Review
Review: Ultra Street Fighter IV PlayStation 3
16 augustus 2014Sinds Street Fighter IV in 2008 op de markt kwam, was de Street Fighter-serie voor mij uit. Ik vond dat geen leuke game en miste in die game ook het...
Sjieroeeeeeeken! Sentetettesjetseproeeeeeken! Rrrrrrrrraaaaaa! Zonnik Boeeeeem! Zo stond ik met een paar vrienden dit allemaal rond te roepen op het schoolplein omdat wij in de ban waren van Street Fighter, terwijl andere "doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg"-klasgenoten toekeken. Dat was destijds Street Fighter 2. Of het nu de super-, turbo- of super turbo-editie was, dat weet ik eerlijk gezegd niet eens meer. Special moves op een plein van stoeptegels nadoen kan ik trouwens niet aanraden, al brengt het natuurlijk wel extra spanning en lef met zich mee wanneer je dan je wenteltrap uitprobeert. Nu zijn we ruim twintig jaar later bij Street Fighter IV, omdat Capcom heel lang voortbouwt op een versie. Nog steeds goed? Nou en of!
Kees de Koning, de baas van Top Notch Records, was ooit een redactielid van de Power Unlimited. Hij was een groot Mortal Kombat-fan, wat gepaard ging met een diepe haat naar Street Fighter. Elk MK-deel kreeg een 10, en elke SF-game moest het ontgelden met cijfers tussen de 1 en de 4. De laatste SF-game die ik hem heb zien reviewen kreeg niet eens een review, maar was een brief aan Capcom om te stoppen met die sh*t. Persoonlijk snapte ik zijn probleem met SF niet zo, en om heel eerlijk te zijn vond ik hem ook altijd wel een erg zelf ingenomen vervelend mannetje (Randstad-attitude?), ook al viel het op zich wel mee bij een ontmoeting bij een perspresentatie van een game.
Maar hij zat er niet geheel naast. Waar hij wel een terecht punt van kritiek had, was op de verschillende edities die allemaal uitkwamen van een SF-titel. Vooral in Europa snapte daar niemand iets van, maar later bleek dat in de andere game-contreien als The States en Japan deze versies erg gewild zijn. In het kort komt het hier op neer: omdat het gaat om de updates van de arcadeversies. De fanatiekelingen willen het liefst altijd zo snel mogelijk de laatste versie, dus Capcom doet eigenlijk niets meer dan ingaan op de vraag van de klant. Het komt alleen op de gamer die net zijn zuurverdiende centen aan de vorige versie heeft uitgegeven een beetje lullig over. Daar stond Capcom nooit echt bij stil. Doet overigens vrijwel geen enkele uitgever, dus ja, het is niet anders.
Nu is dit met Street Fighter IV op dezelfde manier gegaan. Ik had dit al verwacht en daarom even gewacht na het verschijnen van de eerste versie. Toen werd Super Street Fighter IV aangekondigd, en ik had die nog maar net in huis en binnen een maand werd al weer een nieuwere versie aangekondigd, de Arcade Edition hiervan. Niet leuk. Daarom ook nooit meer een andere versie gekocht, want nu wacht ik wel tot de aller-, allerlaatste versie, had ik besloten. En nu is er dan Ultra Street Fighter IV op de PS4, welke gepromoot wordt als de absolute versie van Street Fighter IV. Mooi dat ik dan deze mocht reviewen! In deze review ga ik er al wel van uit dat je weet wat Street Fighter IV een goeie vechtgame maakt en hoe en wat het allemaal werkt. Ik ga bij deze review enkel in op de veranderingen ten opzichte van de vorige versie(s). Mocht je echt behoefte hebben aan een review van Street Fighter IV als game, check dan deze review van Boy over deze versie op de PS3, of de review van de oudere versie.
