Review: Sleeping Dogs: Definitive Edition PlayStation 4

Geplaatst: 17 oktober 2014 12:00

Dit jaar zal bij mij te boek staan als het jaar met de meeste HD-remakes ooit. De lijst is bijna eindeloos met onder andere Assassin's Creed Liberation HD, Tomb Raider: Definitive Edition, Fable Anniversary en The Last of Us Remastered. Volgende maand kunnen we ook nog aan de slag met nieuwe versie van GTA V, maar voor het zover is, verschijnt eerst nog Sleeping Dogs: Definitive Edition.

Undercover in Hong Kong

Sleeping Dogs verscheen twee jaar terug en bleek een onverwachte hit te zijn. De game speelt zich af in Hong Kong en hier kruip je in de huid van agent Wei Shen. Deze gaat undercover bij de gevaarlijke Sun On Yee Triads om deze voor eens en altijd uit te schakelen. Om dit te bewerkstelligen zal je je als Wei Shen wel als een crimineel moeten gedragen om het vertrouwen van de Triads te winnen. Hierbij zal Wei Shen af en toe zo ver moeten gaan dat zijn superieuren soms zullen twijfelen aan wiens kant hij staat, wat voor een heerlijke spanning zorgt. Het verhaal is dan ook zeker vermakelijk en doet wel een beetje denken aan de film The Departed met Matt Damon, Leonardo DiCaprio en Jack Nicholson. De cutscenes zijn ook zeker de moeite waard, mede door de goede stemacteurs, waaronder Will Yun Lee, Lucy Liu en Tom Wilkinson. Het enige smetje op de cutscenes is de lipsync, die helaas niet honderd procent synchroon met de stemmen loopt. Het is dan ook jammer dat ontwikkelaar United Front Games dit niet heeft verbeterd ten opzichte van het origineel.

Don't mess with Wei Shen

Sleeping Dogs: Definitive Edition speelt zich af in een open wereld waar je naast het verhaal kunt gaan en staan waar je wilt. Deze wereld zag er op de vorige generatie prima uit, maar met de Definitive Edition wordt dit naar een hoger niveau getild. Alles ziet er wat gelikter uit, waardoor Hong Kong nog meer tot leven komt en bloedspetters er nog realistischer uitzien. En bloed ga je zeker zien doordat de game gebruik maakt van een heel bruut combatsysteem. Hoewel je ook gebruik zal maken van diverse vuurwapens, ligt de focus echt op de hand-to-handcombat. Tijdens het spelen kom je er snel achter dat Wei Shen familie moet zijn van Bruce Lee, Jackie Chan en Jet Li, want wat kan deze een partijtje knokken!

De combat van Sleeping Dogs: Definitive Edition bestaat uit moves van diverse martial-artsdiciplines, die schitterend worden uitgevoerd. Verder is het mogelijk om vijanden beet te pakken en tegen muren te smijten of in telefooncellen en containers te gooien. Eén minpunt van het origineel was dat de camera tijdens de gevechten soms op een verkeerde plek zat en dat is bij de Definitive Edition helaas nog het geval. Het vechten zelf gaat wel iets soepeler dan voorheen. Om Hong Kong te verkennen, maak je gebruik van diverse voertuigen en het rijden is lekker arcade waardoor je het snel oppakt. Vanuit een rijdende auto is het mogelijk om op het dak van een andere auto te springen en deze te gebruiken. Zeker tijdens missies kun je hier goed gebruik van maken en hoewel dit een beetje over de top is, past het wel bij de game.

Big Trouble in Little China

Sleeping Dogs: Definitive Edition bevat naast de originele content ook 24 DLC-packs. Nu klinkt dat heel veel, maar bieden twee echt een nieuw verhaal. De overige 22 bevatten nieuwe zijmissies en outfits, waaronder het kostuum van Hitman. De verhalende DLC bestaat uit Nightmare in Northpoint en Year of the Snake. In Nightmare in Northpoint zijn de straten van Hong Kong vergeven met mist en duiken demonen en overleden vijanden uit het hoofdverhaal op. Uiteraard is het aan Wei Shen om deze demonen terug te sturen naar de onderwereld, wat gaat met een hele hoop gevechten. Deze DLC deed me wel een beetje denken aan de film Big Trouble in Little China met Kurt Russell.

Year of the Snake speelt zich af vlak voor het Chinese Nieuwjaar. In deze DLC is Wei Shen gedegradeerd tot een simpele agent en besteed hij zijn tijd met het uitschrijven van onder andere parkeerboetes. Uiteraard duurt het niet lang voordat hij meer te doen krijgt, en in dit geval is dat de strijd aangaan met een sekte die het nieuwe jaar op een wel heel bizarre manier wil starten. Net als Nightmare in Northpoint is deze DLC niet al te lang, maar zeker het spelen waard na het uitspelen van het hoofdverhaal.

Het eindoordeel van Kees Wijnhorst

Sleeping Dogs was in 2012 al een onverwachte hit en de Definitive Edition biedt dezelfde kwaliteit inclusief beter graphics en extra content. Het goede verhaal en de uitstekende hand-to-handcombat maken de game het spelen waard voor fans van het genre, maar het is jammer dat United Front Games een aantal minpuntjes zoals de camera en de lipsync niet heeft aangepakt. Mocht je Sleeping Dogs al hebben gespeeld, dan biedt de Definitive Edition niet genoeg vernieuwingen, maar als nieuwkomer haal je absoluut de ultieme versie binnen.

• Grafisch verbeterd
  • Goed verhaal
  • Combat nog steeds briljant