Review: Assassin's Creed Chronicles: China Pc

Geplaatst: 27 april 2015 08:00
Aangepast: 17 maart 2024 19:30

Vrouwelijke sluipmoordenaars zijn schaars in het universum van Assassin's Creed. Tot nu toe hebben we er nog maar 'n mogen meemaken, namelijk Aveline de Grandpr' in Assassin's Creed Liberation. Eindelijk mogen we opnieuw in de huid kruipen van een vrouwelijk personage, dit keer genaamd Shao Jun.

Last Woman Standing

Assassin's Creed Chronicles China speelt zich af in het jaar 1526 tijdens het einde van de Ming Dynastie. Shao Jun, getraind door onze favoriete assassin Ezio Auditore da Firenze, is de laatst overgebleven assassin uit de Chinese Brotherhood en is uit op wraak tegen de Tigers (oftewel de welbekende Templars), aangezien deze groep haar medesluipmoordenaars heeft uitgemoord. Lekker begin van het verhaal dus. Jammer genoeg weet het verhaal totaal niet te boeien, en daardoor wil je het liefst de cutscenes skippen. De cutscenes zelf zijn overigens wel erg mooi in de stijl van China gebleven en zien er prachtig uit als een soort levende schilderijen. Het deed mij denken aan de cutscenes van Diablo III, maar dan met een Aziatisch sausje eroverheen. Verder wordt het overgrote deel van het verhaal verteld door middel van voice-over, maar af en toe moet je weer een stuk van het verhaal zelf lezen. Dat laatste haalt je af en toe helaas helemaal uit de game.

STEALTH

Zoals we gewend zijn van de Assassin's Creed-franchise wordt er verwacht dat je zoveel mogelijk in stealth-mode de game doorloopt. Nu zal ik toegeven dat ik niet altijd de meest geduldige persoon ben als het gaat om gamen, dus soms wil ik ook gewoon even lekker mijn vijanden middels een gevecht ombrengen. Normaliter was dit geen probleem bij vorige delen van AC, maar bij ACC China wordt je haast gedwongen om alles stealth te doen. Als je namelijk per ongeluk in een gevecht belandt, ben je na twee keer te zijn geraakt al dood. Erg frustrerend dus. Ook als je de volledige punten van het level wilt halen, moet je zo veel mogelijk stealth toepassen. Eindbazen zijn daardoor nooit echt een uitdaging, want je hebt ze in stealth-mode binnen no-time omgelegd. Na een tijdje wordt de game, doordat je steeds hetzelfde moet doen, erg herhalend en gaat het vervelen. Gelukkig duurt de game daarom ook maar vijf uur, want veel langer had het zeker niet hoeven duren.

2.5D of 3D

Deze AC-game is, zoals jullie wellicht weten, volledig in 2.5D. Iets heel anders dan dat we normaal gewend zijn van AC. Toch zijn alle overige vertrouwde elementen aanwezig. Zo kun je weer een Leap of Faith maken, je verstoppen in hooibalen, zijn er Hidden Blades (dit keer zitten deze in haar schoen, wat zorgt voor vette kills), kun je Eagle Vision gebruiken en kunnen we weer free-runnen over de daken van China. 2.5D is overigens allemaal leuk en aardig, maar met China in de 16e eeuw als achtergrond kun je met een 3D-game veel meer uit de game halen. Het werkt verder allemaal wel goed, deze platformer, maar toch mist de sfeer van een echte Assassin's Creed-game. Ook zou het verhaal van Shao beter tot zijn recht komen in een 'normale' AC-game, want nu krijgen we een saai en afgeraffeld verhaal voorgeschoteld.

Het eindoordeel van Melloney van der Torre

Assassin's Creed Chronicles China heeft veel vertrouwde elementen in zich en laat een hoop prachtige settings zien vol sfeer. Jammer genoeg is het verhaal niet boeiend en staat juist dat verhaal normaal gesproken centraal in een AC-game. Shao Jun is daarentegen wel weer een echte bad ass en persoonlijk vind ik het erg jammer dat zij geen volledige 3D-game heeft gekregen in plaats van een 2.5D-variant. Er had zoveel dieper ingegaan kunnen worden op haar, maar dat is simpelweg niet te doen in een game van vijf uur. Verder is het wel een vermakelijke game die in deze vorm zeker niet langer had hoeven duren. Een leuke toevoeging aan de franchise, maar meer dan dat is het niet.

• Prachtige sfeer/artwork
  • Interessant hoofdpersonage
  • Geen vrije keuze qua stealth