Review: Forza Horizon 2 Xbox One

Geplaatst: 19 oktober 2014 12:00

Ik moet eerlijk bekennen dat de eerste Forza Horizon van twee jaar geleden voor de Xbox 360 me volledig is ontgaan. Waarschijnlijk kwam dat doordat de game in het najaar verscheen, gelijktijdig met een boel andere toptitels. Het onlangs verschenen Forza Horizon 2 had ik dit jaar wel op mijn radar staan na een presentatie en speelsessie op de gamescom. Afgelopen week kreeg ik een reviewcode binnen voor de Xbox One-versie en kon ik met de volledige game aan de slag.

Horizon Festival

Forza Horizon 2 speelt zich dit keer af in gedeeltes van Noord-Italië en Zuid-Frankrijk. Het draait allemaal om het Horizon Festival. Veel verhaal zit er niet in de game, maar dat hoeft van mij ook niet in een racegame. Het gaat er simpelweg om dat je verschillende toernooitjes in de wereld wint, waarna je mag toetreden aan de Horizon Finale. Er zijn heel veel verschillende toernooien aanwezig, 168 om precies te zijn. De toernooien zorgen ook voor voldoende variatie, omdat je toernooien hebt waarbij je bijvoorbeeld veel op heuvels aan het klimmen bent met een 4x4, toernooien waarbij je veel door het landschap heen scheurt en toernooien die zich grotendeels op de weg afspelen. Daarnaast zijn er ook nog speciale Showdown-races. Hierbij moet je bijvoorbeeld denken aan racen tegen een groep straaljagers of tegen een trein. Voor een racegame is er in ieder geval meer dan genoeg afwisseling.

Gedetailleerde bolides

Grafisch gezien ziet Forza Horizon 2 er schitterend uit. Alle auto's in de game zijn vanaf de grond opgebouwd, waardoor ze er ontzettend gedetailleerd uitzien, zowel van buiten als van binnen. Ik heb de game vooral vanuit de cockpit zitten spelen. Doordat het interieur van iedere auto uniek is, wordt het spelen vanuit de cockpit erg leuk. Daarnaast zijn er nu werkende ruitenwissers aanwezig en zal modder dynamisch op je auto verschijnen. Ook de regendruppels op je auto zien er zeer realistisch uit.

Race zoals jij wilt

Net als voorgaande Forza-delen kan je het in Forza Horizon 2 zo makkelijk of moeilijk maken als je wilt hebben. Je kan de game bijvoorbeeld behoorlijk arcade maken door alle hulpmogelijkheden in te schakelen. Zo kan je de tijd terugspoelen wanneer je een foutje hebt gemaakt, is de schade alleen cosmetisch en wordt je geholpen met het onder controle houden van de auto. Wil je al deze hulpmiddelen niet en meer een simulatorervaring hebben, dan kan je ze gewoon uitzetten en zal je meer credits verdienen. Dit maakt de game een stuk pittiger, zeker als je het schademodel ook nog eens op simulatie hebt staan. Als jij dan én keer hard tegen een boom of iets dergelijks rijdt, dan kan er een enorme afwijking in je stuur ontstaan en kan je met je wagen niet meer zo snel optrekken en rijden. Wat ik echter wel jammer vind, is dat de schade visueel gezien wat magertjes is. Als je je auto tegen elke boom aanrijdt die je ziet, een paar keer over de kop rolt en ervoor zorgt dat je auto bijna niet meer rijdt, dan zie je alleen wat kleine deukjes in je auto en niet een auto die echt total loss is.

Wereld vol activiteiten

De open wereld van de game is écht open. Je bent dus niet verplicht om alleen maar over de wegen te rijden, maar je kan overal off-road gaan. Dit geeft veel mogelijkheden om te verkennen. Zo zijn er speciale borden verstopt die je kapot kan rijden om bijvoorbeeld extra XP te verdienen. Ook rijden er overal Drivatars die je kunt uitdagen of fotograferen om wat extra credits te verdienen. Snelheidscamera's zijn ook weer aanwezig, waar je zo hard mogelijk langs kunt scheuren. Barn Finds keren ook weer terug die je kunt vinden nadat je geruchten op de radio hebt gehoord. Nieuw in Forza Horizon 2 is de Bucket List. In deze challenges mag je even ervaren hoe het is om onder andere met de meest snelle auto's een zo hoog mogelijke snelheid neer te zetten of zo snel mogelijk een bepaald punt zien te bereiken. Deze challenges kunnen soms behoorlijk lastig zijn en heb ik dan ook meerdere keren opnieuw moeten doen.

Regen in de nacht

Nieuw in Forza Horizon 2 is het dynamische weer- en tijdsysteem. Terwijl je aan het rijden bent, kan het opeens gaan beginnen met regenen. Je ziet de wegen dat echt natter worden en dit heeft natuurlijk ook invloed op het weggedrag van je wagen. Ook kan het nu dus nacht worden in de game, waarna je koplampen aangaan en de verlichting van je metertjes in je auto. Dit maakt de wereld veel levendiger.

Keuze genoeg

Qua auto's heb je weer genoeg om uit te kiezen. Er zijn iets meer dan tweehonderd wagens beschikbaar in de game, wat met DLC nog zal worden uitgebreid. Je hebt niet alleen maar exotische en snelle wagens tot je beschikking, maar ook goedkopere wagens die je eerder op de wegen tegenkomt, rallywagens, jeeps en nog veel meer. Zoals we gewend zijn uit de Forza-games, rijdt elke wagen compleet anders. Een Ferrari zal het off-road lang niet zo goed doen als een wat langzamere 4x4-wagen. Ook kan je alle onderdelen van je wagen weer upgraden, maar kan je ook kiezen om automatisch je wagen te upgraden naar een bepaalde klasse. Daarnaast kan je je auto weer volledig tunen als in Forza Motorsport, wat je beter alleen kan doen als je er echt verstand van hebt, want het aantal instellingen is echt enorm. Uiteraard kan je ook weer je auto mooi bestickeren of een design van iemand anders downloaden.

Het eindoordeel van Justin Meijer

Forza Horizon 2 is misschien wel de beste racegame die ik in de afgelopen jaren heb gespeeld. Het racet heerlijk weg en voor een racegame is er genoeg variatie in de races te vinden. Daarnaast ziet het er schitterend uit en zijn de wagens tot in het kleinste detail verzorgd, en dat terwijl er meer dan tweehonderd wagens aanwezig zijn. De game is voor iedere raceliefhebber geschikt doordat je verschillende hulpmiddelen aan of uit kunt zetten. Met ruim zevenhonderd events ben je nog een lange tijd zoet met deze game, en dan kan je ook nog online aan de slag. Mocht je nog op zoek zijn naar een vette racegame, dan mag je deze game echt niet links laten liggen.

• Afwisselende races
  • Schitterende graphics
  • Gedetailleerde wagens