Review: Oddworld: New 'n' Tasty PlayStation 4

Geplaatst: 27 juli 2014 12:00

De Oddworld-games kende ik altijd al van naam, van gameplay en van trailers die ik wel eens voorbij had zien komen. De games spraken mij echter niet aan en om deze reden heb ik nooit 'n van de games uit de serie opgepakt. Tijdens het spelen van Oddworld: New 'n' Tasty bleek echter dat ik het niet bij het juiste eind had.

Nieuw en smakelijk

Oddworld: New 'n' Tasty is een remake van Oddworld: Abe's Oddysee, die in 1997 verscheen voor de pc en PSOne. In de game speel je als Abe, een Mudokon en werknemer, of eerder gezegd een slaaf van de grootste vleesverwerkingsfabriek van Oddworld genaamd RapturFarms. Deze succesvolle fabriek maakt al vele jaren de heerlijkste vleespasteien en gehakt, maar de omzet is de laatste tijd gedaald onder andere door het uitsterven van een aantal diersoorten. Om de fabriek weer winst te laten maken, bedenkt directeur Molluck the Glukkon het nieuwe en heerlijke gerecht New 'n' Tasty. Als Abe op een nacht de vloer aan het schoonmaken is, komt hij erachter dat hij en de andere Mudokons het hoofdingrediënt zijn voor het creëren van New 'n' Tasty. Na zijn ontdekking probeert Abe te ontsnappen uit de zwaar bewaakte fabriek en de andere Mudokons te redden voordat zij verwerkt worden in het nieuwe gerecht.

Op de vlucht

Oddworld: New 'n' Tasty is een 2D-platformavontuur met de nodige puzzels waarin je op de vlucht bent voor de bewakers van Molluck the Glukkon. Het eerste wat opvalt, is dat de game er grafisch zeer fraai uitziet. Als je dus houdt van mooie plaatjes, dan zit je met Oddworld: New 'n' Tasty wel goed. Hoofdpersonage Abe is relatief zwak en je zal dus vooral uit de buurt moeten blijven van vijanden, hun looppatronen in de gaten moeten houden en vaak genoeg moeten sluipen zodat de vijanden Abe niet horen. Daarnaast zitten de fabriek en de omgeving eromheen vol met vallen, gevaarlijke wezens en dodelijke machines die worden gebruikt om het vlees te verwerken. Deze vallen en machines kan Abe echter ook in zijn voordeel gebruiken door deze tegen zijn vijanden te gebruiken. Je zal vijanden dan ook zo veel mogelijk richting valluiken, zagen en mijnen moeten lokken om deze vervolgens te activeren middels een hendel of schakelaar.

Het lokken van vijanden kan door jezelf zichtbaar voor hen te maken of door geluid te maken door muntjes of flesje op de grond te gooien. Wat later in de game kan Abe met soort van telekinetische krachten ook bezit nemen van vijanden, alhoewel dit niet altijd mogelijk is door bepaalde blokkeringssensoren. Als je bezit hebt genomen van een vijand, is het mogelijk om andere vijanden aan te vallen of de vijand waar je bezit van hebt genomen op een mijn, in een val of van een afgrond te laten lopen, wat even handig als hilarisch is. Tijdens de ontsnapping van Abe zal hij regelmatig andere Mudokon-slaven tegenkomen, die hij kan bevrijden door 'n van de vele portalen voor hen te openen. Abe kan met simpele commando's zoals 'volg mij' en 'wacht hier' duidelijk maken wat hij van hen verlangd. De Mudokons zijn echter zo dom dat je er goed voor moet zorgen dat er geen vijanden meer in de buurt zijn en eventuele vallen of machines zijn uitgeschakeld.

Toch niet perfect

Hoewel de game heerlijk wegspeelt is er wel 'n terugkerend probleem wat bij mij voor nogal wat frustratie zorgde. De controls zijn namelijk een beetje wonky en dan met name het springen van Abe, wat me sterk deed denken aan de klassieke Prince of Persia. Hierdoor zal je nog wel eens onnodig dood gaan. Gelukkig bevat de game genoeg checkpoints en kun je de game op elk moment saven door op de touchpad van de DualShock 4 te drukken, wat ik zeker bij de pittige stukken gebruikt heb. Na het uitspelen van Oddworld: New 'n' Tasty valt er niet heel veel meer te doen behalve uiteraard de game nogmaals spelen, wat zeker de moeite waard is. De game bevat ook nog een co-opmodus, maar deze is nogal teleurstellend te noemen en had er van mij uitgelaten kunnen worden. In plaats dat je echt met zijn tweeën op pad gaat, speel je om beurt als Abe tot de 'n dood is.

Het eindoordeel van Kees Wijnhorst

Oddworld: New 'n' Tasty is een heel leuke en fraaie 2D-platformer geworden, die bovendien boordevol puzzels en humor zit. Deze remake is een feest voor de fans van de originele game, maar ook voor nieuwkomers zoals mijzelf is de game aan te raden. Het is jammer dat de besturing van Abe wat onwennig aanvoelt en dat de game een behoorlijk overbodige co-op bevat, maar al met al heb ik me zeer vermaakt met deze remake van Oddworld: Abe's Oddysee.

• Fraaie graphics
  • Humor
  • Leuke puzzels