Review: Table Top Racing PlayStation Vita

RC*-carracinggames zijn er inmiddels al heel wat jaartjes. Op "de Nintendo" en "Super Nintendo" hadden we al games als Micro Machines, R.C. Pro-Am en Rock 'n' Roll Racing dat voor heel wat plezier zorgde. Vooral multiplayer was hetgeen wat zorgde voor de funfactor. Nu is er onlangs Table Top Racing verschenen op de Vita. Zou dit weer voor de nodige digitale racepret zorgen zoals we deze van vroeger kenden? Er zitten oude veteranen van de WipEout-serie ook achter, dus ik ben benieuwd.

HistoR-C

De afgelopen jaren zijn er weinig tot geen RC-racegames verschenen. Een groot punt van kritiek wat ik al enige tijd op het racegamegenre heb, is het tekort aan vernieuwing, originaliteit en fantasie, want het moet allemaal zo realistisch mogelijk of zo stoer mogelijk, met zo echt mogelijk uitziende bestaande auto's. Table Top Racing is in dat opzicht in ieder geval al vanaf de start vrij origineel dat je racet met mini-RC-wagentjes over racecircuits die op tafels zijn gemaakt met alledaagse voorwerpen. Op de Vita is al wel een RC-game al verschenen, genaamd MotorStorm RC, welke uit kwam rond de launch van de Vita. Beide zitten ook nog eens in dezelfde prijsklasse.

Table Top Lezing

Table Top Racing is een racegame die speelt op de moderne manier van gemiddeld korte races en challenges waarbij je steeds nieuwe circuits, autootjes en wedstrijden vrijspeelt door geld te verzamelen, eerste te worden of qua experience level hoog genoeg te komen. Voor de Vita werkt dit helemaal perfect, want je kunt je speelsessies zo kort houden als je zelf wilt, en nooit doe je iets voor nop, omdat je altijd wel wat geld of xp-points krijgt. Alle circuits vinden plaats op 'n of meerdere tafels waarbij je over een uitgestippeld parcours tussen alle zooi moet rijden. Naast singleplayer- zijn er ook multiplayermogelijkheden met lokaal meerdere PS Vita's en online.

Table Matig Racing

De game speelt wel anders dan dat ik van Table Top RC-games gewend ben. De camera zit namelijk vlak achter het voertuig, op de manier zoals normale racegames dit hebben. Meestal spelen deze games ook van schuin bovenaf op een afstandje om meer het gevoel ook te geven dat je ook echt een klein voertuig bestuurt. De besturing is daardoor ook meer zoals een gewone racegame dit heeft, al hebben de autootjes allemaal wel dat lichtgewicht cartoony gevoel van bedienen, en vallen ze ook om als je te hard stuurt bij hoge snelheden bijvoorbeeld. Het speelt en stuurt allemaal ook erg simpel daarom, namelijk gas, remmen en een actieknop voor wapens af te vuren.

Om simpel van te worden

De simpelheid is ook datgene wat juist de verveling doet opspelen zo nu en dan, alsmede je het gevoel geven dat het weinig met tactiek en racetechniek te maken hebt wat je doet winnen, maar puur hoe opgevoerd je karretje is. Hoe verder je echter komt, des te meer leuke game-elementen je vrijspeelt. Zo komen er meer banen bij, krijg je speciale driftparcoursen, races met alleen bepaalde wapens en meer afwisselende challenges. Ook kun je andere banden kopen voor je karretjes, die zorgen voor unieke extra's zoals bijvoorbeeld meer geld verdienen, beter kunnen beuken of mogelijkheid tot springen. Toch is het allemaal niks hoogstaands, en blijft het laagdrempelig. Dit kun je zien als een voor- of nadeel, en ligt er puur aan wat voor gameplay dat je prefereert, of hoe ervaren dat je bent.

Radiografisch gehoor

Grafisch is Table Top Racing prima, al voelt het aan alsof het een heel aantal jaren geleden is gemaakt zo nu en dan. Het leukste is natuurlijk dat je als klein autootje langs grote objecten rijdt. Keukenmessen en hamburgers zijn niet zo interessant, maar objecten met leuk verzonnen productnamen houd ik altijd wel erg van. De banen wisselen qua thema's ook vrij sterk af, van een Oosters restauranttafeltje tot een strand, van speelgoedwinkel tot ontbijttafel. Ondanks deze afwisseling voelt het nog steeds best eender allemaal. Het blijven tafels waar je over rijdt, waarbij er niet echt veel afwisseling is in rijstijl. Nooit ga je een stuk door het zand of door de soep bijvoorbeeld, iets waar de setting zich uitermate goed voor leent. De muziek is ok', en effectgeluiden ook, op het geronk van de kleine rotmotortjes na. Het eentonige gezoem gaat mij na een paar minuten altijd erg irriteren, al is het volume gelukkig niet al te hard.

*RC staat voor Remote Controlled, wat wij vroeger "op afstand bestuurbaar" noemden, of zoals wij als kind zeiden: "afstandsbestuurbaar". De heldere lichten die nu denken dat daarom elke game "RC" is omdat je immers op een afstand met een controller in je handen zit: nee het is zo niet bedoeld. Het refereert naar het iets op afstand besturen in de echte, analoge wereld.

Simpel racen met simpele controls en wapens op verschillende simpele circuits met kleine autootjes. Zo simpel is het. Er is heel wat vrij te spelen en op te voeren, dus klein is de game ook niet, en online multiplayer of local multiplayer kan je ook nog lang spelen. Table Top Racing is geen juweeltje, maar voor de prijs van € 5,99 kun je ook echt niet ervoor sukkelen. Groot pluspunt ten opzichte van MotorStorm RC (die wel merkbaar een wat hogere productiekwaliteit heeft) is dat je echt het volledige spel krijgt, en alles zelf kunt vrijspelen. Voor MotorStorm RC betaal je uiteindelijk bijna dubbel zoveel als je alles wilt kunnen (vrij)spelen. Grootste punt van kritiek is dat naar mijn mening veel meer kan worden gedaan qua inventiviteit in banenontwerp. Nooit rij je door een pak heen of hoef je over een taart te springen, allemaal dingen die je vroeger bij Micro Machines al wel deed. Misschien zou men daar eens een nieuw deel van moeten uitbrengen, en kunnen we naast met autootjes ook weer met minispeedboats door de afwasbak cruisen. Maar nog liever zie ik een nieuwe WipEout, of geestelijke opvolger daarvan, zal ik heel eerlijk toegeven.

• Afwisselende settings
  • Speelt simpel weg
  • Veel content voor kleine prijs