Review: Assassin's Creed: Unity PlayStation 4

Geplaatst: 23 november 2014 17:00

Dit jaar hebben we niet 'n, maar twee grote Assassin's Creed-games gekregen, namelijk Assassin's Creed Unity en Assassin's Creed Rogue. Ik ben aan de slag gegaan met Assassin's Creed Unity, de game die alleen voor de next-gen consoles en pc is verschenen. Binnenkort kan je ook de review van de 'old-gen' game bij ons lezen. Aangezien Assassin's Creed Unity dus niet voor de oudere consoles is gemaakt, mag je dus een dijk van een game verwachten. Maar is dat ook zo?

Wraak

Assassin's Creed Unity speelt zich af in het einde van de achttiende eeuw in Parijs, tijdens de Franse Revolutie. Je speelt met de Assassin Arno Dorian. Je begint echter niet direct als Assassin. De game start namelijk met een jonge Arno die de moord op zijn vader meemaakt. Niet veel later in de game wordt ook nog eens zijn pleegvader vermoord, en krijgt Arno daar ook nog eens de schuld van. Hij besluit daarop een Assassin te worden en op zoek te gaan naar degenen die verantwoordelijk zijn voor de moorden op zijn vader en pleegvader om wraak te nemen.

Vernieuwingen

Zoals ik al in mijn preview van juli vertelde, zijn er drie grote gameplaywijzigingen doorgevoerd in Assassin's Creed Unity. Zo kan je nu bij het parkouren gemakkelijker van gebouwen afdalen dankzij Controlled Descent. Dit doe je door de rechtertrigger en rondje ingedrukt te houden. Verder zijn er een hoop nieuwe animaties toegevoegd, waardoor het klimmen en dalen er vloeiend uitziet.

Stealth is ook volledig op de schop gegaan. Zo kan je nu sluipen door 'n keer de linkertrigger in te drukken. Hierdoor ben je een stuk stiller en word je minder snel opgemerkt. Daarnaast kan je nu ook achter cover schuilen met een druk op de knop. Je kan met een simpele druk op de knop ook gemakkelijk naar een coverplek gaan die zich naast je huidige coverplek bevindt. Een groot nadeel aan dit coversysteem is dat je niet om een hoekje heen kan sluipen. En dat is juist iets wat je vaak nodig hebt om uit het zicht te blijven van iemand die in jouw richting loopt.

Als laatste is de combat vernieuwd. In de voorgaande Assassin's Creed-games was het allemaal te simpel. Je slaat een paar keer in het juiste ritme of je wacht op een countermogelijkheid en dan is je tegenstander bijna altijd in 'n keer dood. Assassin's Creed Unity is gelukkig een stuk moeilijker. Er is bijvoorbeeld niet meer een one-hit-kill-counter aanwezig. Wel kan je aanvallen perfect afweren door goed te timen, waarna je een paar hits kan uitdelen. Sommige aanvallen zijn echter niet af te weren, waarvoor je moet dodgen. Daarnaast word je door veel meer mensen tegelijkertijd aangevallen, wat het een stuk moeilijker maakt om alles te blocken. Als jij tien man achter je aan hebt, dan heb je in deze game echt wel een probleem. Om het nog erger te maken, ga je ook behoorlijk snel dood. Ik ben hier juist wel blij mee, want de combat voelt nu veel uitdagender dan voorheen.

Meer keuzes

De missies van Assassin's Creed Unity bevatten deze keer wat extra activiteiten die je kunt uitvoeren, waarna je later in de missie een voordeel hebt. Zo was er een missie waarbij ik wat rioleeruitgangen waar rookuitgangen kon afdekken, zodat de vijanden in het riool waar ik in moest mij niet konden zien door de rook die er was ontstaan. Je bent niet verplicht om dit te doen, maar het maakt het wel makkelijker. Bij sluipmissies maakt het in dit deel vaak ook niet meer uit of je ontdekt wordt of niet, want de missie gaat dan gewoon door.

Upgrades, wapens en kleding

Tijdens het spelen van de game miste ik soms moves die wel in voorgaande games zaten. Zo kon ik niet meer een dubbele assassination uitvoeren. Later kwam ik er achter dat je hiervoor upgrades moest kopen. Assassin's Creed Unity bevat heel veel upgrades die je kunt aanschaffen, maar er zijn nog veel meer customizationmogelijkheden aanwezig. Je hebt bizar veel wapens en kleding om uit te kiezen, die je met in-game geld te kopen. Mocht je deze items sneller willen hebben, dan kan je echt geld betalen om de items te kopen, maar je bent niet verplicht om dat te doen.

Co-op

Al sinds Assassin's Creed: Brotherhood heeft elk deel een multiplayer. Deze keer is de multiplayer achterwege gelaten en krijgen we er een co-opmodus voor terug. Je kan echter niet de hele game met iemand anders doorlopen, maar slecht een bepaald aantal missies. Deze missies start je op vanuit de singleplayer, wat een beetje irritant is. Je kan dan namelijk maar een enkele missie in co-op doen, waarna je weer in je singleplayer terecht komt en op zoek moet gaan naar een andere missie in de wereld om die te spelen. Je kan dus niet gemakkelijk van missie naar missie springen. Wel kan je in het pauzescherm kiezen om een willekeurige game te joinen, maar ik kwam dan bijna altijd in het midden van een missie terecht, wat ook niet zo fijn is. Ik zou het vetter vinden als de volgende Assassin's Creed-game een volledige co-opmodus heeft en je dus de hele game samen met anderen kunt spelen.

Technische problemen

Hoewel de game er werkelijk schitterend uitziet, gaat dit wel heel erg ten koste van de performance. Zo vond ik de framerate veel te laag, met af een toe zelfs een drop naar nog lager. De game zou een framerate van dertig fps moeten hebben, maar ik heb het gevoel dat ik dat nooit heb bereikt. Voor mijn gevoel heb ik gemiddeld iets van twintig fps, wat veel te weinig is voor een game. Ik heb ter vergelijking nog even Assassin's Creed IV: Black Flag opgestart, die wel op dertig fps draait en veel vloeiender aanvoelt. Ik had liever wat minder Npc's in de wereld met wel een stabiele dertig fps.

De framerate is niet het enige probleem. Ook heb ik enorm veel last van pop-up, zelfs in cutscenes. Zo rende ik bijvoorbeeld naar een leeg plein toe, maar toen ik er bijna was, verschenen er opeens honderden Npc's op het plein. Dit is natuurlijk niet gamebrekend, maar het irriteerde mij wel. Daarnaast had ik ook nog eens last van slechte lip-sync en enkele glitches, waaronder het door de grond heen vallen.

Het eindoordeel van Justin Meijer

Ondanks de technische problemen is Assassin's Creed Unity nog steeds een vermakelijke game. Het is alleen een beetje jammer dat de framerate niet al te goed is en dat er een hoop pop-up is. Wel ziet de game er schitterend uit! Daarnaast is de combat een stuk beter en pittiger, en werkt het parkour nog iets lekkerder. Stealth is over het algemeen ook beter, alleen is het jammer dat je niet om hoekjes kan sluipen. De co-op was helaas minder leuk dan ik had verwacht, aangezien het een beetje irritant is om telkens op zoek te gaan naar een nieuwe missie, wat vaak weer een andere partner geeft. Ik hoop nog wel dat Ubisoft met wat patches de framerate en pop-up nog kan verbeteren, zodat de game wat lekkerder speelt dan nu.

• Parkour
  • Verbeterde combat
  • Moeilijker