Review: Call of Duty: Advanced Warfare PlayStation 4

Geplaatst: 8 november 2014 18:00

Call of Duty: Ghosts noemde ik vorig jaar een onderhoudende game, een tussenstap richting een, hopelijk, vernieuwender next-gen deel. De volgende stap in deze serie waarmee menig gamer een haat-liefdeverhouding heeft, krijgt de verdacht bekend klinkende subtitel Advanced Warfare mee. Bovendien schuilt het relatief onbekende Sledgehammer Games achter de nieuwste telg in de Call of Duty-reeks. Call of Duty: Advanced Warfare weet zich, ondanks de huiverigheid van vele fans en ondergetekende, toch wederom goed staande te houden.

XOXO

Advanced Warfare, dat zegt het eigenlijk al. We leven in deze Call of Duty-game een kleine vijftig jaar in de toekomst en op militair vlak draait alles om de zogenaamde Exo suits. Althans, als we Kevin Spacey moeten geloven. In de tussenfilmpjes, die overigens ongekend realistisch en stilistisch zijn, worden zowel de bekende acteur als de overige personages sterk neergezet. Bovendien speel je dit keer maar een enkel karakter, waardoor je je gemakkelijker in hem kan verplaatsen. Maar laten we er geen doekjes om winden, de singleplayer van Advanced Warfare draait weer volkomen om de losgeslagen actie. Afgewisseld met wat tactisch gesluip en een aantal voertuigsequenties, is de singleplayerervaring herkenbaar, en dat bedoel ik op een goede manier.

De speler wordt in de eerste missies prettig aan de hand genomen, om op die manier in geringe tijd alles over het moderne Exo suit te weten te komen. Jammer is echter, dat je de mogelijkheden van dit pak, op de handige double jump na, eigenlijk nauwelijks hoeft te gebruiken gedurende de vijf uur durende campagne. Ook kent het verhaal, zoals eigenlijk gebruikelijk is in de serie, weer een aantal plottwists die een blinde al minuten van tevoren ziet aankomen. Door de enorme afwisseling tussen de levels en door de brute actie, die je nooit te lang hetzelfde laat doen, is de singleplayer van Advanced Warfare toch een van de leukste uit de serie. Bovendien een mooie opstap naar die geroemde multiplayer.

Vernieuwend, maar vertrouwd

Ondanks de toevoeging van de Exo suits, voelt de game nog altijd erg vertrouwd aan. Waar je in de singleplayermodus vaak meerdere Exo abilities tot je beschikking hebt, kies je er in de multiplayer 'n. Dat gaat middels het bekende puntensysteem: dertien punten om te besteden aan wapens, attachments, perks, granaten, wildcards, score streaks en nu dus ook Exo abilities. Dat systeem staat als een huis en werkt ook hier prima. Wat betreft deze Exo abilities, moet je denken aan tijdelijke onzichtbaarheid, een health boost of een schild. In de praktijk zul je dit minder vaak gebruiken dan je zou denken, maar wat wel echt een grote verandering in gameplay oplevert, is de double jump. Hierdoor speelt de actie zich niet langer op dezelfde hoogte af en kan men gemakkelijk op gebouwen en objecten komen. Even wennen, maar dit gegeven past prima bij de retesnel Call of Duty-actie.

Ondanks een enkel laserwapen, voelt ook het strijdtuig bekend aan. Bovendien speel je als een gek wapens, perks en granaten vrij, waardoor je keer op keer kunt blijven experimenteren en vooral door wilt blijven spelen. Ook zijn score streaks nu lichtelijk aan te passen, waardoor je UAV bijvoorbeeld langer in de lucht zal blijven. Qua maps heeft Advanced Warfare het beter voor elkaar dan Ghosts. Er bestaan aanzienlijk minder onderlinge grootteverschillen en iedere map zou onder middelgroot geclassificeerd kunnen worden. Door de vele obstakels, krijgen snipers echter slechts op een handjevol maps een kans en dat zal menigeen een flink aantal deaths en een hoop irritatie schelen. Bovendien is de variatie tussen de maps, zoals deze ook bij de decors uit de singleplayer opvalt, prijzenswaardig. Een enkele map is minder, maar het merendeel van de strijdtonelen is top. Hier en daar zou er zelfs een moderne klassieker tussen kunnen zitten, maar dat zal de tijd vanzelf uitwijzen.

