Review: Pokémon Omega Ruby Nintendo 3DS

Geplaatst: 28 november 2014 12:00

Tijd? Oh, het is alweer tijd voor de review. Na alle voordelen wat een Pok'mon-game je geeft, neemt het ook een hoop tijd in beslag. Of je stopt er een hoop tijd in, vrijwillig. Hoe dan ook, een game als Pok'mon Omega Ruby of Alpha Sapphire is te uitgebreid om deze goed te kunnen reviewen in een aantal dagen. Het mag dan wel een remake zijn van Pok'mon Ruby & Sapphire, maar de vraag is of het ook zomaar een remake is. Op het eerste gezicht lijkt het een remake met een grafische polijstbeurt. Maar ik vroeg mijzelf af, na 'n van de gelukkigen te zijn geweest die de demo mocht spelen, of er ook een verbetering is geweest sinds X & Y. Ik hoop het wel, maar we zullen het zien.

Remake, maar toch anders

Om meteen met de deur in huis te vallen, deze game is een remake, logisch. Maar toch is het meer dan een oude game in een nieuw jasje. Het is meer dan alleen een grafische verbetering en meer dan alle uitbreidingen in 'n game gepropt. Dat laatste gaat niet bij Pok'mon, maar het idee is duidelijk. Eindelijk heb ik zelf een remake in handen waarbij er meer dan 'n element is toegevoegd. Naast dat er genoeg Pok'mon bij gekomen zijn, zit er in de gameplay een groot verschil met het origineel. De game is een remake van een Game Boy Advance-game met als nieuwe engine die van Pok'mon X & Y. Een goede combinatie van de twee, al zeg ik het zelf.

Wat meer en wat minder

Pok'mon X & Y waren een grote stap vooruit ten opzichte van de vorige versies. Betere graphics en vrijere gameplay maakten de ervaring steeds beter. Daarbij kon je ook jouw personage aanpassen voor een wat persoonlijkere touch. Dat zit er niet meer in. Geen personalisering op dat vlak. Persoonlijk vind ik het geen probleem, ik maakte er geen gebruik van en vond het een overbodige luxe. Ook zit er in dit deel weer geen mogelijkheid om de eerste Pok'mon in jouw partij achter je te laten lopen. Daarentegen zit er wel weer de mogelijkheid in om te Soaren, samen met een Latios of Latias die je gevangen hebt en die kan mega-evolueren.

Meer gameplay

Met Soar heb je de mogelijkheid om te vliegen. Nu hoor ik al opmerkingen dat dat ook al met Fly kon, maar nu is het zowaar mogelijk om zelf te sturen. Het is geen simpele animatie meer, maar daadwerkelijk een optie om zelf te kunnen vliegen. Daarmee hebben ze deuren geopend die aangenaam in de oren klinken. In de lucht kan je vliegende Pok'mon vinden, Mirage Spots zoeken voor zeldzame Pok'mon en zelfs de legendarische Pok'mon uit vorige versies. Een heel mooie uitbreiding en daarmee gelijk de mogelijk om daadwerkelijk vliegende Pok'mon in de lucht te vinden, watertype Pok'mon in het water en de rest op het land. Bovendien kunnen Pok'mon zich in het gras verstoppen, dat weten we allemaal. Maar waar de Pok'mon jou voorheen besprongen, is er nu de mogelijkheid om de rollen om te draaien. Eens in de zoveel tijd zie je een staart of een achterwerk uit het gras steken. De DexNav geeft een seintje en een indruk van welke Pok'mon je kan verwachten, waarna je vervolgens op de Pok'mon af kan sluipen en hem in de val te lokken. Vaak zijn het 'normale' Pok'mon die een bijzondere move hebben of soms zeldzame Pok'mon die normaal lastig te vinden zijn. Zo kan je een zeldzame Pok'mon in tien minuten vinden, terwijl dat bij X & Y wel een half uur kan duren. Eindelijk eens een goed uitgedacht concept wat in weze eerder kon, maar gelukkig laat dan nooit.

Hoen 2.0

De originelen, Ruby en Sapphire, zijn grafisch flink aangepast ten opzichte van hun voorgangers. Of je het mooi vond of niet is een tweede, maar in Omega Ruby & Alpha Sapphire is er weer het 'n en ander omgegooid. Uiteraard is de hele omgeving in drie dimensies te bewonderen, maar daarnaast is het veel kleurrijker, levendiger en heeft het de typisch Japanse styling die ook al in X & Y gebruikt werd. Een hele verbetering als je het mij vraagt. Eentje om te blijven en uit te breiden.

Het eindoordeel van Boy Apfel

Deze nieuwe telg in de Pok'mon-serie is er 'n naar mijn hart. Eindelijk wat verbeteringen die er echt toe doen en echt wat opbrengen. Natuurlijk is de gameplay hetzelfde als alle andere Pok'mon-games. Nog steeds de turn-based vechtsequenties, het vangen en trainen van Pok'mon, het verhaal van een jonge trainer die de wijde wereld in trekt en rivaliserende Pok'mon-trainers of een slechte organisatie. Maar dat is de kracht van Pok'mon-games, dat is wat ze goed maakt. Ik was laaiend enthousiast over de Soar-functie, hoewel die pas beschikbaar wordt als je Latias of Latios kan mega-evolueren. Maar dat voegt zoveel extra's toe, dat is niet normaal. De omgeving is beter, de gameplay soepeler en de extra functies doen het hem. Voor de trouwe Pok'mon-fans zeg ik doen en voor de beginners is dit de beste op het moment om mee in te stappen.

• Soar-functie "
  • Sluipen voor zeldzame Pok'mon
  • Mooiere omgeving