Review: Game of Thrones - A Telltale Games Series - Episode 1: Iron from Ice Pc

Op 17 april 2011 werd er een fenomeen geboren: Game of Thrones. Deze fantasy-serie werd toen voor het eerst uitgezonden op de zender HBO. Velen waren vanaf begin af aan al helemaal verslaafd en konden niet wachten om elke week weer in de wereld te duiken van Westeros. Ik had persoonlijk heel erg mijn twijfels over de serie, het kwam op mij namelijk over als een The Lord of the Rings-kopie. Het heeft daarom ook wel even geduurd voordat ik GoT wilde aanraken, maar toen seizoen 3 begon, vond ik toch dat ik de serie moest bekijken voordat ik een oordeel had. En o wat had ik mij vergist.

De Forresters

Van Telltale Games ben ik al een hele tijd groot fan. Zij hebben point-&-click-games volledig naar een nieuwe hoogte getild. Toen zowel Tales from the Borderlands als Game of Thrones werden aangekondigd, kon ik natuurlijk weer niet wachten om aan de slag de gaan met beide games. Ik was dan ook nog het meest geïnteresseerd in GoT, aangezien het toch moeilijk is om een verhaal te maken rondom een familie die de fans nog niet echt hebben gezien of kennen.

De game draait volledig om de Forresters. Zij zijn bannerman van de welbekende Starks en hebben controle over het grootste gedeelte van het Ironwood (nodig voor schilden enzovoorts) dat beschikbaar is in Westeros. Laat ik ten eerste voorop stellen dat je niet moet beginnen aan deze game voordat je op zijn minst klaar bent met het derde boek A Storm of Swords of het derde seizoen van de tv-serie. De game start namelijk bij een event die vol zit met spoilers en als je nog niet helemaal up-to-date bent en dat zou natuurlijk jammer zijn.

Het event waar je begint, en waarover ik dus niet te veel over zal uitweiden, is een van de meest heftige momenten van de serie (in mijn ogen) tot nu toe. Daarom vind ik het gedurfd van de makers om juist hier te beginnen. Maar gelukkig is dit zeer goed uitgepakt, je zit hierdoor als snel midden in het verhaal en in de actie. Het eerste speelbare personage is een squire (oftewel schildknaap) van Lord Gregor Forrestor genaamd Gared Tuttle. Deze knaap krijgt net promotie van Lord Gregor en mag voortaan mee vechten aan zijn zijde, maar dan breekt de hel los "

Lady Margaery Tyrell

Gared is dit keer niet het enige speelbare character in deze gameserie. Ethan Forrester, derde geboren zoon van Lord Gregor Forrester, is ook speelbaar in deze wereld. Hij is zolang zijn vader en broers niet aanwezig zijn in Ironrath (de standplaats van de Forresters) diegene die de belangrijke beslissingen moet nemen, waardoor je vaak voor moeilijke keuzes staan. Deze interactieve beslissingen zijn we natuurlijk gewend uit vorige Telltale-games, maar je wordt zo volledig opgezogen in het verhaal dat de keuzes moeilijker lijken dan normaal. Ook kom je in contact met Ramsay Snow en seriekijkers/boeklezers weten dat dit niet de aller-makkelijkste persoon is om mee in aanraking te komen.

De moeilijke dilemma's krijg je ook voorgeschoteld bij het volgende speelbare character genaamd Mira. Zij is ook een kind van Lord Gregor en is handmaiden (eigenlijk een chique dienstmeisje) in King's Landing van Lady Margaery Tyrell die al bekend is vanuit de tv-serie. Margaery ziet er, zoals verwacht, precies hetzelfde uit als in de serie en is ook gevoiced door de actrice Nathalie Dormer die haar normaal speelt. Je hebt als Mira daarom ook erg veel interactie met Margaery, maar ook met andere bekende characters zoals Cersei Lannister en Tyrion Lannister. In episode 2 komen er nog twee speelbare characters bij. Hierover zal ik nog niets verklappen, want als je episode 1 nog niet hebt gespeeld bevat dit grote spoilers.

Episodes

Zoals eerder genoemd worden alle characters die we kennen vanuit de serie volledig nagemaakt en gevoiced door de acteur/actrice die deze ook daadwerkelijk vertolkt. Hier heb ik wel bewondering voor, want ze hadden er ook voor kunnen kiezen een stem te nemen die erop leek en het daarbij kunnen laten. Ook zit er wel een verschil tussen episode 1 en 2. Waar episode 1 nog redelijk langzaam voelt af en toe zodat je het verhaal echt begrijpt, ligt dat bij episode 2 toch heel anders. Het tweede deel voelt sneller, spannender en je krijgt nog meer zin in de volgende vier afleveringen, maar dit kan ook liggen aan de twee nieuwe speelbare characters die de episode te bieden heeft.

Verder duren de episodes twee uur per deel en zitten er dit keer niet vijf, maar zes afleveringen in het eerste seizoen. Het verhaal is lineair, maar je kunt wel zelf weer je eigen keuzes maken. Wil je altijd het goede doen? Dat kan! Wil je liever de bad guy uithangen? Ook geen probleem! Tevens kun je kiezen om bij het ene character goede keuzes te maken en dat bij de ander juist niet te doen. Dit is dus weer helemaal aan jou.

Dat de game in episodes is verdeeld werkt zowel voor als tegen. Telkens als een episode is afgelopen, verlang je naar meer, en dan is twee uur toch eigenlijk veel te kort. Aan de andere kant is het juist weer leuk om te weten dat er meer is en dat het er aankomt. Alleen waar we bij de tv-serie normaliter maar een week hoeven wachten (tenzij het seizoen afgelopen is), moeten we bij de game steeds een maand wachten. Dit vind ik persoonlijk net iets te lang, want na het maand ben je toch echt weer uit het verhaal.

Het eindoordeel van Melloney van der Torre

Telltale heeft zichzelf al eens eerder bewezen met The Walking Dead dat het een sterke game kan neerzetten naar aanleiding van een serie. Met Game of Thrones doen ze dit weer en dit keer zelfs nog beter, het is namelijk niet makkelijk om aan zo'n ingewikkeld verhaal nog een goede toevoeging te brengen. Met de Forresters is dit zeker wel gelukt en hebben ze de basis gelegd voor een zeer vette gameserie. Alles is tot in de details uitgewerkt en een perfecte toevoeging aan de tv-serie, maar dat moet ook wel met een grote fanbasis die overal op let. Ik kan in ieder geval niet wachten op episode 3: The Sword in the Darkness!

• Sterk verhaal
  • Goede combinatie characters
  • Perfecte toevoeging tv-serie