Enkele veranderingen

Toch is de multiplayer van Call of Duty: Advanced Warfare, ondanks dat deze erg vertrouwd aanvoelt, niet identiek aan die uit eerdere edities. Zowel op online als offline (bots zijn weer aanwezig) vlak zijn er wat vernieuwingen doorgevoerd, waarbij Uplink en Momentum er het meest uitspringen. Uplink draait om een soort bal die men in het doel van de tegenstander moet zien te krijgen. Het heeft wat weg van meerdere bekende modi, maar weet vooral de kracht van het Exo suit goed te benutten. Momentum daarentegen draait om een aantal vlaggen, die men 'n voor 'n moet veroveren, waardoor de vuurlinie zich keer op keer verplaatst. Uplink is slechts leuk voor even, maar Momentum zou eventueel nog uit kunnen groeien tot een blijvertje. Toch draait het vooral om de terugkeer van alle bekende en zeer populaire modi. Free-for-all, Team Deatchmatch, Kill Confirmed, Hardpoint, Search and Destroy, Capture the Flag, en meer, ze zijn allemaal weer van de partij. De knotsgekke modi uit Ghosts, zoals Cranked en Blitz, zijn verdwenen en de fan favourites keren terug. In mijn ogen een prima beslissing, hoewel ik Grind stiekem wel een beetje mis.

(Nog) geen zombies

Zombies in Advanced Warfare? Vergeet het (voor nu) maar. In plaats daarvan kunnen spelers met een co-oppartner aan de slag met Exo Survival. Deze modus is praktisch een reïncarnatie van de Survival-modus die we nog kennen uit Modern Warfare 3, maar weet dat niveau niet te bereiken. De multiplayermaps vormen hier het toneel, maar worden al snel volgegooid met een groot aantal vijanden, die bovendien verdacht snel erg sterk worden, om vervolgens te blijven hangen op dat niveau. De modus voelt daardoor niet geheel gebalanceerd en verre van origineel. Ik kan me er persoonlijk niet echt in vinden, maar zeer fanatieke spelers die graag ter afwisseling coöperatief aan het werk willen in Call of Duty: Advanced Warfare, kunnen hier eventueel wel wat mee. Een zombiemodus middels DLC? Klinkt een beetje als geldklopperij, maar goed, wat doe je eraan? Ik had de modus persoonlijk liever vanaf de release al in de game gezien.

Het eindoordeel van Ruud Oomens

Hoewel Call of Duty: Advanced Warfare pretendeert een zeer vernieuwend deel in de stokoude serie te zijn, blijkt de game, op de toevoeging van het Exo suit na, toch verdacht vertrouwd te zijn. Door oogverblindende cut scenes, genoeg afwisseling en mooie decors, mag de singleplayer zich een van de beste uit de serie noemen. Exo Survival stelt daarentegen weinig voor, maar uiteindelijk draait het toch om die heerlijke multiplayermodus. Door de invoering van de double jump, verschilt de actie wel degelijk met die uit eerdere delen. Tegelijkertijd blijft het wapentuig sterk, de maps lekker afwisselend en de modi vooral oud, vertrouwd en goud. Call of Duty: Advanced Warfare oogt overigens ook best aardig, waardoor ik eigenlijk geen enkele gamer kan afraden om in deze game te duiken.

• Toffe singleplayer
  • Prachtige cut scenes
  • Vernieuwende Exo suits