Review: Valiant Hearts: The Great War Xbox One

Geplaatst: 12 juli 2014 12:00

Zo'n honderd jaar geleden begon de Eerste Wereldoorlog. De meeste mensen weten er eigenlijk maar weinig van, want de geschiedenislessen zijn nog altijd vooral erg gefocust op de Tweede Wereldoorlog. Dit is om verschillende redenen begrijpelijk, maar ik kan mij nog goed herinneren dat Meester Elkerbout in de les een aantal keren flink mopperde over het feit dat wij zoveel Tweede Wereldoorlog-stof moesten happen. Dat is overigens dezelfde Meester Elkerbout die Skate (bekend van PU, Gamekings, Extince en praatjes) ook nog het 'n en ander heeft geprobeerd te leren. Maar er is nu gloedjenieuw leermateriaal verschenen over de Eerste Wereldoorlog in de vorm van " vaders en moeders, gaat u even zitten " een game!

Cornucopinazi: Hitler 'o' Plenty

Games over de Tweede Wereldoorlog zijn er in overvloed. Onlangs hebben we nog een Top 5 hiervan samengesteld, waarbij het echt ontzettend lastig was om in die (bloed)zee van WW2-games een keuze te moeten maken. De Eerste Wereldoorlog hebben nog maar weinig gamedevelopers aangeraakt, en ook in de filmindustrie is de verhouding WW1/WW2-films zoiets als 'n op driehonderd. Wil je dus over Eerste Wereldoorlog-games een Top 5 maken, dan zal je gedwongen zijn er een paar matige tussen te zetten alsook in de minder bekende en obscure games moeten duiken. Er vallen wellicht ook minder boeiende verhalen te vertellen over de Eerste Wereldoorlog. Nou nee, blijkt dus, zodra je de eerste paar minuten gespeeld hebt van Valiant Hearts.

UbiArtsy très magnefique

Valiant Hearts draagt de subtitel "The Great War", want dat is de naam die de Engelsen geven aan de Eerste Wereldoorlog. De game is echter niet door Britten ontwikkeld maar door Ubisoft Montpellier, welke vooral bestaat uit Fransen. Bij mij gaan er gelijk mooie belletjes rinkelen bij het horen van die naam, want het is de smaakvolle studio achter onder andere Beyond Good & Evil, de Rayman-games en Child of Light. Valiant Hearts is gemaakt met UbiArt Framework, dezelfde engine waarmee de laatste twee Rayman-games en Child of Light digitaal tot leven zijn verwekt. Dat belooft dus mooie, leuke 2D-graphics met vloeiende animaties.

Valiant platforming of puzzled hearts

Valiant Hearts speelt als een mix tussen puzzel-, platform- en point & click-games. Dat klinkt origineler dan het is, maar het is een genre wat pas zijn opleving weer heeft sinds dat indiedevelopers goeie kansen hebben de laatste paar jaren. Valiant Hearts lijkt qua gameplay op Another World en Flashback (beide ook van (inmiddels zeer klassieke) Franse makelij) en de onderschatte Deadlight. Het speelt als een platformgame, maar je moet objecten zoeken en gebruiken op de point & click adventure-stijl. Daarnaast heb je per level dat het anders speelt. De ene keer moet je van links naar rechts rennen en is het voornamelijk zien te overleven, de andere keer loop je vrij in een dorpje rond om met mensen te praten en alle spullen bijeen zien te rapen om je auto opgelapt te krijgen.

The Great Storylines

Het verhaal wordt verteld door een vertellende stem die steeds uitlegt wat de situatie is. Je speelt in het spel met meerdere personages, welke wel allemaal met elkaar verbonden zijn. Het zijn ook allemaal mensen die worden meegesleurd in een hel zonder dat ze dit wilden, of ze zien zichzelf gedwongen eraan mee te doen. Zo speel je met Freddie, een bikkel-Amerikaan met een treurig verleden, een oude Franse boer genaamd Emile die naar het front wordt gestuurd en Anna, een Franse dame die dierenarts wilde worden maar door de oorlog mensen gaat oplappen. In totaal speel je met vijf hoofdpersonen en heb je ook nog een ruime tijd een trouwe blaffende viervoeter met je mee genaamd Walt, die je allerlei opdrachten kunt laten doen en waar je puzzels mee moet oplossen.

Grijpend cartoony

Het verhaal is eigenlijk al vanaf de eerste minuut pakkend, en laat zien hoe ingrijpend en naar oorlog is. De onmacht van de situaties, de vreselijke gebeurtenissen en de zinloosheid van het geheel merk je door heel het verhaal heen. Toch moet je echte doelen bereiken, en is het belangrijk dat je ergens voor vecht in Valiant Hearts, zoals het redden van je kameraad, of zorgen dat je een brief kan schrijven naar je dochter. Dat men alles cartoony qua stijl heeft gehouden, verlicht de zaak, waardoor de ellende beter te verdragen is. Het overkappende verhaal is wel fictief, met een echte slechterik genaamd Von Dorf die steeds weet te ontkomen, net als Dr. Claw bij Inspector Gadget (als je nu denkt "wie is dat?" Schaam jezelf!). Alle hoofdpersonen ontmoeten elkaar ook op verschillende momenten, want in je eentje win je geen oorlog natuurlijk, al laat de game ook goed zien dat er nooit echte winnaars zijn in een oorlog, en al helemaal niet in deze.

History lessons, bitches!

Het mag dan wel een fictief verhaal zijn, het verhaal is wel gebaseerd op informatie uit brieven van die tijd. Soldaten konden vrijwel alleen met brieven communiceren naar hun familie, dus daarom is er ook heel veel briefpost uit deze tijd. Het verhaal wordt chronologisch verteld en loopt van het begin van de oorlog tot richting het einde ervan. Bij elk level krijg je historische informatie te lezen vergezeld met echte geretoucheerde foto's. Dat is nog eens op een boeiende en interessante manier iemand geschiedenis leren! Verder heb je in elk level voorwerpen te verzamelen die ook iets uitleggen over die tijd. Je vindt dan bijvoorbeeld een vies doekje, wat in urine gedoopt schijnt te zijn. Dit gebruikten de soldaten bij de eerste gifgasaanvallen als primitief gasmasker. Je vindt ook brieven, lege kogelhulzen, beeldjes etc. Alles legt iets uit over die tijd en situatie.

Valiant Hearts is een prachtig spel, met karakter en stijl ten overvloed. Door de game spelen duurt ongeveer zes à  tien uur, dat ligt eraan hoe rustig je speelt en of je op zoek gaat naar alle verborgen objecten. Valiant Hearts speelt afwisselend, heeft prachtige muziek en weet een pakkend verhaal te vertellen te midden van die vreselijke Eerste Wereldoorlog, zonder uit het oog te verliezen dat het wel vermakelijk en leuk moet blijven om te ervaren. Met meer respect omgaan met geschiedenis kan bijna niet dan dat Valiant Hearts dit doet. Je leert gedurende de game echt veel over hoe het was om in deze tijd te leven, van boerenburger tot hogere officier, en geeft je bij elke ademhaling het besef hoe ontzettend goed wij het hier op dit moment wel niet hebben. Laten we Valiant Hearts zien als een voorbeeld van hoe goed je wel niet games kunt gebruiken als leerzaam medium over geschiedenis, of elk ander vak.

• Smaakvol en stijlvol
  • Pakkend verhaal
  • Prachtige muziek en graphics