Review: Football Manager 2015 Pc

Aangepast: 28 oktober 2018 18:59

Het Nederlandse voetbal staat aan de rand van de afgrond. Nog nooit presteerden wij in ons kikkerlandje zo slecht in wat volkssport nummer én zou moeten zijn. Ons Oranje gaat door diepe dalen, en we moeten nog maar zien of we onszelf überhaupt nog kunnen kwalificeren voor het Europees Kampioenschap van 2016. In de vaderlandse competitie gaat het al niet veel beter. In het weekend kunnen we ons nog verschuilen, omdat alle ploegen dan gewoon even slecht zijn, maar in de Europese competities doordeweeks worden we flink op onze plaats gezet en hebben we geen schijn van kans meer. Kortom, een beter moment om in een voetbalmanagementgame te laten zien hoe het wélmoet, is er niet!

Fanbase

Football Manager is een serie die al jarenlang (sinds 2005) loopt en kan rekenen op een legioen aan trouwe fans. Net als er gamers zijn die elk jaar trouw een kopietje van FIFA in huis halen, zijn er ook genoeg fanatiekelingen die rond oktober altijd weer in de (digitale) winkels zijn te vinden om de geüpgradede Football Manager te scoren. Voor die groep mensen is een review van hun favoriete managergame waarschijnlijk niet eens nodig. Voor de rest van de gamers is het zeker interessant om wel door te lezen, want je wilt natuurlijk overtuigd worden van het feit dat je Football Manager 2015 gewoon aan moet schaffen. Of je wilt overtuigd worden van het tegendeel, want dat is natuurlijk ook nog een (iets minder waarschijnlijke) optie. Anyway, over tot de orde van de dag!

Omgekeerde wereld

Football Manager 2015 (FM15) is dus een voetbalmanagementgame, waarin je de leiding kunt nemen over een echte voetbalclub. Echter, waar je in FIFA zelf alle wedstrijden kunt spelen en relatief weinig aan tactieken hoeft (en kunt) schaven, is FM15 juist de omgekeerde wereld. Hier kun je namelijk niet zelf je wedstrijden spelen (deze worden gesimuleerd in een elk jaar weer beter en vloeiender ogende 3D-weergave), maar regel je wel alle randzaken om die wedstrijden heen. Daarbij kun je denken aan het inplannen en organiseren van trainingen, het aantrekken en verkopen van spelers, het opzetten van verschillende tactieken waarmee je je tegenstander opzij gaat zetten, het aanmoedigen van je spelers voor de wedstrijd, langs de lijn, in de rust en na de wedstrijd, het scouten van nieuwe spelers, en ga zo maar door. FM is door de jaren heen steeds uitgebreider en completer geworden, waardoor de koffiejuffrouw achter de bar praktisch het enige aspect is waar je nog geen controle uit kunt oefenen. Al deze zaken (en nog veel, veel meer) worden voor het grootste gedeelte gepresenteerd in overzichtelijke, op Excel lijkende weergaven. In dat opzicht heeft FM zich overigens wederom verbeterd ten opzichte van de voorgaande jaren. De verschillende menuutjes en overzichten zien er piekfijn uit en laten je op een gestroomlijnde en soepele manier je voetbalclub managen.

Traditioneel versus Classic

Alle features waar ik het tot nu toe over heb gehad, komen het meest overeen met de traditionele manier om FM te spelen. Naast deze uitgebreide managermodus is er een tijdje geleden ook een zogenaamde Classic-mode uitgebracht. In deze Classic-mode is een flink deel van de aanpassingsmogelijkheden geschrapt, met als doel om het spel wat sneller te laten verlopen. Aan de ene kant heb je in de Classic-mode dus minder controle over je voetbalclub, maar is de complete ervaring een stuk sneller. Met andere woorden: dit is een mode die nieuwe spelers voor de serie aan moet trekken. Spelers die bijvoorbeeld overkomen van een actievolle voetbalgame als FIFA en niet meteen in het diepe water van de traditionele managersmode gegooid willen worden. Nu behoor ikzelf niet helemaal meer tot deze groep, aangezien ik de voorgaande jaren al meermaals met FM-titels heb mogen spelen, maar ik moet zeggen dat ik in de Classic-mode van dit jaar meer plezier heb beleefd dan in de traditionele, uitgebreide mode. Dat ligt natuurlijk deels aan je eigen voorkeuren. Ik ben een gamer die in FM lang niet alle features die er zijn gebruikt, waardoor de Classic-mode al snel de overhand zal krijgen. Ben je echter een voetbalfreak die het onbespreekbaar vindt dat de controle deels wordt weggenomen, dan is de keuze voor de traditionele mode snel gemaakt. Het is dus maar net waar je voorkeuren liggen: snel, overzichtelijk en relatief weinig mogelijkheden (hoewel er nog genoeg overblijven voor een heerlijke ervaring) of langzamer, enorm uitgebreid en heel veel mogelijkheden (en ook dat is voor sommigen een heerlijke ervaring).

