Review: Borderlands: The Pre-Sequel Xbox 360

Geplaatst: 28 oktober 2014 12:00

To the Moon! Mensen die Borderlands 1 en/of 2 hebben gespeeld, hebben al wel gemerkt dat het op Pandora een nogal grote chaos is van schieten, slopen en elkaars spullen stelen! Echter is dat niet de enige gestoorde leefomgeving! Op de maan is het namelijk dezelfde puinhoop van losgeslagen vault hunters, psycho's (nu heel gevat "lunatics" genoemd) en megalomane personages! Tijd om met deze prachtige habitat eens kennis te maken met Borderlands: The Pre-Sequel!

Bore Der Lands

Borderlands is een game met een bepaalde sfeer en stijl die je echt moet bevallen. Daardoor zijn er fervente aanhangers van deze IP, maar ook een hoop mensen bij wie de hele serie slechts een irritatie-opwekkende "meh" met zich teweegbrengt. Mij kun je rekenen tot de zeldzame groep mensen die hier tussenin zit. De serie vind ik heel gaaf, maar mij echt helemaal versieren heeft de wereld en zijn characters nog niet gedaan. Vooral deel 'n komt heel traag op gang en wordt pas na heel wat uren saaie fetch-quests echt boeiend. Borderlands 2 deed dit al gelijk een stuk beter, en heeft ook meer afwisseling in sfeer en omgeving (niet alleen woestenij). Maar ook dit deel heeft echt zijn tijd nodig om goed in te komen, en kost erg veel van mijn schaarse gametijd, die ik dan telkens toch liever aan Fallout of Skyrim besteed, wanneer ik een actievolle RPG wil spelen. Deze derde Borderlands-game was ik ondanks mijn terughoudendheid naar de serie zeer benieuwd naar.

Borderskies?

Borderlands: The Pre-Sequel speelt zich qua verhaal af tussen deel 1 en 2. Het avontuur begint gelijk spannend, waarbij je samen met Handsome Jack (was hij niet de slechterik? Hier dus niet!) moet zien te ontsnappen van een invasie op het grote ruimteschip, dat grote onding tussen Pandora en de maan Elpis in die Borderlands-spelers als het goed is al kennen. Je komt uiteindelijk op Elpis terecht waar het vanaf dat moment typisch Borderlands 2 is qua gameplay " maar dan dus op de maan. Dat betekent een heel andere omgeving, nieuwe characters en vijanden en lage zwaartekracht! Dat laatste maakt het echt een feestje om rond de dabberen want je kunt echt keiver springen, zeker omdat er ook nog eens overal van die lanceerplatformen zijn, die men heel simpel "jump pads" noemt. Daarnaast heb je ook dat je als zoogdier zonder zuurstof sterft, wat op een maan zonder atmosfeer zorgt voor de nodige problemen. Echter is dit meer een kleine gimmick, want je zuurstoftank vult automatisch in gebieden met zuurstof en heel Elpis is volgedumpt met reservetankjes.

Borderliners

Hoe spelen de Borderlands-games? Het zijn actie-role-playing-games die vooral draaien om het schieten en plunderen door verlaten desolate gebieden. Je moet voordat je aan de gameserie begint echt beseffen dat het vooral gaat om de jolige gameplay dan om diepgang en verhaal, al zit er wel degelijk veel verhaal in elk deel. Het verhaal wordt alleen opgehouden door een hoop quests zonder verhaal, zoals een beetje de oude JRPG's dit doen. Daarnaast draait het ook vooral om de tientallen quirky rare characters welke veelal gepaard gaan met de nodige lading humor. In dit derde deel is dit weer precies hetzelfde, alleen loopt het naar mijn gevoel allemaal weer nog net iets meer gestroomlijnd. Dit is moeilijk uit te leggen, maar het komt erop neer dat het allemaal wat vlotter gaat met plotpunten en verhaal, vooral in het begin is dit verschil duidelijk te merken. Dit trekt gamers die nieuw zijn met Borderlands veel beter in de wereld dan de voorgaande delen dit doen. Ben je al zwaar fan van de andere Borderlands delen, dan kan het wellicht juist verkeerd aanvoelen.

Gay Space Pirates

De nieuwe personages die je kunt spelen zijn weer vier nieuwe afwisselende characters: Athena - The Gladiator, Nisha - The Lawbringer, Wilhelm - The Enforcer en " Claptrap - The Fragtrap! De laatste speelt heel anders dan de rest, en maakt het spel compleet melig. Veel wil ik verder niet verklap(trap)pen, maar de abilities wisselen weer heel erg per character, waarbij je ook nog eens drie heel verschillende richtingen uit kan qua skills en speelstijl naarmate je levelt met deze characters. Athena heeft bijvoorbeeld een alles absorberend schild als unieke ability, en het is aan jou of je daar veel skillpoints in steekt, of juist meer gaat voor schieten, màªlee of elemental powers. Ik zelf heb met Athena gespeeld en alles geconcentreerd op haar schild. Het leuke bij haar is dat ze naast een stoere baas een niet-openlijke lesbienne is, terwijl je eerste side-kick-character Janey Springs er juist eentje is die dit graag aan alle vrouwtjes laat weten. Dit geeft ook gelijk aan dat de game niet alleen qua gameplay anders is, maar ook qua dialoog, wanneer je de game met een ander character speelt. Claptrap heeft geen gesprekken over hoe mooi dat een vrouw is, maar eerder over hoe grappig en tof hij zelf wel niet is.

Borderlands: The Pre-Sequel is voor mij als "niet-Borderlands-fan-maar-de-serie-wel-redelijk-kunnen-pruimen"-gamer tot nu toe het leukste deel. Ik vind de setting en sfeer leuker, de characters spreken mij meer aan en het komt allemaal wat sneller op gang. De omgeving is wat eentonig na heel wat uren spelen, maar dit is altijd mijn kritiek geweest met alle Borderlands-titels. Wanneer je alle games volledig doorspeelt en je er heel erg in verdiept, kan het zijn dat deze Pre-Sequel wellicht juist wat minder goed uit de verf komt. Het komt allemaal net wat anders over, onder andere is dit niet vanwege de andere locatie, maar ook vanwege dat het toch wel te merken is dat het niet hetzelfde team is die deze Borderlands heeft geschapen. De speelstijl van de game is dus heel erg hetzelfde als Borderlands 2, maar qua atmosfeer niet. De wereld is dezelfde als Borderlands 2, maar de setting en het verhaal niet. Borderlands: The Pre-Sequel is een uitstekend leuke en vermakelijke game die wel meer voelt als een veredelde expansion, maar daarover heb ik bij Half-Life 2: Episode 2 ook nooit iemand horen klagen, en naar mijn mening is dat bij deze titel ook volslagen onnodig. Als een malle sci-fi piraat rondschieten en jatten op de maan is namelijk een feestje, met een "!"!

• Low gravity rondspringen
  • Nieuwe omgeving
  • Goed tussenverhaal