Review: Middle-earth: Shadow of Mordor PlayStation 4

Geplaatst: 5 oktober 2014 12:00

Als groot fan van J.R.R. Tolkien en diens boeken van The Hobbit en The Lord of the Rings was ik door het dolle heen toen Middle-earth: Shadow of Mordor werd aangekondigd. Uiteraard realiseerde ik me dat de laatste games die zich afspeelden in de wereld van Midden-aarde niet heel bijzonder waren. Toch voelde ik aan dat het met Middle-earth: Shadow of Mordor helemaal goed zou komen, en dit gevoel bleek helemaal juist.

Een reisje naar Mordor

Het verhaal van Middle-earth: Shadow of Mordor was 'n van de dingen die me aansprak aan de game. Niet omdat dit nu het meest originele verhaal is, maar meer omdat het zich niet afspeelt tijdens de verhaallijn van The Hobbit en The Lord of the Rings, maar ertussen. Hierdoor waren de makers volledig vrij om een nieuwe verhaallijn en nieuwe personages te verzinnen. De Ranger Talion is het personage waarmee je op pad gaat en zijn verhaal bestaat voornamelijk uit wraak op de duistere heerser Sauron. Deze is na te zijn verslagen door het laatste leger van mensen en elven langzaam weer aan het terugkeren. Hij stuurt zijn leger van orcs en Uruk-hai op pad om de Rangers van Gondor, die eeuwenlang The Black Gate van Mordor hebben bewaakt, te doden.

Op een donkere en regenachtige nacht worden Talion, zijn vrouw en zoon op gruwelijke wijze vermoord. Je zou bijna denken dat de game hiermee al zijn einde heeft bereikt, maar dit is uiteraard niet het geval. Talion wordt namelijk weer tot leven gewekt door een mysterieuze Wraith, die niets meer van zijn verleden herinnert. Deze geest blijkt op 'n of andere manier verbonden te zijn met Talion en ook achter Sauron aan te zitten. De twee besluiten elkaar te helpen en betreden het land Mordor op zoek naar antwoorden en wraak.

Middle-earth: Arkham Creed

Middle-earth: Shadow of Mordor speelt zich af in een schitterende open wereld waarin je vrij bent om te gaan en staan waar je wilt en naast de verhaallijn diverse zijmissies en andere activiteiten kunt voltooien. De game heeft voor inspiratie goed gekeken naar de Batman: Arkham- en Assassin's Creed-serie. Beter goed gejat dan slecht bedacht, zullen we maar denken, en dat is bij deze game zeker op zijn plaats aangezien de elementen bijzonder goed zijn uitgewerkt. Het combatsysteem is volledig overgenomen uit Batman en ziet er net zo soepel en tof uit. Je zal in de game vele gevechten aangaan met de orcs en Uruk-hai en waarbij je moet counteren, vijanden moet stunnen of over ze heen moet springen om te overleven. Iedereen die wel eens een deel in de Batman-serie heeft gespeeld kan er zo mee aan de slag en zal hier veel plezier mee beleven.

Tijdens de gevechten heeft Talion niet alleen zijn zwaard tot zijn beschikking, maar ook een klein mes waarmee hij vijanden een genadeklap toe kan dienen of stilletje kan uitschakelen door ze vanachter te besluipen. Dit is wel iets te makkelijk gemaakt doordat vijanden je alleen van heel dichtbij spotten als je stealth gebruikt. Naast standaardaanvallen geeft Talions Wraith-vriend hem verder een aantal bovenmenselijke krachten gegeven, zoals het schieten met een geestboog, het teleporteren over korte afstanden en de mogelijkheid om door muren heen te kijken. Alle wapens zijn te verbeteren met Runes die je kan verdienen en waardoor ze krachtiger worden. Naast de gevechten zal je ook de wereld verkennen en daarbij hebben de makers goed gekeken naar Assassin's Creed. Zo is het mogelijk om rotsen en gebouwen te beklimmen en hier via een spectaculaire sprong weer vanaf te springen. Daarnaast kun je in hopen bladeren schuilen en de map synchroniseren door de vele Forge Towers te beklimmen.

Nemesissysteem

Talions doel is wraak nemen op Sauron, maar heel eenvoudig is het niet om bij hem in de buurt te komen. De duistere heerser wordt namelijk beschermd en gesteund door een groot en sterk leger van orcs en Uruk-hai, die worden aangestuurd door het Nemesissysteem. Dit systeem zorgt ervoor dat elke vijand uniek en onderdeel van een militaire hiërarchie is. Aan het begin van de game zorgt het Nemesissysteem voor een willekeurige hiërarchie, waardoor elke speler het op zal nemen tegen een uniek leger. Dit bestaat uit vijf Warchiefs, met elk hun eigen commandanten, die weer hun eigen ondercommandanten hebben. Om bij Sauron te komen zal je onderaan de ladder moeten beginnen en het leger langzaam moeten verzwakken en naar jouw hand moeten zetten.

Een commandant is altijd sterker dan een simpele soldaat, maar heeft wel een aantal zwakke plekken. Hier kan je achter komen door informanten of andere commandanten te ondervragen door middel van de Wraithkrachten. Talion heeft de mogelijkheid om vijanden vast te pakken en hun wil te beïnvloeden. Hierdoor kan hij hun gedachten lezen, commandanten voor hem laten spioneren of zelfs het bevel geven om een andere commandant aan te vallen. Het Nemesissysteem en het spelen hiermee tillen de game echt naar een hoger niveau en het zit verdraaid goed in elkaar. Doordat de orcs en Uruk-hai hoge ambities hebben en graag in rang willen stijgen, is er continu beweging in de hiërarchie. Een open plek wordt dan ook weer opgevuld en er vinden regelmatig gevechten plaats tussen commandanten. Als een orc of Uruk-hai jou doodt, wordt hij als beloning gepromoveerd naar commandant, zelfs als hij slechts een simpele soldaat was. Doodgaan zal je ook zeker doen, aangezien de game behoorlijk pittig is, wat ik zeker een pluspunt vind.

Het eindoordeel van Kees Wijnhorst

Middle-earth: Shadow of Mordor is de ultieme game voor liefhebbers van de wereld van J.R.R. Tolkien. De game volgt zijn eigen verhaal en heeft goed gekeken naar elementen uit twee succesvolle series. Met het Nemesissysteem geeft ontwikkelaar Monolith er zijn eigen draai aan dat Middle-earth: Shadow of Mordor onderscheidt van andere games uit het genre. De game is dankzij deze punten en zijn lange speelduur, die makkelijk op kan lopen tot 25 uur, dan ook een absolute aanrader en het moet raar lopen als dit niet mijn Game of the Year wordt.

• Verhaal
  • Fraaie wereld
  • Combat en klimmen