Review: Mercenary Kings PlayStation 4

Geplaatst: 8 april 2014 17:00

Elke maand kunnen PlayStation Plus-leden genieten van vijf games die ze zonder extra kosten kunnen spelen. Zo hebben we al RESOGUN, Contrast, Don't Starve, Outlast en Dead Nation: Apocalypse Edition op de PlayStation 4 gekregen. Deze maand is Mercenary Kings aan dat rijtje toegevoegd. Of deze game je tijd waard is, kan je in mijn review lezen.

Metal Slug "

Op het eerste gezicht doet Mercenary Kings veel denken aan Metal Slug. Grafisch zijn er namelijk veel overeenkomsten te vinden. Zo hebben beide games een 16-bitstijl en zijn het side-scrolling shooters. Natuurlijk ziet dit er niet heel erg next-gen uit, maar ik vind de stijl wel erg tof. Ook de muziek in de game klinkt erg lekker. Ik begon al snel met de muziek mee te neuriën.

" maar toch ook weer niet

Grafisch mag de game dan veel weghebben van Metal Slug en beide games mogen dan wel side-scrolling shooters zijn, maar daar houden de vergelijkingen dan wel mee op. Het tempo ligt in deze game namelijk wat lager, omdat je veel minder vijanden tegelijkertijd op je af krijgt. Hierdoor wordt het wel iets tactischer, omdat je moet leren hoe je vijanden aanvallen en hoe je deze het beste kan ontwijken. Ook is er een soort active reload-systeem zoals we dat uit Gears of War kennen, waarbij je tijdens het herladen op het juiste moment op de knop moet drukken om sneller te herladen en meer damage aan te richten. Wel moet ik zeggen dat het springen een beetje wennen is, want er zit een soort vertraging in.

Een ander verschil met Metal Slug is dat je niet non-stop naar rechts aan het rennen bent om het einde te bereiken, maar is het een soort Metroidvania waarbij je alle kanten op kunt en je niet per se een specifiek punt moet bereiken. Elke missie bevat namelijk een main objective en vaak ook 'n of twee extra objectives en een secret objective. De main objective kan bijvoorbeeld zijn om het hele level te doorzoeken om alle hostages te redden. Voor de extra objectives moet je vaak specifieke materialen vinden die enemies droppen of die te vinden zijn in kratjes.

Create a gun

Met deze materialen kan je je eigen gun maken. De mogelijkheden zijn hierbij eindeloos, want elk onderdeel is aan te passen. Elk onderdeel kan het effect van je wapen ook volledig veranderen. Ga je voor een volautomatisch machinegeweer waarbij je niet vaak hoeft te herladen maar wel minder damage doet, of neem je een one-shot pistool dat enorm veel damage kan doen maar wel veel vaker moet herladen? Je hebt het helemaal zelf in de hand.

Spawnkiller, maar dan anders

Iets wat ik onwijs irritant vind, zijn de respawnende enemies. Wanneer je een enemy dood hebt gemaakt en je loopt een paar seconden later weer op de plek waar hij altijd zat, dan zit hij er gewoon weer. Nu hadden games dit vroeger ook al, maar toen vond ik het ook al frustrerend. Soms moet je bijvoorbeeld als je een enemy ziet even wegrennen, omdat je nog aan het herladen bent. Wanneer je hem dan een stuk verderop doodschiet en je loopt weer terug naar waar je was, dan kom je hem weer tegen. Zelfs wanneer je niet loopt kan je nog last hebben van respawnende enemies. Zo was ik bijvoorbeeld in een verticaal gebied ver boven me aan het kijken, wanneer ik plotseling dood werd geschoten. Wat bleek: de camera zag de spawnpoints van de vijanden naast me niet meer, waardoor de enemies die ik net dood had gemaakt konden respawnen en mij gelijk doodmaakten. Echt heel erg frustrerend.

Recyclen

Het grootste minpunt is dat de game snel eentonig wordt. Maar dan ook echt heel erg snel. De levels worden namelijk onwijs vaak gerecycled. In totaal zijn er maar negen levels, terwijl er meer dan honderd missies zijn. Niet alleen de layout is hetzelfde, ook alle enemies staan nog op exact dezelfde plekken. De missies op deze levels zijn wel wat anders, maar zo heel veel verschil is dat nou ook weer niet. In plaats van hostages redden moet je bijvoorbeeld tien stukken hout vinden, welke meestal op dezelfde plekken te vinden zijn als de hostages, maar dan in een krat. Ik had liever wat minder missies en wat meer levels, want ik vind het erg vervelend om zo vaak achter elkaar hetzelfde level te moeten spelen voordat ik wat nieuws te zien krijg.

Dual screen splitscreen

Mercenary Kings bevat een multiplayer die je met vier man zowel offline als online kunt spelen. Dit werkt precies zoals je zou verwachten: 'n iemand is de host en bepaalt welke missies er worden gespeeld, terwijl de anderen volgen. Nu had ik verwacht dat je offline met zijn allen op hetzelfde beeld moet blijven, maar gelukkig wordt het beeld gedeeld en heeft ieder zijn eigen scherm. Zo kan iedereen zijn eigen weg gaan en ondervind je ook geen hinder als iemand even de map wil bekijken. Het beeld zal altijd in vieren worden gedeeld, dus ook als je maar met zijn tweeën speelt. Je krijgt dan wel een soort dual screen, waarbij je op het tweede scherm de map kunt zien. Het werkt allemaal prima en ik ben blij dat er nog ontwikkelaars zijn die moeite in splitscreen stoppen, want helaas laten veel ontwikkelaars dat tegenwoordig achterwege.

Het eindoordeel van Justin Meijer

Mercenary Kings is in mijn ogen de minste game tot nu toe uit de Instant Game Collection voor de PlayStation 4. Grafisch heeft de game een toffe stijl en ook de muziek klinkt lekker. Het draait echter om de gameplay, en die is ondermaats. Het is allemaal te eentonig, waarbij je constant dezelfde levels aan het spelen bent met iets andere missies. Daarnaast irriteer ik me echt aan het vrijwel instant respawnen van de enemies. Als er wat meer levels waren geweest en wat minder missies, dan zou de game veel gevarieerder zijn geweest en ook een stuk leuker. Nu is het een game waar ik snel mee klaar ben.

Aardig
  • Toffe graphics en muziek
  • Wapens aanpassen