Review: Guacamelee! Super Turbo Championship Edition PlayStation 4

Geplaatst: 19 juli 2014 12:00

Guacamelee! kwam vorig jaar al uit voor onder andere de PlayStation 3. Ik heb de game toen al even een klein uurtje gespeeld. Door gebrek aan tijd en een lading andere games, heb ik deze titel nooit echt verder kunnen spelen. Het speelde wel lekker weg toen en ik was best aangenaam verrast. Normaal gesproken ben ik geen platformgameliefhebber, maar Guacamelee! wist de juiste plekken te raken bij mij. Nu kreeg ik Guacamelee! Super Turbo Championship Edition in mijn schoot geworpen voor de PlayStation 4. Een hele mond vol, deze titel. Een uitgelezen kans om dit keer er echt voor te gaan zitten, want nu heb ik er veel meer tijd voor.

Beuken en vraagtekens

Voor nieuwkomers even het verhaal in het kort. Je speelt met Juan Aguacate, een Mexicaanse worstelaar. Zijn grote liefde, de dochter van El Presidente, wordt gevangen genomen door Carlos Calaca. Dit is een gigantisch skelet met een heel leger aan diverse vijanden. Het is aan jou natuurlijk om je grote liefde te redden en alle vijanden om te leggen.

Alles draait in Guacamelee! Super Turbo Championship Edition om interactie met de verschillende personages en beuken, heel veel beuken. De gevechten met de diverse monsters zijn erg tof. Het is uitdagend, maar niet te pittig. Met een soepele beweging kun je aanvallen ontwijken en met het indrukken van wat knoppen beuk je alles zo tot pulp. Je kan ook diverse combo's maken, welke je apart kunt trainen. Daarnaast speel je nog speciale moves vrij die het vechten alleen nog maar aantrekkelijker maken. Zo speel je al gauw een brute uppercut-move vrij, waarmee je vijanden het leven nog zuurder kunt maken. Een handige bijkomstigheid van deze move is dat je ook wat hoger kunt jumpen. Ook beuk je rode blokken kapot met deze move, zodat je weer ergens verder kunt. Zo kan een nieuwe aangeleerde combo meerdere functies hebben en dat is best slim uitgewerkt. Wat ook erg tof is tijdens de gevechten is het gooi- en smijtwerk. Als je vijanden een paar keer gebeukt hebt, dan kun je met ze gooien. Je kan dan kiezen welke kant je ze opgooit. Dit levert heerlijk chaotische en komische situaties op, waarbij vijanden door elkaar en tegen elkaar aan vliegen. In de Super Turbo Championship Edition zit de nieuwe Intenso-eigenschap. Dit is een meter die volloopt tijdens de diverse gevechten. Je kan dan Intenso activeren, waardoor je even heel sterk bent. Ook krijgen je health en stamina hiermee een boost.

De levels zitten vol uitdagingen die vaak ingenieus in elkaar zitten. Regelmatig zat ik heel even vast en voelde ik een kolonie van vraagtekens tegen de binnenkant van mijn schedel drukken. En net op het moment dat ik begon te denken dat het onmogelijk is, zag ik opeens een uitweg. En vervolgens verscheen er een glimlach op mijn gezicht. Geniaal, dacht ik dan bij mezelf. Eigenlijk is je enige echte obstakel je hersenpan soms. Niks is onmogelijk, maar door slim denken en goed kijken kom je verder. Als je dan uiteindelijk voorbij dat 'onmogelijke' stuk bent, dan voelt dat goed. Guacamelee! Super Turbo Championship Edition is dan ook heel belonend qua gameplay en gevoel.

Deze versie van de game bevat alle Guacamelee!-DLC. Ook nieuwe monsters en een nieuwe boss maken hun opwachting in deze editie. Daar bovenop krijgen we twee nieuwe gebieden om te verkennen. Zo trotseer je nog een heuse vulkaan en vaar je met een boot door The Canel of Flowers.

Mexicaanse schaapsherder

Via een handige map kun je prima navigeren. Zo kun je makkelijk zien waar je ongeveer heen moet. Onderweg kun je in de dorpen praten met verschillende inwoners. Sommige hebben een uitroepteken boven hun hoofd. Bij deze personages kun je een zijmissie doen. Deze zijn ook vaak tof om te doen. Tevens weten deze missies vaak ook de nodige humor te brengen. Zo heb je bijvoorbeeld een zijmissie waarbij je het huis van iemand moet vrijmaken van loslopende krabben of kippen. De arme beestjes kun je sufmeppen, zodat je ze daarna een bepaalde richting op kunt gooien. Zo kun je de kippen of krabben in hun eigen hokken terugjagen, als een soort schaapsherder, maar dan op z'n Mexicaans. Heerlijke onzin en het werkt. Sowieso is de game doordrenkt met humor, zonder dat dit geforceerd overkomt. Onderweg kom je regelmatig winkeltjes tegen. Hier kun je met je verdiende munten abilities of costumes kopen. Denk daarbij aan een extra stuk van een hart voor extra health, of upgrades van bepaalde moves.

Ondanks het duistere verhaal valt meteen de vrolijkheid op. De verschillende levels ogen kleurrijk en de toffe Mexicaanse deuntjes dragen hier nog extra aan bij. Het is lastig uit te leggen, maar ik werd gewoon blij van deze game. Ook al is het soms even pittig, maar ja, ik ben dan ook geen geoefende platformgamespeler. De besturing is enorm vloeiend, wat met name in gevechten erg cruciaal is. Ondank de vele chaotische taferelen tijdens gevechten, kun je jezelf zonder al te veel problemen er doorheen manoeuvreren. Een klein minpuntje is toch wel dat je veel moet onthouden. En dan bedoel ik niet zozeer de combo's (al vergeet je die soms ook in alle chaos), maar meer andere dingen. Zo kom je soms andere gekleurde blokken tegen. Daar kun je echter nog niet door, omdat je die move nog niet bezit. Dan moet je het maar net weer weten te vinden later, zodra je de move wel hebt toegeëigend. Ach ja, het is maar een klein dingetje, voor de rest is de game gewoon supertof om te spelen. En alsof dit alles nog niet genoeg is, kun je de game ook nog in co-op spelen. Op ieder moment kan een speler joinen door op de X te drukken van zijn/haar controller. Cuanta mà¡s gente mejor Cuanto, zullen we maar zeggen. Zo, ook nog even mijn Spaans bijgewerkt.

Het eindoordeel van Simon Kayzel

Guacamelee! Super Turbo Championship Edition doet in mijn ogen alles goed. Als de game zelfs mij weet te vermaken, ondanks dat ik doorgaans niet van platformgames houd, dan is dit toch knap. De humor, de creatieve levels, de muziek, de actie en de in de omgeving verwerkte puzzels zorgen voor een meer dan prettig totaalplaatje. Heb je Guacamelee! al gespeeld vorig jaar? En vond je de game erg vet? Overweeg dan ook om Guacamelee! Super Turbo Championship Edition te kopen. Niet alleen krijg je korting als je de game al bezit (je betaalt dan nog maar 3,99 euro bij), maar je krijgt er ook veel voor terug. Guacamelee! Super Turbo Championship Edition biedt nieuwe monsters, twee nieuwe omgevingen, alle uitgebrachte DLC, meerdere savegameslots, de nieuwe Intenso-ability en een nieuwe boss. Voor liefhebbers van platformgames is het advies: kopen die handel.

• Humor
  • Toffe muziek
  • Vloeiende besturing