Review: Platformines Pc

Wat krijg je als je Borderlands met Spelunky combineert en in 'n game stopt? Dan krijg je Platformines. Nu vind ik Borderlands en Spelunky topgames, dus zou je zeggen dat dit een perfecte combinatie is. Maar is het ontwikkelaar Magiko Gaming ook gelukt om een toffe game neer te zetten? Dat lees je in mijn review.

Blokkenkanonnen

Je bent met je ruimteschip Robodig midden in een enorme mijn beland. Je Robodig is bijna helemaal kapot, maar gelukkig is er nog de mogelijkheid om deze te repareren. In de mijnen liggen namelijk Block Cannons en een Block Remover verstopt, die je nodig hebt om Robodig weer te maken. Aan jou de taak om deze Block Cannons te vinden en Robodig weer op de juiste manier in elkaar te zetten om zo uit de mijnen te ontsnappen.

Platformunky

Platformines heeft dus een aantal overeenkomsten met Spelunky. Zo is Platformines ook een 2D-platformer, maar dan in een meer 16-bitstijl. Daarnaast doet de game aan random generated werelden. Elke keer als je de game opnieuw opstart, kom je dus in een nieuwe wereld terecht. In deze wereld moet je op zoek gaan naar de Block Cannons voor Robodig. De wereld is zelfs zo groot, dat ik na het uitspelen nog maar een tiende van mijn wereld heb gezien. Het nadeel van deze random werelden is wel dat ze in mijn ogen iets te random zijn. Zo had ik bijvoorbeeld een elektrisch blokje onder een teleporter staan. Wanneer je dan uit die teleporter komt, krijg je dus gelijk damage. Wat wel anders is dan Spelunky is dat je in deze game maar liefst vijf keer achter elkaar kan springen! Met sommige items kan je zelfs nog vaker springen. Dit betekent dus dat je enorme hoogtes kan bereiken.

Bordermines

Naast het platformen ben je in Platformines ook veel bezig met schieten. Je begint met vrij slappe wapens, maar hoe verder je in de mijnen komt, hoe beter de wapens worden. Onderweg kan je namelijk heel veel loot vinden, een beetje zoals Borderlands dus. Enemies droppen bijvoorbeeld heel veel random generated wapens. Er zijn vier typen wapens, namelijk pistol, shotgun, machinegun en bazooka. Ik vind het wel weer jammer dat de wapens alleen variëren in stats en een ander kleurtje. Elk wapen schiet namelijk exact hetzelfde als elk ander wapen van hetzelfde type. De enige variatie is te vinden in de damage, herlaadtijd, snelheid en de range. Er bestaat een mogelijkheid om wapens in een kluis op te slaan, maar wanneer ik een beter wapen vond, verkocht ik het oude wapen gewoon direct.

Naast wapens kan je ook verschillende hoofddeksels en kapsels vinden. Deze kunnen de stats van jou en jouw wapen aanpassen, zodat je bijvoorbeeld verder kan schieten of meer health krijgt. Ook zijn er gems te vinden waarmee je je health aan kan vullen. Hoe meer health je hebt, hoe meer je van de fog om je heen onthult. Als laatste zijn er metalen als goud en diamant te vinden. Deze metalen doen niks, maar zijn wel te verkopen in de thuisbasis, net als alle andere items.

Het eindoordeel van Justin Meijer

Platformines vond ik het eerste uurtje echt heel erg leuk. Ik was lekker bezig met springen, knallen en loot verzamelen. Na dat uurtje begon het meer van hetzelfde te worden: verken de mines, teleporteer terug naar je thuisbasis, verkoop je loot, ga weer terug en zoek je weg verder naar de Block Cannons. Wanneer je ze allemaal hebt, kan je Robodig in elkaar zetten, wat dan eindelijk weer eens iets anders is. Daarna is de game al uitgespeeld. Wel is het tof dat de wereld zo enorm groot is en je nog heel veel schatkisten kan gaan openen. Ook kan je de game nog eens op een moeilijker niveau in een volledig andere wereld proberen. Het is gewoon jammer dat de game zo snel eentonig wordt, want dit had echt een heel erg leuke game kunnen zijn.

• Random generated wereld
  • Enorm grote wereld
  • Quintuple jumps