Updates

De ontwikkelaars hebben voor FM15 natuurlijk weer een arsenaal aan vernieuwingen en updates uit de kast getrokken. Eén daarvan zijn de in-game aanwijzingen, die als een laag van cijfertjes over de interface worden gelegd. Zet je in het optiemenu de aanwijzingen aan, dan zal je zien dat er in de meeste schermpjes ronde cirkeltjes met daarin cijfers worden geplaatst. Die kleine cirkels zijn aanklikbaar, waarna er een blok met informatie over dat deel van het scherm verschijnt. Deze hulp is in zowel de traditionele als de Classic-mode aanwezig. Mooi voor nieuwe spelers die voor het eerst een FM-game spelen, maar ook zeker handig voor terugkerende coaches die op deze manier zowel worden herinnerd aan al bestaande mogelijkheden als worden geïntroduceerd in alle nieuwe features.

Naast deze nieuwigheid is men ook weer bezig geweest met het stroomlijnen van de 3D-weergave tijdens het spelen (of eigenlijk bekijken) van een voetbalwedstrijd. In de voorgaande edities van FM had ik nog wel eens het idee dat het afspelen van wedstrijden niet helemaal vloeiend en dus ietwat schokkerig verliep. Dat kan dan natuurlijk komen omdat de laptop waarop ik FM meestal speel al verouderd is en dus niet meer zo krachtig is, maar FM15 bewijst dat mijn laptop toch nog wel even meekan. De ontwikkelaars hebben namelijk het én en ander verbeterd (waaronder het toevoegen van meer dan tweeduizend nieuwe animaties), waardoor het afspelen van wedstrijden nu veel vloeiender verloopt dan voorheen. En dat met dezelfde laptop die ik voor eerdere FM-edities ook gebruikte! Een update die zijn vruchten afwerpt. Samen met nog veel meer aanpassingen (kijk daarvoor op de officiële website van de game) is FM15 een managergame om van te houden.

Als we nou allemaal nieuwe tactieken uit gaan denken voor het Nederlands elftal en deze in FM15 aan tests onderwerpen, wellicht kunnen we onze Guus dan helpen om volgend jaar klaar te zijn voor de rest van de kwalificatiewedstrijden. Want een Europees Kampioenschap voetbal en de grote feesten die daar doorgaans mee gepaard gaan, dat willen we toch voor geen goud missen!

Het eindoordeel van Yordi Verkroost

In Football Manager 2015 krijg je de touwtjes van een echte voetbalclub in handen en de ontwikkelaars hebben ervoor gezorgd dat dit beter dan ooit is uitgewerkt. Zowel de traditionele en uitgebreide mode met enorm veel features als de relatief nieuwe Classic-mode met wat minder features maar met een gestroomlijnde speelervaring zijn heerlijk om te spelen. Door het aanbieden van de twee modi is er voor elk wat wils te halen, en dat doet Football Manager slim. Verbeteringen zoals in-game hints en tips als het toevoegen van meer dan tweeduizend animaties in de 3D-weergave van voetbalwedstrijden zorgen ook voor een nog betere ervaring dan in de voorgaande edities van Football Manager. Een game om - wederom - van te smullen.

• Nog uitgebreider en completer
  • Classic-mode
  • In-game aanwijzingen