense oorlog zien af te wenden die het voortbestaan van Tamriel in gevaar brengt.

Maar voordat het zover is, begint het belangrijkste van een Elder Scrolls-game: het maken van je karakter. Ruud zei het al, de mogelijkheden zijn enorm! Mensen zouden dit zelfs mogen zien als hogere wiskunde. Je kan namelijk kiezen tussen een negental rassen (of tien als je de Imperial Edition hebt), vervolgens moet je daarin weer een klasse kiezen en, last but not least, een factie. Het belang van de juiste factie is helaas wel een ondergeschikt element bij het aanmaken van je karakter, terwijl dit echt van essentieel belang is. Why? Ik zal het jullie uitleggen.

Je moet kiezen of je voor de Daggerfall Covenant, Aldmeri Dominion of Ebonheart Pact gaat strijden. Die keuze zal meteen bepalen waar jij gaat beginnen in de wereld van Tamriel. Tevens zorgt deze keuze voor een eigen en unieke campaign. Het uitspelen van deze campaign alleen al neemt een kleine vijftig à¡ honderd uur in beslag. Daarnaast heb je natuurlijk een scala aan andere quests die je zal verkrijgen naar gelang het spel vordert.

Het is jouw feestje

Ondanks dat het een MMO is, zijn de quests trouw gebleven aan hoe je deze zou ervaren met Skyrim. Huh? Hoe bedoel je? Nou, het is dus niet dat je vijand X tienmaal moet vermoorden, maar dat iedere quest een uniek verhaal is. Het mooie van The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited is dat iedere quests wordt geïntroduceerd met een extreem hoge kwaliteit van voice-achting. Persoonlijk vind ik dit echt een gouden greep, het zorgt ervoor dat je na een uur de oorspronkelijke verhaallijn kwijt bent (je bent dus niet de enige, Ruud) en met van alles en nog wat bezig bent.

Wat dan wel jammer is, is dat als jij een soort baas moet verslaan er natuurlijk meerdere gamers zijn die dat ook als een actieve quest kunnen hebben. Dus in plaats van dat jij alleen de strijd op leven of dood aangaat, sta je met tien man op een baas in te hakken. Nu denk ik dat dergelijke situaties zich alleen in het begin van deze game zullen voordoen. Want laten we wel wezen, deze game is groot. Nee echt, hij is ontzettend groot! Ik heb er echt al veel uren inzitten en ik weet dat ik geografisch gezien nog niets heb gezien van Tamriel.

It's adventure time!

Voor degene die deze review lezen en die nog geen ervaring hebben met een Elder Scrolls-game, laat je niet afschrikken. De game mag misschien complex en intimiderend overkomen, maar richt je op je eigen verhaal en de makkelijkere quests. Levelen is namelijk je hoofdprioriteit en al snel zal je zien dat je betere armor en wapens wilt. Je begint je meer te verdiepen in skills en welke je wilt upgraden en al snel ben je een volwaardig Elder Scrolls Online-gamer. Geeft het gewoon even de tijd.

Laat je trouwens niet verleiden door meteen de volledige wereld te verkennen. Hoewel, het kan wel. Wie ben ik om je te stoppen? Als jij denkt: it's adventure time!, dan moet je vooral op verkenning gaan. Je zult er dan alleen snel achter komen dat de omgeving en bijbehorende vijanden niet met jou mee levelen. Die hebben een bepaald level en dat blijft zo. Dus daar sta je dan met je level-6-karakter tegenover een monster van level 20. Ik maak een buiging voor jouw strijdlust, maar zal je meteen zeggen dat je het beter iets rustiger aan kan doen.

Too good to be true?

Het klinkt allemaal wel heel erg mooi, maar is het dat ook echt? Ja, ik vind van wel. De game is op een geweldige manier naar de consoles gekomen en weet echt een episch gevoel op het scherm te toveren. Maar, ja helaas, er zijn wel een paar kleine maren. De game loopt soepel, tot je in wat drukkere gebieden komt. Dan wil het scherm nog wel eens 'stotteren' en zie je overduidelijk dat de framerate naar beneden valt. Ook zag ik dat de textures van karakters soms vertraagd werd geladen. Dit resulteerde erin dat er af en toe zwarte schimmen door een stad heen renden. Niet echt hinderlijk, maar het zou wel aangepakt mogen worden. Ook kan ik je adviseren om local chat uit te zetten, of je moet het heerlijk vinden om kinderen op de achtergrond te horen huilen. Nu ik erover nadenk, het voegt wel iets toe. Weet je wat, laat het maar gewoon aan.

Nog een kritiekpunt dat ik bijna vergeten ben: wil je samen met je vrienden als een groep de wereld van Tamriel verkennen? Maak het jezelf gemakkelijk en kies dezelfde factie. Het zou vervelend zijn als je een rivaliserende factie zou kiezen en dat je daardoor geeneens samen kan gaan gamen.

Het eindoordeel van Bob Andringa

Ja, er zijn, net zoals met de pc-versie, nog wel wat dingen die aangepakt mogen worden met The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited. De framerate-issues, textureproblemen, inlogproblemen " Het zijn kleine dingen, maar veel kleine dingen kunnen wel een grote irritatiebron vormen. Een echt eindoordeel kan ik, net als Ruud, niet geven. Daarvoor heb ik, ondanks de vele uren, nog te weinig van de game gezien. Wel pakt deze game mij vast en sleurt mij mee. Mee op avontuur, op ontdekkingsreis in de wereld van Tamriel. Ik wil meer zien van deze game. Ik wil mijn Dunmer (Dark Elf) verder levelen. Het feit dat je niet meer maandelijks voor deze game hoeft te betalen, zal ervoor zorgen dat ik maar wat graag deze game zal blijven spelen. The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited is een waardige toevoeging aan al reeds imposante Elder Scrolls-reeks.

• Episch verhaal
  • Skyrim, maar dan online!
  • Kan complex zijn