Review: Tetris Ultimate Nintendo 3DS

Aangepast: 13 februari 2019 17:32

Blokjes in allerlei vormen stromen naar beneden. De grote L-vorm daalt met rasse schreden naar de bodem en dreigt alles klem te gaan zetten. Maar net op het laatste moment draait hij door de lucht, en klikt precies in de opening in de hoek. Toen kwam een groot, lang gevaarte aanzetten (doordenkers: foei). Een balk van wel vier blokken werpt een schaduw over de berg van in elkaar geklikte vormen. Het einde nadert, de muziek zwelt op terwijl de balk alsmaar dichterbij komt. Maar dan vliegt het gevaarte ineens de hoek in, en maakt zich tot een grote pilaar. Ka-Blam! Vier balken verdwijnen met veel flitsen van het speelveld. TETRIS! Wat een euforie!

Tetrivials

Ik ga er van uit dat je als lezer weet wat voor game Tetris verder is. Zo niet, laat mij dan de eerste zijn die je welkom heet in de wereld buiten jouw persoonlijke "onder-de-steen-koninkrijk". Tetris is zo'n typisch spel wat ik altijd langer speel dan dat mijn intentie was. Voordat ik het weet, zit ik een uur lang dalende blokpartijen de kanaliseren. Het is ook een game die je over het algemeen vrij relaxed kunt spelen. Op de Game Boy Color was het de game die ik het meest heb gespeeld. Dit had grotendeels ook te maken met het feit dat Nintendo verder alleen Pok'mon-games aan het uitpoepen was op deze handheld, en verder kwam er niet zo heel veel fatsoenlijks op uit. De originele Tetris-games hadden eigenlijk maar 'n spelmodus, en dat was eindeloos lang door blokvormpjes stapelen en wegwerken totdat ze het plafond bereikt hadden en je beloond werd met de woorden "game over". Is dit nu anders bij de laatste nieuwe hippe Tetris, met de nogal zelfverzekerde subtitel "Ultimate"?

Modi Galore

Het eerste waar ik erg blij mee ben bij Tetris Ultimate is dat er niet te veel is veranderd, afgezien van een nieuwe lik graphics en andere (helaas wat minder boeiende) muziek. De originele Tetris deed al een hele hoop goed en het is fijn om te merken dat de core-gameplay slechts marginaal is veranderd. Extra opties zijn wel welkom en deze zitten erbij met Tetris Ultimate, zoals wel te verwachten was. Ten eerste is er Single Play met zes modi: Marathon: probeer voorbij level vijftien te komen (erg moeilijk), Sprint: zo snel mogelijk veertig regels wegwerken, Endless: Wat zou dit toch zijn?, Ultra: zoveel mogelijk punten in drie minuten en Battle plus Battle Ultimate, waarbij je tegen een bot speelt. Ten tweede is er online multiplayer, waarbij je in verschillende modi het tegen elkaar kunt opnemen. Online stikt het van de veel te goeie freaks, dus vergt echt veel ervaring.

AlTetrisation

Wat is naast de niet al te originele maar desalniettemin vermakelijke speelmodi verder nog veranderd? De gameplay is dus heel erg hetzelfde, maar toch hier en daar getweakt. Rechtsboven zie je nu tot aan zes blokvormen toe wat er jou te wachten staat. Met de L-schouderknop kun je 'n blok "on hold" zetten, en deze wisselen voor de huidige die aan het neerdalen is. Weer terugwisselen kan overigens niet, dus dit nooit te gehaast doen. Naast de single play- en online-modi heb je ook nog de Challenge-mode, welke inderdaad zorgt voor extra uitdagingen. Zo is de eerste speelmodus dat je niet kunt roteren met je blokvormen, wat het echt heel erg lastig maakt. De andere speelmodi in Challenge-mode moet je vrijspelen door "badges" te halen, wat je kunt beschouwen als in-game Achievements of Trophies.

Tetris Ultimate is gewoon heel erg " Tetris, niks meer en niks minder. Dit houdt in: een vet verslavende en solide puzzel/behendigheid-game. Het "ultimate" is naar mijn mening echter wel een beetje overdreven. De gamemodi zijn stuk voor stuk wel leuke uitstapjes, maar uiteindelijk grijp je toch altijd weer terug naar de klassieke speelstijl, of dit nu online is of in je eentje. Toen ik de titel Tetris Ultimate las, verwachtte ik eerlijk gezegd wel echt wat meer: een verzameling van oude Tetris-games zoals de oldskool Game Boy-versie, de 3D-puzzelgame Tetris 64 zoals op de N64 in een nieuw jasje, en dan nog een nieuwe verse 3DS-versie. Dat is het dus helaas niet geworden, maar wat we wel hebben is een heel degelijk goeie Tetris-game op de 3DS, die men zou moeten noemen: Tetris Decent, met de subtitel: you'll get what you expect. In dat geval had de game een ster meer gehad.

• Tetris blijft gaaf
  • Niet te veel aan veranderd
  • Nog altijd verslavend