Review: LUFTRAUSERS Pc

De Nederlandse ontwikkelaar Vlambeer heeft wereldwijd al grote successen geboekt. Zo heeft het titels als Serious Sam: The Random Encounter, Super Crate Box en Ridiculous Fishing op zijn naam staan. Onlangs is er een nieuwe game van deze ontwikkelaar verschenen, namelijk LUFTRAUSERS. Zal deze titel ook een succes zijn?

Prepare for take-off

In LUFTRAUSERS neem je de controle over een vliegtuigje en moet je al het gespuis uit de lucht en op het water neerknallen. Het is een echte arcade-game, want het draait puur om de hoogste scores halen. De besturing van de game is dan ook vrij simpel. Met de pijltjestoets omhoog accelereer je en met de linker- en rechterpijltjestoetsen roteer je je vliegtuig. Schieten doe je met behulp van de X-knop. Wanneer je stopt met schieten, repareert je vliegtuig. Dit is slim gedaan, want hierdoor ben je niet non-stop aan het schieten.

Challenge accepted!

Met dit soort games heb je altijd het risico dat het erg snel eentonig begint te worden. De challenges in de game kunnen dan nog voor een kleine afwisseling zorgen. Aan het begin van elke game heb je telkens drie challenges tot je beschikking. Een challenge kan bijvoorbeeld zijn om vijftig enemies in 'n combo neer te halen. Deze challenges motiveerden mij om toch nog een paar potjes te spelen om een challenge te voltooien. Desondanks blijft het wel een game voor kortere speelsessies, want na een tijdje begint het toch wel eentonig te worden.

Vliegen op kogels

Door het voltooien van challenges verdien je XP. Hiermee speel je verschillende onderdelen voor je vliegtuig vrij. Er zijn verschillende soorten onderdelen: weapon, body en engine. Als weapon kun je bijvoorbeeld Spread gebruiken, waarmee je vijf kogels tegelijkertijd schiet. Bij body moet je denken aan bijvoorbeeld extra armor waardoor je langzamer beweegt, of een body waarmee je geen impact damage krijgt, maar wel weer minder health hebt. Voor de engine kan je voor Superboost kiezen, waarbij je supersnel gaat, maar wel langzamer kunt draaien. Of je kunt voor mijn favoriet gaan, namelijk de Gungine. Met deze engine accelereer je door kogels te schieten. Handig, want zo kan je ook wat enemies achter je neerknallen. Enige nadeel is wel dat je niet zo heel snel kan vliegen.

High-res Game Boy

Grafisch gezien doet de game mij heel erg aan de allereerste Game Boy denken. Standaard is alles namelijk groen en wit met een beetje rood. Ook zijn er niet veel details aanwezig. Elk object heeft exact 'n kleur. Je moet er van houden, maar ik vind het allemaal iets te basic. Het had van mij wel wat meer kleur mogen hebben. Nu kan je verschillende kleurenpaletten vrijspelen, maar geloof me, dat maakt het nog veel erger. Je kunt bijvoorbeeld alles in paars, zwart en wit hebben, wat er nog veel erger uitziet.

Het eindoordeel van Justin Meijer

LUFTRAUSER is niet een slechte game, maar het is allemaal net iets te simpel. Hoewel de game voor korte speelsessies nog best wel leuk kan zijn, gaat het toch snel eentonig worden. Ook vind ik het grafisch allemaal net iets te basic. Wel zorgen de challenges nog voor wat afwisseling en zijn de aanpassingen die je aan je vliegtuig kan doen leuk gedaan. Mijn grootste minpunt is toch wel de prijs. De game kost namelijk negen euro, wat ik persoonlijk aan de hoge kant vind. Dit zou namelijk ook een simpele Flash- of HTML5-game kunnen zijn die je gratis in je browser kan spelen. Mocht de game een keer in de aanbieding zijn, dan is een aanschaf te overwegen, maar voor nu zou ik de game nog even links laten liggen.

• Leuk voor tussendoor
  • Challenges
  • Customization