Review: Bayonetta 2 Nintendo Wii U

Aangepast: 12 augustus 2018 09:53

Bijna vijf jaar geleden verscheen de eerste Bayonetta voor de Xbox 360 en PlayStation 3. De game werd ontwikkeld door PlatinumGames en uitgegeven door SEGA, en heeft niet het licht gezien op een console van Nintendo. Met Bayonetta 2 is dat echter heel anders, aangezien Nintendo deze keer de uitgever is en de game onlangs exclusief heeft uitgebracht voor de Wii U. Of dit een goede zet is geweest van Nintendo, lees je in deze review.

Bayoporta

Aangezien de eerste Bayonetta nooit op een console van Nintendo is verschenen, kan ik me voorstellen dat er Nintendo-fans zijn die deze game niet eerder hebben aangeraakt. Daarom heeft PlatinumGames voor een port van dit deel gezorgd, zodat je toch nog beide games op de console van Nintendo kunt spelen. Deze port ziet er natuurlijk niet zo mooi uit als Bayonetta 2, maar is nog steeds prima speelbaar. Ik raad het je zeker aan om dit deel te spelen voordat je aan Bayonetta 2 begint, zodat je wat meer weet over de personages en de game en het verhaal beter kunt begrijpen. Daarnaast voelt het tweede deel nog beter aan nadat je het eerste deel hebt gespeeld.

Op weg naar de hel

Bayonetta 2 begint gelijk heel actievol waarbij je samen met Jeanne het opneemt tegen een groep engelen. Echter gaat het niet helemaal goed, aangezien Jeanne wordt meegenomen door een demon en naar de hel wordt gebracht. Aan jou de taak om haar natuurlijk te redden. Hiervoor moet je de ingang van de hel zien te vinden, die zich volgens Rodin en Enzo in de berg Fimbulventr bevindt. Dit zal je niet in je eentje doen, want je komt al snel Loki tegen die je hierbij zal helpen.

Variërend hakken

De gameplay van Bayonetta 2 is razendsnel. Het is een soort hack-and-slash game à  la God of War en Devil May Cry, waarbij je ook nog kunt schieten, zowel met je handen als met de geweren die in je hakken zitten. Er zijn heel veel combo's die je kunt inzetten, die tijdens de laadschermen kunnen worden bekeken en geoefend. Het ontwijken van aanvallen is natuurlijk ook erg belangrijk. Wanneer je dit op het juiste moment doet, kom je in Witch Time terecht. Alles gaat dan heel even in slowmotion, zodat jij even lekker veel klappen kunt uitdelen.

Bij dit soort games is er een risico dat het heel snel eentonig gaat worden. Druk een beetje op X, geef hem een paar keer A en eindig met een paar keer Y Bayonetta 2 is gelukkig een stuk gevarieerder. Zo ben je niet alleen op de grond aan het vechten, maar heb je ook luchtgevechten, gevechten onder water, gevechten op het water terwijl je aan het 'surfen' bent, 2D-achtige gevechten, megagevechten en meer. Voor een hakgame zit er dus genoeg variatie in.

Vegend vechten

Aangezien de game exclusief voor de Wii U is ontwikkeld, had de ontwikkelaar de kans om wat leuke dingen met het touchscreen van de GamePad te doen. Dit heeft het echter niet gedaan. Op het scherm zie je altijd hetzelfde als op de tv (wat je overigens niet uit kunt zetten) en ook het geluid is hetzelfde als uit de tv. Wel kan je het touchscreen gebruiken om mee te vechten. Door op enemies te tikken, kan je ze aanvallen en met een sleepbeweging kan je aanvallen ontwijken. Ik vraag me af of er mensen zijn die deze controls gaan gebruiken, want met de knoppen speelt het natuurlijk veel lekkerder en kan je meer combo's maken. Jammer dat er verder niks nuttigs met het touchscreen is gedaan.

Replaywaarde

De replaywaarde van de game wordt verhoogd door de medailles die je in de levels kunt halen. Na elk gevecht word je namelijk beloond met een medaille, afhankelijk van onder andere hoe snel je het hebt gedaan en hoeveel damage je hebt opgelopen. Echte diehards kunnen dan proberen om overal de hoogste medaille te halen. Daarnaast zijn er ook een aantal challenges aanwezig. Hier moet je denken aan bijvoorbeeld alle vijanden binnen de tijd uit te schakelen of juist in én combo. Ook zijn er verschillende moeilijkheidsniveaus aanwezig.

Mocht je nou echt met de singleplayer klaar zijn, dan kan je online nog aan de slag met de modus Tag Climax. Dit is een soort competitieve co-opmodus waarbij je verschillende battles tegen AI kunt spelen. Elke potje bestaat uit zes battles, waarbij de winner van de voorgaande battle het nieuwe gevecht kan bepalen door het selecteren van een Verse Card die je in de singleplayer verdient. Ook kan er bet worden ingesteld. Hoe hoger de bet, hoe moeilijker het wordt, maar het levert natuurlijk wel meer op. Ik heb een paar potjes online gespeeld en dit ging zonder lag of wat dan ook. Overigens kun je deze modus ook samen met een computergestuurde medespeler spelen.

Het eindoordeel van Justin Meijer

Bayonetta 2 is een geweldig vervolg op wat al een topgame was. De combat zit perfect in elkaar en het speelt allemaal heel vloeiend. Er zijn genoeg combo's die je uit kunt voeren en de verschillende gevechtslocaties zorgen voor genoeg afwisseling in het hakken en schieten. Ook zijn er genoeg redenen om de game na het uitspelen nog eens op te pakken, bijvoorbeeld om betere medailles te halen of de verschillende challenges te voltooien. Daarnaast kan je ook nog eens online verschillende gevechten proberen. Nintendo heeft er goed aan gedaan om de Bayonetta-serie op te pakken, want nu heeft het weer een goede exclusieve Wii U-game erbij.

• Veel combo's
  • Combat is lekker
  • Variatie