Review: Resident Evil: Revelations 2 PlayStation 4

Geplaatst: 26 maart 2015 08:00
Aangepast: 17 maart 2024 19:21

Televisieseries worden al sinds jaar en dag uitgebracht in verschillende seizoenen en afleveringen, zodat alle verslaafde fans na een aflevering weer een week moeten wachten voordat ze verder kunnen kijken. En alle kennissen en vrienden zullen weer een week moeten wachten totdat die fan weer te genieten is, natuurlijk. De laatste jaren zie je dezelfde, episodische manier van uitgeven ook terugkomen bij games, met ontwikkelaar Telltale natuurlijk als het mooiste voorbeeld (denk aan games van The Walking Dead, Game of Thrones en Tales from the Borderlands). Uitgever Capcom probeert diezelfde route nu te bewandelen met Resident Evil: Revelations 2, die in vier episodes van eind februari tot half maart is verschenen. Spanning en sensatie, of saaiheid en afgang? Laten we eens kijken

Twee koppels

Revelations 2 speelt zich af in de periode tussen Resident Evil 5 en 6, en volgt de verhaallijnen van twee koppels: Claire en Moira aan de ene kant, en Barry en Korda aan de andere kant. De focus is daarmee gelegd op de co-opervaring, al kun je de game natuurlijk ook prima in je eentje spelen. In het kamp van Claire en Moira is eerstgenoemde de stoerste chick, tenminste, als je stoerheid combineert met het dragen van wapens. Moira heeft geen wapen bij zich, maar kan haar zaklamp gebruiken om de positie (en de zwakke plekken) van vijanden aan te geven. In het andere kamp heeft Barry de wapens in handen, en is het kleine meisje Natalia geboren met de gave om door massieve muren heen te kijken. Voordat je een hoekje om gaat, kun je haar dus even poolshoogte laten nemen, om zeker te weten dat de situatie veilig is. In het kort: beide kampen hebben een schutter en een ondersteuner, die je goed kunnen helpen zolang je je taken maar goed uitvoert.

The Overseer

Leuk, die twee koppels, maar er is natuurlijk geen actie zonder een scenario. Claire en Moira werken bij Terra Save en proberen de wereld stukje bij beetje minder gevaarlijk te maken, door chemische gevaren de kop in te drukken. Om (aan het begin) onduidelijke redenen worden ze echter ontvoerd door gemaskerde figuren en naar een verlaten eiland gebracht. Aldaar worden ze in de gaten gehouden door een mysterieuze 'Overseer', van wie het doel doorheen de serie natuurlijk steeds duidelijk wordt. Het andere koppel, Barry en Korda, blijft dan vervolgens over om Claire en Moira te redden uit de handen van de Overseer, zodat de verhaallijnen uiteindelijk in de conclusie bij elkaar uitkomen. Spannend!

Voor elk wat wils

Tijdens de tocht op het eiland van het ene koppel en de reddingspoging van het andere koppel, kom je - Resident Evil kennende - natuurlijk genoeg vijanden (of mag ik zeggen 'gedrochten') tegen die je het leven zuur willen maken. Heel slim zijn die vijanden niet, maar van zombieachtigen kun je dat natuurlijk ook niet verwachten. Simpel excuus voor de ontwikkelaars om geen kunstmatige intelligentie te hoeven programmeren misschien, maar het zij zo, en op deze manier werken dit soort games altijd al. Daarnaast is Resident Evil ook geen game die er (op enkele laatste delen na) om bekend staat veel actie te bevatten. Het gaat daarentegen juist om je sluipvaardigheden: levels doorlopen zonder al te veel schoten te lossen. Of beter nog, de kogels helemaal in je geweer te houden. Voor iedereen die toch wat meer actie zou willen zien, kent Revelations 2 de zogenaamde Raid Mode. In deze modus doorloop je al schietend bepaalde maps. Niks stealth dus, maar guns blazing en extreem actievol. Op die manier biedt Revelations 2 ook een mooie afwisseling tussen het relatief rustige verhaal en actievolle momenten. Van alles wat dus, en dat mag je best als een pluspunt zien.

Het eindoordeel van Yordi Verkroost

Resident Evil: Revelations 2 is de eerste game uit de serie die Capcom in verschillende episodes heeft uitgebracht. In dit geval waren er vier episodes die elke week uitkwamen, maar wellicht is het een opmaat naar wat Capcom in de toekomst in petto heeft. Wellicht meer Resident Evil-games die in episodes worden uitgebracht, maar dan verspreid over een langere periode? We zullen zien. Revelations 2 weet in ieder geval een aardig en spannend verhaal neer te zetten, en is met de Raid Mode ook de liefhebbers van wat meer actie niet vergeten. Voor elk wat wils dus, en dat is iets om toe te juichen.

• Gebalanceerde koppels
  • Zowel sluipen als schieten
  • Aardig verhaal