Review: Battlefield Hardline PlayStation 4

Geplaatst: 23 maart 2015 08:00
Aangepast: 17 maart 2024 19:19

De Battlefield-games zijn altijd bij DICE in ontwikkeling geweest. Battlefield Hardline is de eerste Battlefield die niet door DICE is ontwikkeld, maar door de mensen bij Visceral Games. Deze ontwikkelaar kennen we vooral van de Dead Space-serie, die een goede reputatie heeft. Is het de ontwikkelaar gelukt om ook van Battlefield Hardline een goede game te maken?

Previously on Battlefield Hardline

Battlefield Hardline is geen militaire shooter zoals voorgaande delen. In dit deel draait het meer om de politie en criminelen. De singleplayer van de game is ook neergezet als een politieserie zoals je die op tv ziet. Elke keer dat je de singleplayer opstart, krijg je kort te zien wat er de vorige keer was gebeurd. Daarnaast krijg je ook een soort teaser van wat er nog gaat komen wanneer je de singleplayer verlaat. Je speelt de game als de jonge detective Nick Mendoza. Hij is vooral bezig met drugsdelicten, maar al snel blijkt dat er meer aan de hand is. Heel erg boeiend vond ik het verhaal niet, wat jammer is, want van Visceral Games had ik wel wat meer verwacht. Het was ook allemaal net iets te voorspelbaar.

In de boeien alweer

De singleplayer van de game legt de nadruk op stealth, maar het is ook mogelijk om gewoon iedereen die je ziet neer te knallen en helemaal niet voorzichtig te spelen. Bij stealth krijg je echter wel veel meer punten, wat je meer unlocks voor je wapens in de singleplayer geeft. Om stealthkills te maken, gebruik je bijna altijd je politiebadge om zo groepjes van maximaal drie man zich over te laten geven, waarna je ze én voor én naar de grond kan werken en in de boeien kan slaan. Mocht je door iemand anders worden betrapt of je wapen lang genoeg niet op iemand hebben gemikt, dan zullen ze hun wapen trekken.

Mijn probleem met de stealth is dat het veel te makkelijk is, en het daardoor erg saai wordt. Je loopt naar een klein groepje, toont je badge en slaat iedereen én voor én in de boeien, waarbij je telkens naar dezelfde animaties aan het kijken bent. Het is ook mogelijk om mensen weg te lokken door een kogel te gooien, maar dat heb je bijna nooit nodig in de game. Stealth maakt de game gewoon veel te makkelijk, waardoor het niet uitmaakt op welk niveau je de game speelt. Er zijn maar paar levels waarbij stealth niet mogelijk is, en die levels zijn dan ook gelijk het lastigst en vind ik dan ook een stuk leuker.

Het werkt!

Ondanks het matige verhaal en de wat eentonige gameplay, is de singleplayer van Battlefield Hardline wel én van de betere uit de serie. Daarnaast speel je Battlefield niet om de singleplayer, maar draait het natuurlijk allemaal om de multiplayer. We weten allemaal dat de multiplayer van Battlefield 4 echt een drama was tijdens de release, waarbij er na zes maanden nog steeds problemen waren. Kogels die niet aankwamen, lijken op de grond die als schild dienden, netcode-problemen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Battlefield Hardline lijkt gelukkig helemaal geen last te hebben van deze problemen. Het speelt allemaal lekker vloeiend en ik ben nog geen problemen tegengekomen.

Oude en nieuwe modi

Battlefield Hardline bevat op dit moment zeven verschillende modi. Drie van deze modi heb ik in mijn Gespeeld van anderhalve maand geleden behandeld, namelijk Conquest, Hotwire en Heist. Mocht je meer over deze modi willen weten, dan raad ik je aan om dat artikel even te lezen.

Team Deathmatch is ook weer in Battlefield Hardline aanwezig. Deze modus zal voor de meeste mensen wel voor zich spreken. Breng de tickets van het andere team naar nul door kills te maken. Hierbij zijn er geen voertuigen beschikbaar. In Battlefield 4 was het aantal mensen voor deze modus gelimiteerd tot 20 man, maar in dit deel kan je weer gewoon met 64 man knallen, wat garant staat voor een hoop chaos.

Blood Money is een nieuwe modus. Elk team heeft zijn eigen vault waar geld in moet worden gebracht. In het midden van de map ligt een stapel geld dat kan worden gepakt, maar je kan ook het geld uit de andere vault jatten. Hierdoor kan de game alle kanten op gaan, want zodra je met je squad allemaal een grote lading geld van het andere team jat, kan de game in én klap omslaan. Dit is mijn favoriete modus en daar heb ik dan ook tot nu toe de meeste uren in gestopt.

De laatste twee modi zijn heel anders dan we gewend zijn van Battlefield-serie, namelijk Rescue en Crosshair. Deze modi kunnen namelijk met maximaal tien man worden gespeeld op kleine maps, terwijl Battlefield bekend staat om zijn grote slagvelden met veel man. Daarnaast heb je in deze modi maar én leven per ronde, dus moet je voorzichtig te werk gaan. In Rescue moeten de agenten én van de twee hostages in veiligheid weten te brengen. De criminals moeten deze hostages uiteraard beschermen. Bij Crosshair is én van de spelers van de agenten de VIP die veilig naar de andere kant van de map moet zien te bereiken. De criminals moeten de VIP elimineren. Overigens kan je beide modi ook winnen wanneer je iedereen uit het andere team elimineert, wat bij mij erg vaak voorkwam. Ik vind deze modi eigenlijk meer thuishoren bij een Rainbow Six of iets dergelijks, maar meer variëteit kan natuurlijk nooit kwaad.

Het eindoordeel van Justin Meijer

Battlefield Hardline is me uiteindelijk veel beter bevallen dan ik van tevoren had verwacht. De singleplayer is én van de betere uit de serie, alhoewel ik wel iets meer had verwacht van Visceral Games. Daarnaast maakte de stealth de game wel heel erg simpel. Battlefield draait echter om de multiplayer, en die zit in Battlefield Hardline prima in elkaar. De verschillende modi brengen genoeg variëteit met zich mee en de meeste vond ik ook leuk om te spelen. Maar misschien nog wel het belangrijkste: de multiplayer werkt! Ik ben nog tegen geen enkel probleem aangelopen in de multiplayer, en dat is niet vaak het geval bij Battlefield tijdens de launch. Visceral Games is zeker geslaagd in het neerzetten van een goede Battlefield-game. Dat belooft wat voor de toekomst!

• Aardige singleplayer
  • Multiplayer werkt!
  • Variëteit in gamemodi