Review: GRID Autosport Pc

Geplaatst: 25 juni 2014 17:00

Na het geweldige TOCA Race Driver 3 kwam men met Race Driver: Grid op de proppen. Voor minder fanatieke racers wellicht de eerste kennismaking met de serie, maar vooral een ijzersterke en vooral visueel indrukwekkende racegame. Voor GRID 2 nam men vervolgens vijf jaar de tijd, maar de meeste trouwe fans spendeerden liever niet meer dan vijf minuten aan dit teleurstellende vervolg. Persoonlijk vermaakte ik me aardig met GRID 2, maar was ik het er tevens mee eens dat de GRID-serie terug moest naar de roots. Met GRID Autosport is dat praktisch gebeurd, alleen lijken niet alle wortels even goed gepreserveerd.

Fundamentele disciplines

Eerder heb je in mijn vierdelige artikelreeks (deel 1, deel 2, deel 3, deel 4) rondom GRID Autosport al veel kunnen lezen over wat deze racegame precies inhoudt. Vandaar dat ik me vandaag vooral wil focussen op de sterke en zwakke punten van de uiteindelijke game. Om toch even het fundament van Autosport over te brengen, moeten uiteraard de vijf disciplines besproken worden. Touring, Endurance, Open Wheel, Tuning en Street vormen de basis van de game. Hieraan zitten verschillende tracks, auto's en soorten wedstrijden verbonden. Sommige van deze disciplines gooien je zonder pardon in een hectische race, terwijl andere disciplines een raceweekend rustig opbouwen met een kwalificatieronde.

Het sterke van deze vijf verschillende disciplines, is dat je zelf kiest welke je wanneer wilt spelen. In de carrièremodus kies je ieder seizoen voor een van de vijf, waarbij het best kan zijn dat je urenlang alleen maar zin hebt in straatraces. Zo kun je ook bepaalde disciplines compleet links laten liggen, wat je alleen zal onthouden van de zogenaamde GRID Series, een gering aantal multidisciplinaire evenementen die enige uren van je tijd op zullen slokken. Hieraan kun je namelijk alleen deelnemen als alle disciplines een bepaalde hoeveelheid xp hebben binnengebracht, want dat gaat uiteraard ook per discipline.

Toch is niet iedere discipline even sterk. Persoonlijk houd ik erg van Open Wheel en daar is dan ook weinig mis mee, evenals met Touring. Bij Endurance draait het echter om het behoud van je banden gedurende een aantal langere races. Het ontbreken van de mogelijkheid om in de pitstop nieuwe banden te scoren, is een gemis. De pitstop is zelfs helemaal niet toegankelijk, wat vreemd is, want deze is wel aanwezig. Daarnaast is het bij Street zo, dat het eigenlijk aanvoelt als GRID 2, maar dan met een iets betere handling. Auto's en tracks zijn voor het merendeel namelijk hetzelfde. Tot slot is Tuning wellicht een van de mindere disciplines. Het betreft hier een combinatie van drift-, race- en time attackevents, die allen los van elkaar lijken te staan en op geen enkel moment een geheel vormen. Leuk voor tussendoor, maar meer ook niet.

Autotrek

Aan tracks en auto's is er in GRID Autosport zeker geen gebrek. Dat wil echter niet zeggen dat dit geheel nieuwe content betreft, want een groot aantal tracks en een bepaald aantal auto's kennen we al uit eerdere delen uit de serie. Daardoor ontstaat er een tracklist die twee keer zo groot is als die uit GRID 2, waartussen tracks uit Grid, GRID 2 en de eerdere Race Driver-delen zijn verwerkt. Bij sommige tracks zet ik echter mijn vraagtekens, want niet alle tracks kun je gemakkelijk scharen onder de noemer 'best of'. Hoe dan ook, een flink aantal officiële circuits, wat voor de liefhebber altijd lekker is.

Qua auto's zit het wel goed in GRID Autosport. Verwacht hier geen Ford Ka, want bij autosport draait het natuurlijk om auto's die voor dit doeleinde zijn ontworpen. Daarnaast zitten een aantal van de allersnelste, en een aantal minder snelle, en vooral allerduurste bakken van de afgelopen jaren er natuurlijk in. Toch bouw je tijdens je offline carrière geen immense garage op, maar rijd je voor verschillende teams, waarvan je auto's als het ware leent. Online zit dat anders, daar heb je wel de mogelijkheid om een eigen wagenpark te ontwikkelen, maar het offline rijden in auto's van iemand anders, voelt soms wat onpersoonlijk aan.

Horen, zien en voelen

De belangrijkste vernieuwing aan GRID Autosport is toch de feel van de auto's. Waar je in GRID 2 toch vooral zijdelings door de bochten gleed, als in driften, moet je in GRID Autosport echt op het juiste moment gas geven, remmen en is de ideale lijn van groter belang. Geloof me, dat is fijn, heel fijn. Als het aan mij lag, had de besturing wellicht nog wel iets directer en onvergeeflijker mogen zijn, maar zoals Codemasters zelf al aanhaalt: men zoekt naar de juiste balans tussen arcade en simulatie. Daar valt uiteraard iets voor te zeggen en eerlijk is eerlijk, GRID Autosport stuurt prima.

Daarnaast oogt GRID Autosport, op de pc althans, ook niet onaardig. Het is niet de mooiste racegame die je ooit hebt gezien, het publiek is nog altijd niet om aan te zien en het schademodel is niet op ieder moment even goed, maar tijdens een razendsnelle race vallen die dingen amper op. Wat wel opvalt, is het oog voor detail. Overvliegende vliegtuigen, helikopters met cameraploegen aan boord, bloedlinke vonken en sfeervolle ballonnen, zorgen ervoor dat de tracks ook buiten de deelnemers van de race lijken te leven. Bovendien grommen de snelle bakken ook aardig en schreeuwt het publiek luidkeels wanneer je met driehonderd kilometer per uur langs komt zoeven.

Wat een kritiekpunt van de community was op GRID 2, was het ontbreken van een cockpit view. Die is nu terug, maar hoe. Een tweetal cockpit views laat zien hoe het niet moet. Het gehele dashboard is hierbij wazig en heeft geen enkele functionaliteit. Een aantal spelers ziet terecht de gelijkenis met de mod voor GRID 2, die op simpele wijze een soortgelijke cockpit view wist toe te voegen. Dit lijkt aan te tonen dat Codemasters graag nog snel een GRID-game op de current-gen consoles wilde uitbrengen, zonder hier al te veel moeite voor te hoeven doen. Met zoén cockpit view kun je deze er inderdaad beter uitlaten.

Autosporten

GRID Autosport doet een goede poging om van deze racegame een multiplayerhit te maken. Allereerst is er weer een splitscreenmodus aanwezig, die prima werkt en heerlijk is voor op de bank. Daarnaast staat de online multiplayer van GRID Autosport compleet los van de singleplayerkant van de game. Dezelfde vijf disciplines, plus de extra party mode, komen hier wel terug, maar worden in de online multiplayer apart geleveld. Hiermee speelt de speler meer garageplaatsen vrij, zodat er meer auto's kunnen worden aangeschaft. Bovendien kan iedereen meedoen aan iedere race. Je hoeft niet een auto uit elke klasse te bezitten, want auto's lenen kan ook hier gemakkelijk. Het voordeel van het aanschaffen van een auto, is dat je deze auto apart naar een hoger level kunt tillen, upgrades kunt vrijspelen en de wagen daardoor kunt verbeteren, zodat je een voordeel hebt ten opzichte van andere spelers. Bovendien slijten auto's en presteren ze daardoor minder, totdat je ze weer repareert. Daarnaast kan men zelf een race of event opzetten, maar kan er ook voor een bepaalde playlist in een of meerdere disciplines worden gekozen. Tot slot kan men ook nog deelnemen aan periodieke challenges, waarbij men een tijd of score neer kan zetten en daarmee zo hoog mogelijk op de leaderboards terecht probeert te komen. Kortom, genoeg om de komende weken en maanden mee door te komen.

Het eindoordeel van Ruud Oomens

GRID Autosport laat me werkelijk van de hak op de tak springen en dat typeert de game eigenlijk ook wel. De game wil zo divers zijn, dat het hier soms in doorslaat en daardoor bepaalde belangrijke punten ongemoeid laat. De keuzes die de game je geeft, alsmede de vele tracks en auto's, zorgen ervoor dat er genoeg te doen valt in GRID Autosport, maar andere punten zorgen er juist weer voor dat deze lange reis niet altijd even prettig is. GRID Autosport is hierdoor een racegame, waarmee de liefhebber zich vele uren kan vermaken, zeker door de leuke onlineopzet, maar moet deze fanatiekeling wel af en toe het asfalt onder zijn nagels vandaan halen.

• Nieuwe, fijne handling
  • Zeer diverse disciplines
  • Aardig wat tracks en auto's