Review: Mario Party 10 Nintendo Wii U

Aangepast: 17 maart 2024 19:20

In 2012 verscheen Mario Party 9 op de Nintendo Wii, dit was tevens het laatste deel dat is uitgekomen op de Wii. Het heeft daarna even geduurd, maar eindelijk kunnen we aan de slag met de eerste next-gen Mario Party. Mario Party 10 is exclusief voor de Wii U, en dat is ook wel te zien aan de grafische pracht en praal die op mijn televisie werd getoverd.

Mario Party in het kort

Mario Party moet het niet hebben van zijn grafische hoogstandjes, hoewel dat wel goed zit, het gaat voornamelijk om de gameplay. Mario Party, de titel verklapt het al, is een partygame, en zoiets moet je dan ook samen met wat vrienden of met je familie spelen op de bank. Nou ja, je moet natuurlijk niks, maar het is wel leuker. In je eentje is het spel ook prima te spelen, laat daar geen misverstand over ontstaan.

Net als voorgaande delen speel je op een enorme virtueel ganzenbord in Nintendo-stijl. Je hebt allemaal vakjes, je gooit met wat dobbelstenen en het aantal ogen dat je hebt gegooid ga je vooruit. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk sterren te verzamelen. Het kan bijvoorbeeld maar zo gebeuren dat je op een minder plezierig vakje terechtkomt tijdens het dobbelen, waardoor je je sterren kwijtraakt, terug moet of in 'n van de zeventig minigames, die het spel rijk is, terecht komt.

Minigames

Net als alle voorgaande Mario Party-games stikt de game van de minigames. Mario Party 10 heeft er meer dan 70. De game heeft vijf borden en als je ze allemaal hebt gehad, heb je bijna geen enkele minigame al eens gespeeld, dat is echt netjes. Alle minigames beginnen met een tutorial. Zo heb je een minigame waarbij je als eerste de uitgang van een doolhof moet vinden. Enkele minigames zijn nogal zenuwslopend, maar dat maakt het ook best weer lachen allemaal.

Bowser Party

Bowser Party is een nieuwe optie voor de Wii U dat volop gebruikt maak van de mogelijkheden met de Wii U GamePad. E'n iemand speelt met Bowser en de rest met de overige Nintendo-personages. Het is de bedoeling om het tegen ze op te nemen op hetzelfde bordspel als in de reguliere game. Je moet met Bowser je tegenstanders zien in te halen. Als dat je lukt, kom je in een minigame terecht waarbij je als Bowser moet proberen zoveel mogelijk punten van je tegenstanders af te snoepen. De andere kandidaten gebruiken de televisie en diegene die Bowser gebruikt de Wii U GamePad en maakt het zijn tegenstanders erg lastig. Het zijn wel leuke minigames, met heel wat afwisseling, maar de hoeveelheid minigames die gebruikmaken van de Wii U GamePad is wat karig.

amiibo

Mario Party 10 dwingt je om speciale amiibo aan te schaffen om bepaalde onderdelen in het spel te kunnen doen. Ik vind het een leuk idee, eerlijk, maar minder leuk is als je er 'n speciaal moet gaan kopen, omdat diegene die je hebt niet werken in het spel. Ik heb dus niet voor jullie kunnen spelen en kan het daarom ook niet beoordelen. Als pleister op de wond krijg je dagelijks een kraskaart en mag je krassen voor prijzen.

Mario Party 9.5

Het voelt hier en daar meer aan als Mario Party 9.5. Dat komt zeker niet vanwege de grafische kwaliteiten, maar meer door een aantal beperkingen. Wij krijgen tegenwoordig alleen nog codes opgestuurd, wat natuurlijk geen probleem is, maar soms heb je behoefte aan een beschrijving die je vertelt dat je rekening moet houden dat je 90% van de game met Wiimote speelt, wat ik nog steeds erg gek vind voor een game die exclusief gemaakt is voor de Wii U. De GamePad wordt wel gebruikt, maar enkel in de Bowser Party-modus. Je kunt de Mario Party-modus alleen spelen als je beschikt over een Wiimote-controller, daar had ik dus even geen rekening mee gehouden. Gelukkig heb ik nog een Wiimote-controller kunnen lenen, zodat ik alsnog de Mario Party-modus heb kunnen spelen.

Het eindoordeel van Alex Zweers

Mario Party 10 is een ontzettend leuke partygame met hier en daar zijn beperkingen. Zo vind ik het nog steeds jammer dat er maar een aantal minigames speciaal voor de Wii U GamePad zijn gemaakt, en uitsluitend in de Bowser Party-modus. Bijna 90% van het spel speel je met de Wiimote-controller van de Nintendo Wii. In dit tiende deel zit je nog steeds samen in een karretje en kun je niet, net als in Mario Party 9, individueel over het bordspel wandelen. Tot slot moet ik opmerken dat ik het gebruik van amiibo wel kan waarderen, alleen vind ik het jammer dat je er weer speciaal 'n voor moet aanschaffen. Maar ik denk dat al die puntjes samen niet opwegen tegen het plezier wat ik met de game heb beleefd en in de komende maanden nog wel zal blijven beleven.

• Toffe minigames
  • Meerdere modi
  • Ziet er grafisch goed uit
  • amiibo-gebruik leuk
  • Bowser-modus wat karig
  • amiibo-beperkingen
  • Samen in een karretje
Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Packshot Mario Party 10

Mario Party

Nintendo Wii U