Review: Project Spark Xbox One

Geplaatst: 18 oktober 2014 12:00

Creëer je eigen wereld, je eigen game! En speel die van anderen! Hoe het werkt? Geen idee! Maar de hele game is gratis! Of niet? Ja, het is wel gratis! Maar de disc-versie niet! Waarom? Nou, daar zit meer bij. Maar is dat wat er extra bij zit niet gratis dan bij de game? Eh nee, niet gelijk. Snappen jullie het nog? Nou, ik ook niet, daarom ging ik maar eens aan de slag! Lees hier mijn avontuur in het land der creatieve vonkjes!

Project Spank

De Xbox One heb ik al iets van vijf maanden in mijn bezit, omdat ik mijzelf toch wist te laten overhalen toen ik een exemplaar goedkoop aantrof op Amazon.de. Inloggen op de Amerikaanse store, beetje US Microsoft-tegoed kopen en hoppa, aan de gang. Gelijk kreeg ik al een paar games erbij en werden er een paar games gratis aangeboden in de Xbox Store. Daarbij stond ook Project Spark, wat mij niks zei. Na iets verder te lezen, sprak het mij totaal niet aan, want de omschrijving deed mij denken aan Minecraft, en het klonk allemaal erg complex. Nu kreeg ik de starter pack opgestuurd deze week, dus ik moest wel aan de gang. De enige andere persoon met een Xbox One op de redactie heeft het namelijk al druk met een bepaald racespel. Ik was benieuwd of de vonk zou overslaan tussen Project Spark en mij. Ik moest in ieder geval hard aan de slag, want heb maar een paar dagen de tijd gehad. Hop met de zweep erover!

Minespark

Je kunt dus wel lezen dat ik niet met het grootste enthousiasme ben begonnen aan Project Spark. Maar dit valt best mee, want de afgelopen paar weken ben ik (dankzij mijn vriendin) erg veel Minecraft gaan spelen, waarbij ik er toch al heel veel uurtjes in heb gestoken met geregeld een qua uurtjes nogal uit de hand gelopen avondje. Project Spark verdiende wel het voordeel van de twijfel dus. En wat bleek: net als met Minecraft vind ik deze game ook weer veel en veel gaver dan dat ik verwacht. Wie had laatst ook al weer een column geschreven over neutraal proberen te blijven en zonder oordelen aan iets nieuws te beginnen?

Microtransactie

Ik snapte er maar erg weinig van wat Project Spark nu is, zeker omdat ik niet echt geloofde dat een gratis game zomaar leuk kan zijn. Immers zijn ze op de tablet vrijwel allemaal tot in de rootprogramming doorgerot van microtransactions. Nee, je hoeft die niet te kopen, maar dan moet je wel drie dagen wachten voordat je houtzagerij klaar is. F*ck die shit. Dat is geen gamen meer, maar het spelen van een grote interactieve reclame. De hele term microtransaction wekt bij veel gamers een dermate slechte smaak op in de mond dat het gelijk afschrikt, en men zelfs heel goeie games als Dead Space 3 gelijk wantrouwt. Deze zelfde fout heb ik dus ook gemaakt met Project Spark, een game waarbij je ook gigantisch veel kunt bijkopen aan allerlei spul om je eigen gamewereld te verrijken. Maar: je kunt alles wel vrijspelen met in-game-knaken, alleen kost het veel werk. Wil je dit niet, dan kun je ook dus direct echte knaken op de digitafel leggen.

Questionspark

Ik had vooral veel vragen bij deze game, naast het gewoonlijke is het leuk/goed/mooi?, daarom geef ik hieronder een Project FAQ:

Wat voor game is Project Spark?

Een game waarmee je zelf alle soorten games kunt maken, en andermans games kunt spelen. De makers zelf hebben ook een paar uitgewerkte levels en verhalen gemaakt, welke veelal draaien om creatie en vernietiging. Maar het gaat er bij Project Spark vooral om dat je zelf aan de slag gaat en de andere zelfgemaakte werelden, levels of games beleeft.

Is dit zelf bouwen en alles goed gedaan?

Nou en of!

Is het makkelijk?

Ja, en nee. Relatief wel, want je hoeft geen kennis te hebben van allerlei programmeertaal en codering. Unity en Unreal Engine kun je ook zo gratis mee aan de gang en zijn al redelijk handzaam, maar dan nog steeds vergen ze altijd nogal wat kennis van programmeren. Project Spark heeft dit dus niet, maar is dan nog steeds heel complex. Er zijn gelukkig ook veel tutorials die je alles zo duidelijk mogelijk uitleggen.

Wat maakt het zo complex?

