Review: FIFA 15 PlayStation 4

Geplaatst: 30 september 2014 12:00

Elk jaar kijk ik weer uit naar een nieuw FIFA-deel, maar naar FIFA 15 keek ik meer uit dan anders. Alle vernieuwingen klonken dit jaar wel heel erg goed. Een paar weken geleden verscheen de demo van FIFA 15, waar ik dan ook heel wat uurtjes in heb gestopt. Ik heb nog nooit zoveel tijd in een demo gestopt. Afgelopen donderdag verscheen de volledige game en daar heb ik uiteraard in de afgelopen dagen nog veel meer tijd in gestoken. Is dit dan de perfecte FIFA-game?

Nieuwe features

De afgelopen maanden hebben we al heel wat aandacht gegeven aan alle nieuwe features van FIFA 15, dus daar wil ik niet al te diep op ingaan in deze review. Zo kon je in juli mijn preview lezen, bespraken we de game in augustus in een videopreview vanaf de gamescom en vertelde Yordi in zijn gespeeld van een paar weken geleden zijn bevindingen van de demo. Mocht je dus meer over de game willen lezen, dan raad ik je zeker aan om deze artikelen eens te bekijken. Er is in ieder geval weer heel veel aan de sfeer gedaan, en dat komt de game alleen maar ten goede.

Keepertje toch

De grootste vernieuwing in FIFA 15 waar ik natuurlijk wel aandacht aan ga besteden, is de vernieuwde keepers. Deze zijn volgens EA helemaal van de grond af opgebouwd zodat ze nog realistischer lijken, bewegen en denken. Er zijn een hoop nieuwe animaties toegevoegd en de keepers zijn soms inderdaad wel slimmer door bijvoorbeeld aan de rand van de zestien op de bal te wachten om deze in de handen te pakken.

Dit zou d' feature van FIFA 15 moeten zijn, maar helaas pakt het niet zo goed uit. De keepers zijn namelijk barslecht in het tegenhouden van ballen. Ballen die recht op ze afvliegen gaan er regelmatig alsnog in, zelfs van de meest onmogelijke hoeken. Daarnaast hebben de keepers moeite met de meest zachte balletjes vast te pakken, en tikken ze de bal vaak een paar meter voor zich waarna een andere speler de bal alleen nog maar een tikje hoeft te geven om te scoren. De keepers hebben ook nog eens moeite met schoten van heel ver weg, bijvoorbeeld vanaf de middellijn, want ook die ballen heb ik een paar keer op de lat terecht zien komen zonder dat de keeper een poging deed om de bal te pakken. De grootste keepersfail die ik tot nu toe ben tegengekomen was tijdens een potje met collega Kees. Ik mocht een penalty nemen, die Kees in eerste instantie goed tegenhield (of ik schoot hem slecht in, het is maar hoe je het bekijkt). De keeper dook de goede hoek in en sloeg de bal recht omhoog. Toen de bal weer naar beneden ging, dook de keeper van Kees tegen de bal aan en sloeg hij hem zo in zijn eigen doel. Een verschrikkelijke blunder waar Kees helemaal niks tegen kon doen. Dit is niet alleen in verdedigend opzicht vervelend, maar ook aanvallend gezien voelt het niet goed om dit soort doelpunten te maken. De nieuwe keepers zijn dus eigenlijk een flinke stap terug.

Emoties

Zoals ik al eerder vertelde, is er aan FIFA 15 weer veel aan de sfeer gedaan. In eerdere artikelen heb je al kunnen lezen dat het publiek meer leeft en dat de spelers op het veld veel meer emotie tonen. Net als in FIFA 14 zullen er geen standaard cutscenes meer zijn en vindt alles real-time plaats. Dit vond ik heel erg tof, maar de animaties liepen niet altijd even lekker over, zoals ik ook in mijn review vertelde. Dit geldt helaas nog steeds voor FIFA 15. Je merkt het vooral door de nieuwe Emotionele intelligentie, waarbij spelers bijvoorbeeld kort met elkaar in conflict kunnen raken. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren bij een smerige overtreding, waar natuurlijk ook een kaart tegenover staat. Voordat de scheidsrechter de kaart zal geven, raken de spelers eerst even kort in een conflict, wat best leuk is gedaan. Vervolgens zie je de speler die de overtreding beging half weglopen en kort daarna in én keer omdraaien om de kaart in ontvangst te nemen. Het ziet er een beetje slordig uit en het is dan ook jammer dat EA hier niks aan heeft gedaan. Het is niet heel erg, aangezien je na een aantal keer het toch wel gaat skippen, maar toch had dit niet gemogen.

Meer dan een potje voetbal

FIFA draait natuurlijk om het spelen van potjes voetbal, maar er zijn een aantal verschillende modi en varianten omheen gebouwd. Uiteraard kan je weer een carrière als manager of speler beginnen om zo de beste teams van de wereld te coachen of ervoor te spelen. Deze modus is nagenoeg hetzelfde gebleven als vorig jaar. Online kan je ook een eigen virtuele speler maken en een profclub opstarten of bij een andere club aansluiten. Ook in deze modus zijn er weinig vernieuwingen. Wel kan je nu een plekje reserveren voor de volgende wedstrijd wanneer je club nog bezig is met een potje en krijg je meer informatie over de huidige status van het potje. Zo weet je ongeveer hoe lang je nog moet wachten. De laatste hoofdmodus is natuurlijk Ultimate Team. Dit blijft mijn favoriete modus en daar zijn wel een aantal vernieuwingen. Zo kan je nu conceptteams creëren. Hier kan je gemakkelijk jouw droomteam neerzetten uit alle beschikbare spelers. Vanuit het conceptteam kan je dan gemakkelijk direct zoeken naar een speler op de transfermarkt om zo je conceptteam om te zetten naar een echt team waarmee je kan spelen. Daarnaast is het nu mogelijk om spelers te huren. Dit is wel wat beperkter dan ik had verwacht, want je kan alleen een beperkt aantal spelers huren via de EA Sports Football Club-catalogus. Je kunt dus niet spelers aan anderen verhuren en zo wat geld verdienen.

Het eindoordeel van Justin Meijer

Het mag duidelijk zijn dat FIFA 15 helaas niet perfect is. De game is in veel opzichten beter dan zijn voorganger, maar de slechte keepers verpesten een boel. Dit neemt niet weg dat FIFA 15 nog steeds een heel erg lekkere voetbalgame is die ik weer een heel jaar lang zal gaan spelen. De sfeer is nog beter dan voorheen en de emoties van de spelers zien er tof uit, alleen hadden de overgangen van de animaties wel wat beter gekund. Ook vind ik het gaaf dat het veld zichtbaar beschadigd raakt en dat de kleding van de spelers vies wordt. Het teammanagement heeft ook een complete make-over gekregen en werkt nu nog fijner. Het is gewoon jammer dat die keepers niet zo goed zijn, want dan was FIFA 15 nagenoeg perfect geweest. Laten we hopen dat enkele patches hier nog verandering in kunnen brengen.

• Speelt weer lekker
  • Betere sfeer
  • Schade aan het veld