Review: Monster Hunter 4 Ultimate Nintendo 3DS

Geplaatst:

Als newbie in de Monster Hunter-serie kreeg ik de mogelijkheid om te beginnen met Monster Hunter 4 Ultimate. Een franchise die al een aantal jaren bestaat, maar heb er zelf nog nooit naar omgekeken. Na een paar verhalen gehoord te hebben dat het moeilijk inkomen is, zakte de moed in mijn schoenen. Maar na de moed weer gevonden te hebben, ben ik aan de game begonnen en zo begon mijn avontuur in de Monster Hunter-serie. Na alle 'waarschuwingen' voor een moeilijk begin, ben ik gaan spelen. Laten we eens kijken wat eruit kwam.

Monster Hunter

Niet iedereen zal Monster Hunter kennen, net als ik. Daarom zal ik in het kort vertellen wat het doel is in de game. Zoals de titel al verklapt, is het doel om te jagen op monsters. Je krijgt verschillende quests voor je kiezen met elk een apart doel. In het begin zijn de doelen simpel en makkelijk, waarna ze langzaam een stuk moeilijker worden. In principe zijn de quests wel wat lineair, maar door wat verschillende elementen toe te voegen, doorbreken ze de eentonigheid. Maar hier vertel ik zo meer over.

Makkelijk in te komen

De game brengt je gelijk midden in het verhaal en midden in de actie. Na een geweldig introfilmpje was ik erg benieuwd wat er zou volgen. Gelukkig voor mij, en elke nieuwe gamer voor deze franchise, is deze game heel makkelijk om in te komen. Dus gelukkig waren de verhalen niet waar voor dit deel. De ontwikkelaars hebben goed begrepen dat er wellicht nieuwe gamers kunnen komen en hebben genoeg moeite gestoken in een ruime uitleg. Voor ervaren Monster Hunters kan je dit wel gewoon skippen, dus heb je geen last van enorm lange tekst die de werking van een 'Great Sword' vertelt. Maar gelukkig konden die lappen tekst mij enorm helpen in de game te komen en was ik enorm snel up-to-date.

De eentonigheid doorbreken

Zoals ik eerder al vertelde, is er met wat elementen de eentonigheid van de quests doorbroken. De quests blijven in grote lijnen hetzelfde: monster opzoeken, verslaan of wat verzamelen. Heel simpel concept eigenlijk. En er zitten een paar vreselijk saaie quests bij, zoals wat eieren verzamelen van een monster. Deze quests komen een aantal keer voor en elke keer zorgt het voor een gaapmoment. Maar wat is er nou gedaan om die quest minder lineair te laten lijken? Aan de quests zelf verandert niks, maar het zijn de extra dingen die je moet doen om te kunnen slagen. Zo houd je scherp in de gaten wat je voorraden zijn, want je kan ze behoorlijk nodig hebben. En bij elke monster is wat loot te vergaren, met die loot kan je weer potions, items of upgrades maken. Dat zorgt voor de extra zorg binnen een quest om te kunnen upgraden. Geen loot, geen upgrades.

Aanpasbaar

Het verbaasde mij hoeveel er aanpasbaar was. Zo kan je in het begin jezelf en jouw Palico "“ een kat die jou ondersteunt "“ compleet naar wens aanpassen. En heb je dus belachelijk veel opties om jouw eigen personage te creëren die makkelijk online herkenbaar is. Verder is de hele uitrusting van de hunter aan te passen en te upgraden met de items die je bij de monsters vindt. Het is dan ook een kunst om het juiste wapen te vinden met de goede uitrusting voor elke quest, want soms kan je behoorlijk de plank misslaan daarmee. Elke quest vraagt om een bepaalde aanpak. Niet dat je van tevoren te horen krijgt wat nodig is, dus heb je een bepaalde vorm van 'trial and error'.

Enorm groot

De game is te beschrijven met het woord: groot! Want dat is het. Er zitten zoveel verschillende monsters en omgevingen in, de aanpassingen in armor en weapons, je hebt singleplayer en multiplayer (lokaal en online), en daarmee is het voor mij toch wel 'n van de uitgebreidste games voor de 3DS, als je het over inhoud hebt in ieder geval. Om even terug te komen op de weapons en armor, daar is het einde nog niet van gevonden. Na een aantal uren in de game te hebben rondgelopen, heb ik nog lang het eind niet gezien van het aantal wapens. Hetzelfde geldt voor de armory, die is ook enorm uitgebreid. Uren vermaak, dat heb ik wel gezien.

Net even jammer

Het mag duidelijk zijn: ik ben gek op deze game. Maar wie zou ik zijn als ik niet nog een paar negatievere puntjes heb. Multiplayer is werelds. Elke quest die je in singleplayer vindt, is ook beschikbaar in multiplayer. Maar mocht er een lastige quest tussen zitten die je in de singleplayer maar niet kon voltooien en in multiplayer wel, dan heb je pech. Elke quest die in multiplayer voltooit, zal je zelf in de singleplayer nog moeten voltooien. De verhaallijnen lopen langs elkaar heen. Beetje begrijpelijk, maar vooralsnog vervelend. En hoewel het aantal upgrades oneindig is, biedt dit ook een mogelijkheid voor verwarring. Het is gewoon te veel en zeker voor nieuwe gamers kan het behoorlijk overweldigend zijn. Geen groot punt, maar er gaan zeker wat uurtjes in zitten voordat je de perfecte combinatie hebt.

Het eindoordeel van Boy Apfel

De game is geslaagd. De quest zijn weliswaar wat repetitief, maar enorm vermakelijk als je de bijzaken serieus neemt. Daarmee bedoel ik dat als je echt op zoek gaat naar de items om te kunnen upgraden, de game wat meer inhoud krijgt. De monsters in de game worden geleidelijk aan groter en moeilijker en vragen elk een aparte aanpak om ze te verslaan. Net als een typisch JRPG heeft elke monster zijn eigen aanvalsequentie. Probeer daar achter te komen en sla toe! Monster Hunter 4 Ultimate is voor mij 'n van de uitgebreidste games voor de 3DS en ook 'n van de meest verslavende. Kan ook als een minpuntje gezien worden, maar dat ligt eraan hoe je ertegenaan kijkt. Multiplayer werkt erg goed en het is bijzonder leuk om met vrienden of vreemden online de strijd aan te gaan. Alleen jammer dat moeilijke missies niet gelijk in de singleplayer behaald zijn, maar ach.

    Uitmuntend
  • Uitgebreide game
  • Verslavend
  • Veel upgrades
  • Veel is aanpasbaar
  • MP loopt niet samen met SP
  • Misschien iets t' uitgebreid
Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Monster Hunter 4 Ultimate

Series

-

Uitgever

Capcom

Reviewscore

Platforms

Nintendo 3DS

Releasedatum

13 februari 2015

Ontwikkelaar

Capcom

Gameliner Awards

-

Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord