Review: Hyrule Warriors Nintendo Wii U

Geplaatst: 17 september 2014 17:00

Deze week verschijnt er eindelijk weer een nieuwe Zelda-game voor de console. Of nou ja, het is eigenlijk meer een spin-off. Ik heb het natuurlijk over Hyrule Warriors voor de Wii U. Dit is een soort Dynasty Warriors in het Zelda-universum. Voor fans van zowel Zelda als Dynasty Warriors moet dit dus een perfecte game zijn. Ik heb echter nog nooit een Dynasty Warriors-game aangeraakt, maar ik ben wel een grote fan van de Zelda-games. De afgelopen weken ben ik met deze game aan de slag gegaan.

The Legend of Hyrule Warriors

De hoofdmodus van Hyrule Warriors is de Legend Mode. In deze modus volg je het verhaal van de game. Het verhaal begint met enorme hordes aan monsters die Hyrule Castle aanvallen. Prinses Zelda zet haar sterkste soldaten in de strijd tegen de monsters. Link valt hier echter niet onder, maar desondanks besloot hij ook mee te vechten. Ze verslaan het leger, maar hierna blijkt Zelda echter toch te zijn meegenomen. Aan Link en zijn kameraden de taak om Zelda te redden en Hyrule van het kwaad te verlossen.

Rammen

De gameplay heeft heel veel weg van Dynasty Warriors. Zo bestaan de levels uit grote slagvelden waarbij je honderden vijanden tegelijkertijd op je afgevuurd krijgt. Het gaat je niet lukken om ze allemaal te verslaan, en dat moet je ook niet proberen, want dat kost je veel te veel tijd. Wel is het handig om basissen van vijanden over te nemen, zodat de vijanden daar niet meer kunnen spawnen en jij juist nieuwe teamgenoten krijgt. Als je je hoofdbasis echter verliest, dan is het direct afgelopen. Je voltooit een level door het hoofddoel te voltooien. Je komt er niet direct achter wat het hoofddoel is, maar daar kom je later in het level vanzelf wel achter.

Wat voor mij een enorm groot minpunt is, is dat de game behoorlijk eentonig is. Je bent alleen maar aan het hakken, hakken en nog meer hakken. Dat komt dan weer neer op heel vaak op hetzelfde knopje rammen, met af en toe een ander knopje om je combo af te sluiten. Hier was ik na een uur wel klaar mee. Daarnaast bestaan de hordes aan vijanden uit grotendeels dezelfde slappe vijanden die je in én à drie hits dood hebt, met een paar grotere vijanden die wel een beetje een uitdaging kunnen vormen. Ik had graag wat meer variatie in de vijanden willen zien. Je eigen teamgenoten zijn dan ook weer barslecht en doen zo goed als niks. Je moet dus zelf regelmatig terugkeren naar je thuisbasis om de vijanden daar te verslaan, want anders zal je verliezen, wat me dan ook regelmatig is overkomen. Als laatste vond ik de camera ook nog eens niet prettig werken. Voor mijn gevoel is de camera veel te gevoelig, wat niet aan te passen is. Het locken op grote vijanden zorgde bij mij soms ook voor misselijkheid wanneer je er tegen aan staat om klappen uit te delen, omdat de camera dan regelmatig rond gaat draaien. Helemaal bij vijanden die teleporteren werd ik echt kotsmisselijk.

Zelda-universum

Het Zelda-gedeelte spreekt mij wel meer aan in deze game. Zo zijn de omgevingen allemaal geïnspireerd op de omgevingen uit de bestaande Zelda-games. Ook zijn de bekende items aanwezig, zoals bommen, pijl en boog en de hookshot. Daarnaast zijn er een hoop speelbare personages die je vrij kunt spelen. Het allertofste vind ik de muziek. Deze is geïnspireerd op de muziek uit de Zelda-games, maar is meer een harde rock-versie. Je herkent de muziek direct en het doet niet onder voor het origineel.

Andere modi

Naast de Legend Mode is er ook nog een aantal andere modi aanwezig. In Free Mode kan je de levels uit de Legend Mode opnieuw spelen, maar dan met alle personages. De Adventure Mode heb ik een maand geleden al behandeld in preview. Er is inmiddels ook al een update beschikbaar die de Challenge Mode aan de game toevoegt. In deze modus moet je (de naam zegt het al) verschillende challenges voltooien. Op dit moment is er nog maar én level in deze modus beschikbaar, maar in de toekomst zullen er ongetwijfeld meer levels gaan verschijnen.

Alle modi kunnen ook nog eens lokaal in co-op worden gespeeld. Eén speler speelt met een Pro Controller of Wiimote met Nunchuk op de tv (ik raad de Pro Controller aan), en de ander speelt met de GamePad. Ik waardeer het altijd als ontwikkelaars lokale co-op in hun game stoppen, alleen speelt het in deze game niet zo lekker. Zo is de resolutie een stuk lager, waardoor alles er heel blokkerig uitziet. Nu snap ik dat daarvoor gekozen is, want het is natuurlijk een stuk zwaarder om een game twee keer te draaien. Met deze lagere resolutie verwacht je natuurlijk dat de game nog wel een nette framerate heeft, maar deze is niet zo best. Voor mijn gevoel is het niet eens twintig frames per seconde, wat natuurlijk te weinig is. Het zal vast wel gaan wennen als je het maar lang genoeg speelt, maar het is toch jammer dat de game er zoveel moeite mee heeft.

Het eindoordeel van Justin Meijer

Het mag duidelijk zijn dat Hyrule Warriors niet voor iedere Zelda-fan geschikt is. Je moet echt van het hersenloze gehak houden wil je dit leuk gaan vinden. Voor Dynasty Warriors-spelers is deze game misschien wel het overwegen waard, mits je wel een beetje van het Zelda-universum houdt. Ik vind wel dat het Zelda-universum op een goede manier in de game is verwerkt met bekende locaties, veel speelbare personage en toffe rock-versies van de Zelda-muziek. Ook waardeer ik het dat de ontwikkelaar een lokale co-op in de game heeft gestopt, alleen lever je wel een hoop pixels in en is de framerate aan de lage kant. Maar het belangrijkste is natuurlijk de gameplay, en die weet mij gewoon niet lang genoeg te boeien.

Aardig
  • Toffe muziek
  • Veel speelbare personages