Review: StarDrive 2 Pc

Geplaatst: 24 april 2015 10:00
Aangepast: 17 maart 2024 19:28

Het is alweer even geleden dat ik StarDrive mocht reviewen. De game was best aardig, maar had een aantal punten die ik minder vond. Zo waren daar de real-time ruimtegevechten, het gebrek aan overzicht en de matige graphics voor mij een doorn in het oog, terwijl het ruimteschepen bouwen en de episch schaal waarop de game speelde weer de game omhoog trokken. Nu is daar dan StarDrive 2. Ik was erg benieuwd hoe deze zich kon meten met het voorgaande deel!

StarDrive 2

StarDrive 2, ontwikkeld door Zero Sum Games en uitgegeven door Iceberg Interactive, is een 4X-game (Explore, Expand, Exploit, Exterminate), waarin je een ruimterijk start en al je tegenstanders moet uitroeien. Je kunt kiezen uit een scala aan verschillende rassen, welke elk hun eigen voor- en nadelen hebben. Je kunt natuurlijk ook je eigen ras maken, waarbij je zelf sterke en zwakke punten kunt kiezen. (Wees bang voor de Fluffy Space Unicorns! Ze lopen zo door je troepen heen!) Nadat je je ras hebt uitgekozen, mag je aan de slag om je rijk uit te breiden en te managen. Dit is een stuk beter geregeld dan in het vorige deel, dankzij de stukken betere interface in deze game. Je kunt nog steeds onderzoek doen naar nieuwe technologieën, je planeten ontwikkelen en natuurlijk ruimteschepen bouwen. Ook kun je missies doen waar je weer extra voordelen uit kunt halen.

Pimp my spaceship

Het in elkaar zetten van ruimteschepen is weer lekker uitgebreid. Zoals het hoort in 4X-spacegames kun je lekker los gaan en de schepen geheel naar eigen smaak inrichten. Je onderzoekt een leuke romp en daarop kun je je nieuwste wapentuig installeren zoals jij dat wilt. Pas echter op, want de plaats waar je het wapen zet, bepaalt de richting waar het wapen uit vuurt. Een slagschip met alleen kanonnen naar voren gericht en slechts wat lichte bewapening op de flanken zal als het in het nauw wordt gedreven als snel te pakken worden genomen als de vijand zich op de minder bewapende hoek richt.

Intolerante tolerantie

Voordat je je in een oorlog stort, heb natuurlijk diplomatie. Maar hier heeft StarDrive 2 een leuk extraatje voor je. De onderhandelingen met andere rassen verloopt namelijk niet altijd zoals jij dat zou willen. Rassen zijn namelijk bang voor elkaar. Dit wordt geuit in de tolerantie voor elkaar. Als jij bepaalde deals met een ander ras wilt doen terwijl je volk bang is voor dat andere ras, dan loopt de tolerantiemeter al snel over. Op zo'n moment kun je dus geen verdragen sluiten of technologie wisselen en moet je wat kleiner beginnen. De rassen zijn dus (met rede) xenofobisch, daar de andere volkeren hen uit willen roeien. Dit vind ik toch raar: geen enkel ras denkt dat universele vrede en coöperatie mogelijk is op de lange termijn. Alsof ze bewust zijn van het feit dat het doel van het spel is om alle andere rassen uit te roeien.

Explosies en koffiepauzes

Mocht je de oorlog niet langer via diplomatie uit kunnen stellen, dan kom je aanzetten bij oorlog. Zodra je een vijand aanvalt, verandert de game van een turn-based strategiegame in een real-time ruimtegevecht. Je kunt het spel op elk moment pauzeren om je schepen nieuwe orders te geven, maar de game slaat in 'n keer over van rustig achterover zitten naar goed opletten. Dit breekt de gameplay voor mijn gevoel, daar de 4X-games over het algemeen turn-based rust geven. Hier moet wel gezegd worden dat de game grafisch een flinke sprong vooruit heeft gemaakt. De gevechten zien er goed uit, de explosies zijn realistisch en de gevechten tactisch. Maar toch voelen de real-time gevechten voor mij onnatuurlijk aan.

Als je een planeet wilt innemen, dan moet je natuurlijk troepen op de grond zetten. De invasies hebben hun eigen minigame, welke een beetje aandoet als een gevecht uit Heroes of Might and Magic. Een beetje, want de implementatie voelt erg knullig aan. De actie is hier weer turn-based, waarbij de effectiviteit van je troepen weer afhangt van je onderzoeken. Maar het poppetje voor poppetje schuiven op een schaakbord weet niet echt te boeien en voelt niet aan alsof het af is.

Het eindoordeel van Joost van Dyck

StarDrive 2 doet veel dingen beter dan het voorgaande deel, zoals de graphics en het overzicht, maar blijft op een aantal punten hangen. De real-time ruimtegevechten voelen voor mijn gevoel erg onnatuurlijk aan in het genre. Een genre waar de lat wordt gelegd op het niveau van geweldige games als Master of Orion 2 en Endless Space. De gevechten op de planeten voelen erg geforceerd aan en voegen niet echt iets toe. Maar hierdoor is het zeker geen slechte game. Het bouwen van je ruimterijk is een leuke opgave en ik kan zeker de tip geven om je geluid goed hard te zetten, want dit zit goed voor elkaar. Al met al is StarDrive 2 een aardige game, maar haalt het nog steeds niet bij de grote klassiekers als de Master of Orion-serie en Endless Space.

• Ruimteschepen pimpen
  • Xenofobie tussen rassen
  • Grafisch verbeterd