Review: Kingdom Hearts HD 2.5 ReMIX PlayStation 3

Geplaatst: 7 december 2014 12:00

Dames en heren, zet u schrap: weer een HD-collectie met oudere games. Dit keer is Kingdom Hearts HD 2.5 ReMIX aan de beurt. In de preview heb je al kunnen lezen wat de verwachting was van deze titel en wat het verhaal globaal inhoudt. Nu is de tijd rijp geworden om de game aan de tand te voelen in deze review. We zullen eens kijken wat deze collectie in huis heeft.

Van de hak op de tak

Kingdom Hearts II Final Mix is de eerste titel die je kunt kiezen. De game verscheen eerder op de PlayStation 2. Dit betreft de Final Mix-versie die eerder alleen in Japan verscheen. In de eerste vijf minuten word ik al heen en weer geslingerd tussen diverse cutscenes en omgevingen. Het geheel is nogal verwarrend/ingewikkeld qua verhaal en dit maakt het lastig om in de game te komen. Ik mag dan wel een nieuwkomer zijn in de serie, maar vond dit wel heel erg van de hak op de tak.

De gameplay bestaat voornamelijk uit de bekende elementen die men doorgaans in RPG's aantreft. Via vrij handige tutorials leer je de combat kennen om de diverse vijanden te verslaan. De gevechten zijn best uitdagend en afwisselend en de diverse boss fights zullen je zeker doen zweten, vooral op een wat hogere moeilijkheidsgraad. In deze versie van de game zijn de gevechten op de schop genomen zodat deze vloeiender verlopen en meer interactief zijn. Er komen ook vaak minigames aan te pas om bepaalde doelen te bereiken. Zo kun je met de minigames Munny verzamelen, dit is het geld in de game. Met Munny kun je uiteraard items kopen die je tijdens je quests kunt gebruiken. De minigames zijn lang niet allemaal even interessant, er zitten maar een paar leuke tussen. Of je moet posters plakken en een kar met een zak de heuvel op rammen leuk vinden. Kingdom Hearts II Final Mix kent wel veel afwisseling qua tegenstanders, maar ook vooral qua omgevingen. De game kent ook enkele nieuwe omgevingen, wat altijd mooi meegenomen is. Voor de liefhebber is er nog een extra moeilijkheidsgraad, genaamd critical mode. Mocht je de game dus te makkelijk vinden, dan kun je jouw skills uitvoerig testen met deze mode.

Grafisch is te zien dat de game toch wel verouderd is. De levels ogen niet echt lekker strak en het 'HD-gevoel' kon ik nergens echt ontdekken, behalve in de cutscenes en de kleuren. De muziek is wat verbeterd, maar sommige muziekstukken worden wel erg vaak tot vervelens toe gebruikt. De voice-overs zijn prima in orde en hier is wat meer aandacht aan besteed.

Het lelijke broertje

Kingdom Hearts: Birth by Sleep is de tweede game in deze collectie. Dit betreft een PSP-port en volgt nagenoeg dezelfde gameplayformule als Kingdom Hearts II Final Mix. Het verzamelen van Munny is weer aan de orde en ook de nodige tutorials stomen je klaar voor de diverse gevechten. Birth by Sleep voegt nog wat meer afwisseling toe, omdat je met maar liefst drie verschillende karakters kunt spelen. Elk karakter heeft zijn eigen verhaal en je zult de game volledig moeten uitspelen om de verhaallijnen samen te laten komen. Ook heeft elk karakter zijn eigen speelstijl en moves, wat deze game een stuk afwisselender maakt. De gevechten zijn in Birth By Sleep stukken dynamischer, mede dankzij de zogeheten shared abilities. Zo kunnen de drie karakters hun krachten delen en zo ook bundelen.

De controls zijn natuurlijk aangepast voor de consoles. Zo kun je met de rechterpook de camera bijdraaien, wat wel zo handig is. Ook Birth By Sleep heeft een hogere moeilijkheidsgraad voor de liefhebber. De muziek is gelukkig afwisselender en is met uiterste zorg behandeld. Dit geldt helaas niet voor het grafische aspect. De game is echt gewoon lelijk en je zou haast denken dat het om een PSOne-game gaat. Ook de karaktermodellen zijn stukken lelijker dan in Kingdom Hearts II Final Mix. Birth by Sleep is dan ook echt het lelijke broertje van de eerste titel uit de collectie. Hier had veel meer in kunnen zitten, maar nu voelt het als een PSP-port die gehaast is overgezet naar de console.

Tot slot is er nog Kingdom Hearts Re:coded. Dit is helaas geen game, maar een HD-verzameling van cutscenes die het verhaal uit de doeken doet van Re:coded. De originele game verscheen voor de Nintendo DS, maar wist geen hoge ogen te gooien. De cutscenes zijn natuurlijk opgepoetst, maar ik vraag mij serieus af wie deze drie uur durende cutscenes zou willen bekijken. Het is misschien als fan-service bedoeld, zo van de game was zeer matig, maar we willen toch de mogelijkheid bieden het verhaal te tonen. Het was wellicht toffer geweest voor de fans, als ze deze titel gewoon hadden verbeterd en speelbaar hadden gemaakt.

Het eindoordeel van Simon Kayzel

Ik hoor het wel vaker over de Kingdom Hearts-franchise: je haat het of je vindt het helemaal te gek. Persoonlijk haat ik het niet volledig, ik vind het geheel gewoon nodeloos ingewikkeld qua verhaal. De gevechten zijn aardig, maar de minigames vond ik vaak tergend saai. Dit moet echt je ding zijn, denk ik. Kingdom Hearts HD 2.5 ReMIX bevat eigenlijk maar én game die redelijk in de buurt komt als je het hebt over een HD-jasje en dat is Kingdom Hearts II Final Mix. Birth by Sleep is te lelijk voor woorden en Re:coded is in mijn ogen schijfopvulling. Voor nieuwkomers zal het lastig instappen zijn en voor de fans een duur geintje voor een zeer matige PSP-port, een HD-light game en een verzameling cutscenes. Je moet wel een heel grote diehard-fan zijn wil je tot aanschaf overgaan. De uitspraak 'oude wijn in nieuwe kruiken', gaat wel heel erg op in dit geval.

Aardig
  • Vele uren gameplay
  • Variatie omgevingen/combat