Vanwege dat er zoveel mogelijkheden zijn. Je kunt namelijk alle soorten games maken die je maar wilt, van strategygame tot FPS. Daarom is er dus veel te leren over hoe alles werkt met Project Spark, en ook al is het relatief makkelijker een game te maken, het vergt nog altijd veel werk. Zo kun je heel intuïtief een landschap bouwen met soort van Photoshop 3D-brushes. Hier er wat bij tekenen, daar planten erbij en hopla, het ziet er goed uit. Maar detailwerk en er echt iets goed speelbaars wat leuk is, daar zit hem de uitdaging in.

Moet je per se een game vanaf nul opbouwen?

Nee, dat hoeft zeker niet! Er zijn basislevels en games van waaruit je zelf kunt verder bouwen. Hierdoor hoef je niet alles van de grond af aan zelf te bouwen. Wil je binnen een al volledig gebouwde hack-and-slash-game en enkel zelf een level bouwen, dan kan dat dus.

Hoe spelen de spellen zelf?

De meeste games spelen prima! Bij de starterpack zit een soort van Diablo-game die de makers zelf hebben ontwikkeld, welke je gelijk een heel aantal mechanics van de game uitleggen. De game is een beetje kiddy en persoonlijk vond ik het snel saai worden, maar het was een leuke eerste ervaring. Daarna begon pas het echte game werk, want net als een satelliet-tv met te veel kanalen heb je bij Project Spark een gigantische lading games om te proberen. De meeste zijn niet groot gelukkig, en je hebt vaak gelijk door of het iets fatsoenlijks is. Elke dag komt er weer nieuwe content bij!

Starterspark included

Nu is er van Project Spark dus de disc-versie verschenen. Deze komt met een starter pack, wat voor een behoorlijk hoog bedrag in-game te kopen/vrij te spelen items bevat. Dit zorgt ervoor dat je gelijk een hoop leuke dingen hebt waar je niet eerst uren voor moet zitten spelen. Je kunt dus gelijk veel meer je creatieve gang gaan, en met meerdere stijlen dan in welke er bij de gratis versie enkel bij zitten. Daarnaast zitten er ook nog een soort minigame bij die laten zien dat je volwaardige gametitels kunt maken met Project Spark. Echter is er al zoveel content standaard te spelen van developers en spelers, dat als je net zoals ik pas voor het eerst begint met deze game je echt overspoeld wordt met content.

Sparking Mad

Je begint misschien al aan te voelen dat Project Spark nogal groots is en moeilijk in zijn geheel te omschrijven. Dat voel je zeker correct aan, want eigenlijk weet ik ook nog maar een fractie, en kan ik over een jaar pas totaal nieuwe geniale dingen ontdekken. Dan heb ik nog niet eens de vele expansions gecheckt, waarmee je nog meer kan. En er is ook nog altijd meer in de maak. Mijn enige probleem met de game is dat het niet echt mogelijk is volledig zelf een character of object te bouwen. Hiervoor zouden ze een 3D-buildingprogramma moeten hebben, maar Project Spark is verder zo enorm uitgebouwd, dat ik daardoor dit juist nog meer mis. Wanneer je zelf iets wilt ontwerpen, ben je altijd afhankelijk van objecten die zijn gemaakt door het developmentteam.

Eén ding weet ik in ieder geval zeker: men is erin geslaagd om van dit gedurfde project iets geslaagds te maken. Ik heb nog maar een tipje van de sluier kunnen oplichten en heb zelf ook nog enkel het topje van de ijsberg gezien. Eigenlijk had ik deze review nog tien keer langer kunnen maken, maar je moet gewoon Project Spark zelf proberen. Tenslotte is de basisgame gratis, waarbij je al heel erg veel kunt spelen, maken en doen. Besef dat alles mogelijk is, en je alles kunt tegenkomen. Ook minder goeie games, maar er zitten erg veel juweeltjes tussen, welke juist naar voren komen op de lijsten. Zo had iemand een LIMBO-kloon gemaakt die gelijk ook verslavend werkte, en er zat ook een goeie Gradius-shooter bij. Je kunt dus alles maken wat je wilt, en alles spelen. Ik stel voor dat ik over een half jaar weer een nieuwe review schrijf, want tegen die tijd is er weer zoveel nieuws, en het kost allemaal geen cent extra om te spelen. Het zelf bouwen is heel complex, maar relatief nog altijd heel makkelijk. Project Spark is qua gamebuildingtool zo makkelijk als dat het mogelijk is, in mijn ogen. Ik hoop dat ik de tijd heb een mooie game te maken in een half jaar waarbij je het hele pc Gaming Master Race moet uitroeien met een biomechanische loodgieter uit de toekomst. O ja, en nog én ding: Conker zit in Project Spark!

• Gigantisch aanbod aan games
  • Makkelijk games maken
  • Heel, HEEL veel content