Review: Strike Suit Zero: Director's Cut PlayStation 4

Geplaatst: 8 april 2014 10:00

Arcade space shooters zijn games die in een apart segment zweven. Je moet er echt van houden. Ikzelf ben een sucker voor games waarin mechs voorkomen. Deze game heeft dat zeker en moet een unieke ervaring van space combat laten zien. Of deze game de revolutie is die Born Ready Games zegt dat het is, lees je in deze review.

A long, long time ago

Nee, dat dan weer niet, maar de geschiedenis van Strike Suit Zero neemt ons terug naar 2012. In 2012 begonnen de knappe koppen van Born Ready Games een funding op Kickstarter om zo Strike Suit Zero van de grond te krijgen. Rond november 2012 stond de teller van de crowdfunding-pagina op 170.000 dollar, waar een 100.000 dollar het doel was. Al met al een succes. Al snel zag de game het levenslicht op de pc, Mac en Linux. Nu de PlayStation 4 en Xbox One zijn verschenen, vond Born Ready Games het moment rijp om Strike Suit Zero: Director's Cut op deze consoles uit te brengen.

In a galaxy far, far away

Ook dat dan weer niet, deze game speelt in het jaar 2299 af. De Aarde is in een zwaar gevecht tegen de gecombineerde krachten van meerdere ruimtekoloniën. In deze game ben jij de piloot Adams die deel uitmaakt van het 17th Orbital Defense Platform en vecht voor de United Nations of Earth (U.N.E).

In het eerste level neemt Grace Reynolds, jouw meerdere, je aan het handje om je zo bekend te laten worden aan jouw ruimteschip. Na een paar gevechten heb je de smaak te pakken en denk je iedere vijand aan te kunnen. En dat is precies het moment dat het spel 180 graden de andere kant op knalt. Je krijgt namelijk de controle over een uniek ruimteschip: een Strike Suit. Dit ding lijkt regelrecht uit de anime Gundam Wing gestapt.

Space shooter on steroids

Strike Suit Zero: Director's Cut is datgene wat menig anime al heeft gedaan, namelijk een mix tussen het Oosten en Westen op je scherm toveren. De structuur en mechaniek zijn ontwikkeld door Born Ready Games, maar de schepen en Jump Suits zijn ontwikkeld door Junji Okubo. En deze man is een ontzettende brok aan ervaring als het gaat om het ontwerpen van mecha-voertuigen. Giet daarover heen felle kleuren die werkelijk van je scherm spatten en je hebt een space shooter die op steroïden door het leven gaat.

Strike Suit Zero: Director's Cut heeft dus een aantal upgrades ten opzichte van de originele game. De belangrijkste zijn de DLC packs. Deze bestaan uit de Heroes of the Fleet en de Marauder en Raptor Strike Suits. De twee Strike Suits zullen anders zijn dan het originele Strike Suit. Met Heroes of the Fleet beleef je een vijftal oude gevechten door middel van een computersimulatie.

Strike Suit Zero: Director's Cut is een game die bestaat uit lineaire missies en wil echt de arcade space shooters nieuw leven inblazen. En dat lukt het ook. Wat zeg ik? Het geeft je zelfs meer. Want naast de arcade-stijl geeft deze game je ook tactische keuzes waar je rekening mee moet houden tijdens het gamen. Laserwapens hebben energie nodig, deze energie gaat snel op waarna het zichzelf langzaam maar zeker weet te herstellen. Je hebt daarnaast ook normale munitie maar dat vliegt er ook snel doorheen. Je kunt namelijk je eigen load-out samenstellen. Nu zal je daar in het begin niet al te veel bij stil blijven staan, want je komt immers alleen maar vijanden tegen die je gemakkelijk kan vernietigen met alleen je plasmakanon. Maar later zullen de vijanden veel lastiger te vernietigen zijn en zal jij je tactiek moeten aanpassen. Je zult veelvuldig wisselen tussen de wapens met je D-pad en juist dat werkt niet altijd even lekker. Misschien lag het aan mij, dat kan natuurlijk ook, maar in de hectiek was ik soms het overzicht kwijt.

Tijdens de vele gevechten waar je in zal gaan komen, en geloof me als ik zeg dat het er veel zijn, zal jij dus als gamer al je vaardigheden in de strijd moeten gooien. Je hebt meerdere controls waar je rekening mee moet houden, want je ruimteschip zal anders reageren dan de Strike Suit. Af en toe bekroop mij ook het gevoel dat deze game net even iets te veel controls heeft om lekker weg te kunnen spelen.

Strike Suit

Zoals ik al eerder aangaf zal je veel controls jezelf eigen moeten maken. Daarnaast reageren de vier ruimteschepen ook weer anders. Je hebt een gebalanceerde fighter, een snelle interceptor, een allesvernietigende bomber en natuurlijk de Strike Suit. Ondanks het feit dat je af en toe in de "normale" ruimteschepen zal moeten vliegen, zal je de meeste tijd doorbrengen in de cockpit van de Strike Suit. Het vernietigen van vijanden geeft jou Flux. Deze energie zorgt ervoor dat jij kunt wisselen tussen je normale ruimteschip en de Strike Suit. Als je in deze modus zit, zullen de gevechten heel anders aanvoelen. Je kunt meerdere doelen meerdere keren selecteren om vervolgens een regen van raketten alle kanten op te schieten. Dat klinkt leuk en is het ook, maar deze destructie kost weer Flux en als je Flux op is, zal je weer veranderen naar een normaal ruimteschip.

Je zult dus echt keuzes moeten leren maken en niet al je Flux verbruiken voor 'n vijand. Uiteindelijk zal je het wisselen tussen schip- en mech-modus onder de knie krijgen en zal je op verpletterende wijze bizar veel vijanden vernietigen.

Zo was er niets, zo zit mijn scherm vol

En dat is meteen een ander ding waar ik soms moeite mee had. Het ene moment was er niets aan de hand, alles onder de controle. Het andere moment kwamen er van alle kanten vijanden tevoorschijn en had ik de grootste moeite om in leven te blijven.

De AI van je teamgenoten is er ook niet 'n om over naar huis te schrijven. Ik zag ze de hele tijd als leuke decoratie waar je eigenlijk niet echt weet wat je ermee moet doen. Ze zijn er en daar stopt het mee. Alles zal vanuit jou moeten komen. En dat is wel jammer, want in veel missies moet je grote ruimteschepen beschermen. Jullie raden het al, er zijn met die missies vijanden aanwezig, veel vijanden, zeg maar schermvullend. Op dergelijke momenten zou steun in de vorm van een intelligente AI niet erg zijn. Dit is naar mijn mening zeker iets wat beter uitgewerkt had kunnen zijn.

Het eindoordeel van Bob Andringa

Strike Suit Zero: Director's Cut is een bijzondere ervaring die liefhebbers van arcade space shooters zeker tevreden zal stellen. De DLC die deze versie heeft is zeker een mooie toevoeging. Of deze game de revolutie is die Born Ready Games zei dat het zou worden? Nee, dat niet. Maar het is zeker een mooie ervaring en ook nog 'n die er echt geweldig uitziet.

    Voldoende
  • Mechs a.k.a. Strike Suit
  • Genot bij honderden raketten
  • Fluctuerende moeilijkheid
  • Die AI
Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Strike Suit Zero: Director's Cut

Series

-

Uitgever

Born Ready Games

Reviewscore

Platforms

PlayStation 4, Xbox One

Releasedatum

10 april 2014

Ontwikkelaar

Born Ready Games

Gameliner Awards

-

Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord