Review: Mario Kart 8 Nintendo Wii U

Eindelijk mocht ik weer eens aan de slag met een Wii U-game waar ik al heel lang naar uitkeek, namelijk Mario Kart 8. Na Rayman Legends van eind augustus vorig jaar zijn er geen titels meer geweest die mijn gametijd naar de Wii U trokken. Deze game moet er voor zorgen dat ik mijn Wii U weer regelmatig aan ga slingeren. Ik heb de game al een tijdje in mijn bezit, dus kan ik je in deze review vertellen of dat ook daadwerkelijk is gelukt.

Ondersteboven scheuren

Qua gameplay verschilt Mario Kart 8 niet veel met Mario Kart 7. Zo kan je ook in dit deel weer met motoren en karts scheuren en zal je af en toe een stukje in de lucht zweven of onder water rijden. Wel nieuw is de anti-zwaartekracht. Hierdoor kan je op bepaalde punten over muren of ondersteboven rijden zonder te vallen. Daarnaast krijg je een kleine snelheidsboost als je in deze anti-zwaartekrachtmodus tegen andere racers aanbotst. Ik vind de anti-zwaartekracht een geslaagde toevoeging en het brengt wat frisse wind in de serie.

Uiteraard zijn de items in deze Mario Kart ook weer van de partij. Veel bekende items zullen weer terugkeren, zoals de schilden en de bananen, maar er is ook een viertal nieuwe items toegevoegd. Om te beginnen is er een item met de naam Crazy 8. Hiermee zweven er acht verschillende voorwerpen om je voertuig heen die je kan gebruiken, waaronder een ster en een rood schild. Als tweede is er de Boomerang Flower, een boemerang die je drie keer kan gooien en na elke keer gooien weer terug in je handen komt. Een ander nieuw item is de Piranha Plant, welke andere racers in de buurt 'opeet' en je hiervoor een kleine snelheidsboost geeft. Het laatste nieuwe item is de Super Horn, waarmee je andere racers in de buurt kunt raken.

Play it your way

Net als Mario Kart Wii zal je ook deze game op een hoop manieren kunnen besturen. Zo kan je weer gebruikmaken van de kantelbesturing met een Wiimote. Mocht je niet zo van de kantelbesturing houden, dan kan je gewoon een Nunchuk aan de Wiimote aansluiten of gebruikmaken van een Classic of Pro Controller. De GamePad is natuurlijk ook te gebruiken en werkt op dezelfde manier als de Classic of Pro Controller met voor de liefhebber de ondersteuning voor kantelbesturing. Je kan er voor kiezen om het tv-beeld op het scherm van de GamePad te zetten, zodat je ook zonder de tv kunt spelen. Standaard zie je op de GamePad het huidige klassement staan en kan je er voor kiezen om de radar in het groot te tonen of een stuurwiel waarmee je kan toeteren. Echter kan je de radar en het klassement niet op de tv weergeven. Dit klinkt misschien als een kleinigheid, maar ik vind het echt een groot minpunt. Ik wil namelijk regelmatig op de radar kijken hoe ik er voor sta. Ik vind het lastig om naar mijn GamePad op mijn schoot te kijken terwijl ik ook nog gewoon verder moet racen.

Audiovisueel spektakel

Grafisch ziet Mario Kart 8 er schitterend uit! Het verschil met Mario Kart Wii is dan ook enorm. De Wii was natuurlijk niet zo'n krachtige console die niet eens HD-beelden kon tonen. De Wii U kan dat wel, en dat laat Mario Kart 8 duidelijk zien. De game draait in 1080p met zestig frames per seconde, waardoor alles er zeer scherp en vloeiend uitziet. Vooral het wegdek vind ik er erg gedetailleerd uitzien, zeker wanneer er een klein plasje water op ligt en de zon erop schijnt. Ook blijven de driftsporen op de baan zichtbaar. Mario Kart 8 laat zien dat je de grafische kwaliteiten van de Wii U zeker nog niet moet afschrijven.

De muziek heeft ook een upgrade gekregen. Voor het eerst in de serie is er live opgenomen muziek aanwezig. Ik vind dit altijd veel beter klinken dan muziek die door de computer wordt gegenereerd. Dit soort muziek beluister ik dan ook regelmatig op mijn mobiel.

Plezier voor vier

Mario Kart is in je eentje leuk om te spelen, maar de echte lol begint pas als je met meerderen gaat racen in de splitscreen-modus. Het zou tof zijn geweest als de GamePad als vijfde controller met een eigen scherm kon fungeren, maar helaas is dat niet mogelijk. Met zijn vieren kan er wel iemand op de GamePad spelen, alleen krijg je dan alsnog niet alleen je eigen beeld op de GamePad, maar ook de schermen van de andere spelers.

Wanneer je met zijn tweeën speelt, ziet alles er nog steeds ongelofelijk goed uit en draait de hele boel nog steeds op zestig frames per seconde. Met zijn drieën of vieren zal je toch wat van de beeldkwaliteit en frames in moeten leveren, maar het wordt absoluut niet hinderlijk.

Een groot nadeel van de Mario Kart-games was altijd dat je maar de helft van de banen hebt als je direct in de multiplayer duikt zonder de Grand Prix-modus te hebben gespeeld. In sommige delen kon je de Grand Prix nog met twee spelers spelen (in Double Dash zelfs met vier, maar dan wel verdeeld over twee karts), maar in dit deel kan je gewoon met vier man met ieder een eigen voertuig de Grand Prix-modus spelen. Je hoeft nu dus niet meer te kloten met savegames om de rest van de banen vrij te spelen als je gelijk met vier man wilt beginnen.

Meer modi

Naast de Grand Prix-modus zijn er ook een aantal andere modi. Zo is er de Time Trial-modus, waarin je in je eentje zo snel mogelijk drie rondjes moet racen. De ghost van je snelste tijd kan je vervolgens op Miiverse plaatsen, zodat andere spelers het tegen jouw ghost kunnen opnemen.

Een andere modus is de Versus-modus. In deze modus kan je je eigen regels instellen om mee te racen. Zo kan je bijvoorbeeld teams maken, het aantal races bepalen en racen op banen uit verschillende cups. Ook kan je bepalen wat voor voorwerpen er worden gebruikt, zoals alleen maar schilden of gewoon helemaal geen items. Vooral om dat laatste ben ik erg blij, want met die items draait het toch grotendeels om geluk. Zonder items draait het racen echt puur om skills.

De laatste modus is Balloon Battle. Deze modus kennen we al van voorgaande Mario Kart-delen, maar deze keer zijn de regels iets aangepast. Je begint de modus met drie ballonnen en drie punten. Voor elke tegenstander die je raakt met een item, verdien je een punt en verliest de ander een ballon en een punt. Je kan een ballon afpakken en daarmee een extra punt verdienen als je met een paddenstoel tegen een andere racer botst. Wanneer je al je ballonnen kwijtraakt, verander je in een geest. Als je in je eentje speelt, is het dan gelijk afgelopen, maar wanneer je met andere mensen speelt kan je als geest nog doorgaan om nog steeds je tegenstanders te raken. Je kunt echter geen punten meer verdienen, maar ook niet verliezen. Als geest is het dus nog steeds mogelijk om eerste te worden, als je maar genoeg punten hebt gehaald voordat je al je ballonnen kwijtraakt. Met de regels is niks mis, maar toch is er iets dat deze modus voor mij helemaal heeft verpest: de banen. Waar het voorheen lekker chaotisch was in kleine arena's die speciaal voor deze modus zijn gemaakt, neem je het in dit deel op een achttal normale racebanen tegen elkaar op die je ook achterstevoren uit kunt rijden. Dit maakt de modus helemaal niet leuk om te spelen, omdat je nu vaak moet zoeken naar een tegenstander. Nu kan je natuurlijk wel naar je radar op de GamePad kijken, maar als je met anderen speelt hebben de anderen geen radar op de tv, dus zijn zij alsnog verplicht om te zoeken. Heel erg jammer dat er geen moeite is gedaan om een paar arena's te maken voor deze modus, want nu is er voor mij gewoon niks aan.

Herhalingen-tv

In Mario Kart 8 worden de herhalingen van je laatste twaalf races automatisch opgeslagen. Deze herhalingen kan je terugkijken in Mario Kart TV. Je kunt hier de volledige races terugkijken, maar ook automatisch een kleine samenvatting laten maken van maximaal een minuut. Hierbij kan je aangeven welke racers centraal moeten staan en wat er te zien moet zijn, bijvoorbeeld een aantal treffers. Je moet het dus niet zien als een tool waarbij je zelf wat stukjes kunt knippen en de camerastanden kunt bepalen. Dat maakt het allemaal erg beperkt, waardoor ik deze functie zeer waarschijnlijk niet meer ga gebruiken. Je kan deze samenvattingen nog wel uploaden naar het Nintendo Network of direct naar YouTube.

Het eindoordeel van Justin Meijer

Mario Kart 8 is weer een erg tof deel in de serie geworden. Grafisch ziet de game er schitterend uit en ook de live opgenomen muziek is een genot om te horen. Het over muren en ondersteboven kunnen racen is een leuke toevoeging die weer eens wat nieuws in de serie brengt. Wel vind ik het jammer dat de Balloon Battle-modus geen kleine arena's bevat, maar normale racetracks. In mijn ogen werkt dat gewoon echt niet met deze modus. Het idee van Mario Kart TV vond ik leuk, maar het is voor mij helaas te beperkt om specifieke momenten vast te leggen en te delen. Gelukkig maakt de multiplayer weer een hoop goed, helemaal nu je je eigen regels kan instellen en dus bijvoorbeeld zonder items kunt racen. Deze game zal ik nog regelmatig met vrienden gaan spelen, want dan is Mario Kart 8 op zijn leukst!

• Schitterende graphics
  • Echte muziek
  • Anti-zwaartekracht