Nieuws
Gameplay trailer en releasedatum Metrico bekendgemaakt
17 juli 2014De Nederlandse ontwikkelaar Digital Dreams heeft vandaag de allereerste gameplay trailer van zijn nieuwe game Metrico onthuld. Naast de trailer hebben...
Hier in rijm het Metrico-recept: begin met 10 kilo origineel concept. Pak de looks van Rez. Prop hierbij wat brainwork van FEZ. Dan vervolgens een vleugje LIMBO en Braid, en pas op dat je de 500 gram aan Echochrome niet vergeet. Gooi alles samen in de grote digitale pan, en nu roeren zoals alleen een creatieve Nederlander dat kan. En zie daar, de unieke en geniale Metrico game is gaa" nee, klaar!
Indiedeveloper. Een aantal jaren geleden was dit nog een vrij uniek iets om te zijn, maar inmiddels zijn er meer indiedevelopers dan "normale". Daarnaast is gebleken uit een onderzoek naar wanneer je een developer nu echt kunt bestempelen als "indie" niet te definiëren valt. Sommige studio's die bekend staan als indie hebben alle eigenschappen van een niet-indiedeveloper, en visa versa. Toch, vind ik, blijven er games uitkomen waarvan ik zeg: dat is echt indie, of nie(t). Destiny en Call of Duty: Ghosts zal niemand indie noemen, maar bij Hotline Miami daarentegen is de geur van indie zo sterk, dat je het kan proeven (zoetzuur met een lichtmetalen nasmaak). En bij het opstarten van Metrico proef je het ook gelijk: dit is indie. Sniffff " en van het goede soort, namelijk van Nederlandse bodem! Digital Dreams is een nieuwe studio uit Nederland en dit is hun eerste digitaal opgedroomde brouwsel.
Ik weet wat je denkt bij het lezen en horen van de titel Metrico: nee dit is niet de Mexicaanse multiplayervariant op Metro, dat je samen met Rico in post-apocalyptisch Mexico op zoek moet gaan naar de last burrito. Ook al klinkt dat als een game die ik meteen blind wil pre-orderen, is dit niet wat Metrico voor game is. Metrico is een exclusief voor de PS Vita ontwikkelde platform-puzzelgame, maar je kunt het ook zien als een puzzel-platformgame die alleen op de PS Vita uitkomt. Maakt geen verschil? Na de eerste paar puzzels van Metrico ga je hier anders over denken, en dat is natuurlijk waar het ook allemaal om draait, springt en loopt. Anders denken, lateraal denken, dieper denken, niet te veel denken; alle varianten van denken, met name stevig voor- en nadenken, ga je doen bij Metrico, zoals alle goeie puzzelgames met je hersens aan de loop proberen te gaan.
De puzzels in Metrico gaan erom dat je al puzzelend steeds verder komt met jouw gedaante, wat een silhouet van een man of vrouw is, naar gelang eigen keuze. Daar zit het unieke hem niet in. Het unieke van Metrico is de manier waarop de puzzels werken. Het is moeilijk uit te leggen en een grote kracht van Metrico zit hem in het ontdekken en uitzoeken van hoe de puzzels werken, dus daarom zal ik enkel het basisprincipe uitleggen. Het landschap waar je doorheen loopt, wordt gevormd aan de hand van acties die jij uitvoert met jouw besturing van het menssilhouetje.
Zo kan een balk steeds een klein stukje verder naar boven schieten elke keer dat je springt, waarbij de waardes worden geteld in procenten of aantal keren. Dat kan ervoor zorgen dat je juist een platform erboven kunt bereiken, of het zorgt ervoor dat als je te veel springt je de uitgang blokkeert. Dit kan met alle besturingselementen van de Vita zo werken, en per level wordt er een element toegevoegd of houden de puzzels een bepaald thema aan. Je hebt bijvoorbeeld ook 'n level waarbij alle puzzels werken met de gyroscoopfunctionaliteit van de Vita, waardoor je tot grote hilariteit van de mensen om je heen (in de trein bijvoorbeeld) de meest belachelijke houdingen aanneemt om de puzzel op te lossen.
Metrico bestaat uit zes levels, waarvan elke bezaaid is met een lading puzzels, gemiddeld zo'n tien per level. Gemiddeld zal je er zo'n zes uur mee bezig zijn, dus dit is zeer netjes voor een indie. Nou is dit ook vooral omdat ik niet meer kon stoppen nadat ik eenmaal begon met de game. Een goed bedachte puzzel kost ook echt veel tijd, en het formaat van LIMBO, Braid en vergelijkbare games verschilt amper. Grafisch is de game een genot, met zijn strakke stijl die erg lijkt op een mix tussen Rez en Killer7, en de zwaar goed te genieten sfeervolle muziek die Palmbomen speciaal heeft gemaakt voor Metrico sluit hier perfect op aan. Op het eind van elk level kun je kiezen tussen twee deuren, maar dit zorgt niet dat je wisselende levels krijgt, behalve dat een procentuele piechart laat zien welke deuren zijn gekozen. Welke je kiest is een kleine persoonlijkheidstest.
Vita-gamers hebben er weer een unieke game bij om trots op te mogen zijn. Metrico is een heel gave, originele en vette puzzelgame die met zijn unieke puzzelmechanics je dikwijls doet denken: "waarom is hier niet eerder iemand op gekomen?" Met de puzzels ga je vaak na het oplossen denken: "waarom was ik hier niet eerder op gekomen?" De game had wel wat groter gemogen, wat een beetje eigen schuld is vanwege dat het je zo opslokt en verslavend werkt. De trophies snapte ik niet veel van; ik haalde er een paar toevallig, want ze zijn allemaal hidden en bij het uitspelen kreeg ik er geen, dus dat is ook een klein verbeterpuntje misschien, voor degenen die trophies halen een belangrijke bezigheid vinden. Afgezien van deze kleine minpuntjes is Metrico echt een prachtgame en ik hoop dat Metrico nog een paar grote uitbreidingen krijgt. Als Digital Dreams op deze wijze doorgaat, gaan wij nog veel heel toffe games tegemoet van Nederlandse bodem. Misschien hebben ze binnenkort extra mensen nodig? Ik ga voor de zekerheid mijn cv eens bijslijpen.
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Series
-
Uitgever
Reviewscore
Platforms
PlayStation Vita
Releasedatum
6 augustus 2014
Ontwikkelaar
-
Gameliner Awards
-