Review: Grim Fandango Remastered Pc

Geplaatst: 28 januari 2015 10:00

Manny Calavera is een verkoper. Niet zomaar een verkoper, maar een handelaar in reisjes naar het hiernamaals. En daarmee bedoel ik niet als huurmoordenaar of zo, maar zeer letterlijk. Manny haalt mensen op die gestorven zijn in het land van de levenden om deze naar het hiernamaals te brengen om ze dan naar gelang ze zich goed hebben gedragen tijdens hun leven een reis naar het hiernamaals aan te bieden, per schip, auto of trein. Maar Manny krijgt van zijn baas telkens slechte klanten, waardoor hij zijn targets niet haalt. Hij vermoedt dat er iets stinkt in de Department of Death, maar wat

Grim Fandango

De originele Grim Fandango was een puzzel-adventuregame, ontwikkeld en uitgegeven in 1998 door LucasArts. Met gamelegende Tim Schafer (o.a. Broken Age, Monkey Island, Full Throttle) aan het roer werd deze game al snel een klassieker. Deze game was een puzzel-adventuregame met zogenaamde tank-controls (pijltjestoetsen) met als achtergrond het rijk van de doden. Dit rijk was niet stil blijven zitten en was ontwikkeld naar een jaren '30-stijl tijdperk, met jazzmuziek, een noir sfeertje en primitieve computers. Alleen dan met skeletten met een Spaans accentje en een look die rechtstreeks van het Mexicaans Dà­a de Muertos komt. De originele Grim Fandango was een legendarische game, met een grote dosis humor, absurdistisch puzzels en vroege 3D-gameplay.

Grim Fandango Remastered

Nu is daar Grim Fandango Remastered, ontwikkeld door bijna hetzelfde team, maar dan onder de naam Double Fine Productions. Deze Remaster van de game is gén remake. De game gebruikt de originele achtergrondrenders en voice-acting, maar met opgepoetste textures en gezuiverde audio. Hiernaast is er muisondersteuning toegevoegd, waardoor de game een sterkere point-&-click-feeling krijgt.

Bak vol extra's

Deze editie van Grim Fandango zit ook bomvol extraatjes. Zo is er een heuse audiocommentary die je tijdens het spelen van de game kunt beluisteren. Bij elke scene zijn er een of meer commentaren van de makers toegankelijk, waardoor het een flinke nostalgietrip wordt. Daarnaast is de game speelbaar is de moderne remakegraphics en de oude renderings uit 1998. Ook is er een uitgebreide galerij met concept-art te bekijken en is er een complete verbatim van alle dialogen in de game toegevoegd.

Soms erg pittig

De puzzels waren weer iets waar ik aan moest wennen. Het niveau van denken dat van je gevraagd wordt is een flinke pil, zeker als je nagaat dat dit in de jaren '90 iets normaler was. Maar nu, ruim vijftien jaar nadat ik de originele game voor het laatst had gespeeld, was ik ze bijna allemaal alweer vergeten. Maar de logica is net even out-of-the-box denken. Brandende-bevers-die-je met-een-bot-een-teerput-in-moet-laten-springen-om-ze-tijdens-hun-sprong-te-blussen-met-een-brandblusser-out-of-the-box-denken. En dat vergt even wat aandacht en tijd!

Het eindoordeel van Joost van Dyck

[OPA-MODE]Grim Fandango Remastered was een ware trip naar een tijd dat games gaver waren. Juist door hun focus op gameplay en verhaal, daar graphics nog niet zo geavanceerd waren, trok zoén game je middels dialogen en puzzels helemaal erin. In een tijd dat de ene klassieker na de andere werd uitgebracht, zoals, Fallout, Baldur's gate, Monkey Island en Full Throttle, wist Grim Fandango zich te profileren als een van de gaafste games ooit.[/OPA-MODE] Grim Fandango was al een van de grote pc-klassiekers, maar nu is het nog een laagje beter geworden. Door de ge-upgrade controls en opgepoetste graphics is de game weer helemaal van nu. Maar ondanks de poetsbeurt is de game nog net zoals het origineel. En dat is toch wel verplichte kost als je jezelf een gamer wilt noemen. Zeker nu de game op bijna alle platforms is uitgebracht en een zeer zacht prijskaartje heeft!

• Grim Fandango!
  • Mouse-controls
  • Ouderwets goede humor