Door Sony en Capcom is deze versie heel erg gepromoot als de allerbeste. Nieuwe dingen zijn niet toegevoegd ten opzichte van de Ultra-versie op de vorige generatie of pc, maar grafisch zou het beter zijn en alles zou vloeiender en beter werken. Wel zit alle DLC er al bij, zoals dit bij GOTY-editions tegenwoordig standaard is. Echt gericht op de serieuze vechtgamespeler. Echter als je eenmaal speelt, kom je er al snel achter dat de aangekondigde patch nogal nodig is. Het speelt op zich prima, maar als je kijkt naar hoe de game eruit ziet op de PS3, is het eerder een achteruitgang dan vooruitgang. Ok', de game is 1080p en draait op 60 fps, maar vraag niet hoe.
Allerlei kleine dingen werken niet mee, het menu is traag, er is regelmatig tijdens het knokken een hapering, blijft een achtergrondmuziekje hangen, en elke keer is het wel weer iets. Ik snap eerlijk gezegd ook niet hoe men de titel heeft kunnen uitbrengen, want de port is duidelijk nog niet klaar. Vooral wanneer je gaat kijken naar directe vergelijkingsbeelden (haat die dingen gewoonlijk, maar in dit geval is het eens echt nuttig gebleken), dan schrik je wel. Wat wel echt een noemenswaardige plus is, is dat de PS3 arcadestick-unit die ik speciaal voor SF heb gekocht ook werkt op de PS4. Je moet wel een controller erbij hebben toegekend aan de player die hem gebruikt, maar dat lijkt mij gezien het grote verschil in de werking van de PS4-controller ten opzichte van de oude PS3-controller ook niet anders mogelijk.
Ultra Street Fighter IV is fenomenaal in aantal characters, vechtsysteem en gamemodi. De PS4 heeft genoeg power onder zijn kap om met groot gemak met zo'n game als SF IV heel wat beter te laten lopen dan de PS3 en grafisch gelijk te zijn aan de pc-versie. Eerlijk gezegd verwacht ik dat na 'n of twee updates deze Ultra SF IV-editie pas echt de beste versie zal kunnen worden genoemd, maar het is een beetje een treurige versie nu. Begrijp mij niet verkeerd, de game is op zich prima speelbaar, maar wanneer je met voorgaande delen laat zien dat het beter kan, is dit geheel een beetje erg jammer. Een fatsoenlijke beoordeling geven is daarom ook eigenlijk niet mogelijk, omdat er overduidelijk gewoon nog iets niet helemaal goed zit qua port. Laat ik dan voor nu zeggen drie sterren, en ik geef een update nadat de game zichzelf updatet. De plus- en minpunten van Boy sluit ik mij overigens bij aan. Het is wel streng om de singleplayer saai te noemen, maar toch terecht, want inmiddels met de nieuwe Mortal Kombat bijvoorbeeld hebben we kunnen zien dat een singleplayer heel boeiend kan zijn.
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Series
Uitgever
Capcom
Reviewscore
Platforms
Pc, Xbox 360, PlayStation 3, PlayStation 4
Releasedatum
8 augustus 2014
Ontwikkelaar
Capcom
Gameliner Awards
-
Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren. Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals X / Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.
Je kunt per categorie je voorkeuren voor het gebruik van cookies instellen. Lees meer informatie over cookies op onze privacy policy-pagina.
Sessie, inlog cookies
Google Analytics
Google AdSense
YouTube en diverse social media. Meer details
Op onze podcastpagina plaatsen we een Spotify-plugin om onze nieuwste podcast (terug) te beluisteren.
We streamen regelmatig live op Twitch, en wanneer we dat doen, voegen we een Twitch-plugin toe aan onze homepagina.
Onze redactie voegt regelmatig Twitter- en X-plugins toe aan het nieuws als bron.
Onze redactie plaatst nieuwe trailers/videos van games aan het nieuws en ook onze eigen videocontent wordt op YouTube gezet en middels een plugin getoond op de website.