Review: Diablo III: Reaper of Souls Pc

Je hebt je zwaard net in je schede gestoken in de hoop dat je hem nooit meer nodig zou hebben. Je hebt zojuist Diablo gedood en bent teruggekeerd vanuit de hemelen. Echter word je al snel ontboden om naar de hoofdstad van Sanctuary te komen, een grote stad genaamd Westmarch. Aan de rand aangekomen klinken in de verte al schreeuwen en wapengekletter. Je trekt je zwaard en begeeft je naar de stad, wederom klaar om de strijd aan te gaan "

Diablo III: Reaper of Souls

In deze gloednieuwe uitbreiding voor Blizzard Entertainments Diablo III mag je weer aan de slag in Sanctuary. Nu is het de beurt aan Westmarch, de hoofdstad. Hier is Malthael, de Engel des Doods, aan de slag met snode plannen die de levens opeisen van een flink deel van de bevolking. Aan jou om hem tegen te houden!

De nieuwe akte in het verhaal, Act V, laat je in, onder en rond Westmarch allerlei handlangers van Malthael meppen. Later zal je nog een mooi uitstapje maken naar de rand van de Hel, het Pandemonium Fortress, alwaar je eindelijk oog in oog komt te staan met Malthael. Al deze gebieden zijn prachtig uitgewerkt en vol kleine details. Van kleine sub-quests tot aparte events, aan de andere kant van een deur kan een compleet extra veld liggen vol monsters en buit. Qua verhaal zal ik verder niks loslaten, daar dit iets is dat je zelf moet ontdekken in de game.

Grafische duivelskunsten en helse geluiden

Grafisch lijkt Reaper of Souls een tandje bij te zetten. Het ziet er allemaal mooier en gelikter uit. Ook is de sfeer in de gebieden van een meer naargeestig karakter. In Diablo III was er te weinig grimmigheid te vinden volgens velen, in Reaper of Souls loop je over hopen lijken. Grafisch het is allemaal net dat kleine beetje fijner geworden. Ook het geluid is weer helemaal de moeite waard. De muziek is hemels en de geluidseffecten erg overtuigend. Hoe dan ook, de sfeer wordt helemaal gezet en sleept je mee in het verhaal.

Nieuwe zaken

Naast de nieuwe Act bevat deze uitbreiding ook een nieuwe klasse: de Crusader. Deze stoere fanaticus stampt met veel bombastiek zijn vijanden plat. Hij heeft leuke aanvallen die vijanden ver weg of dichtbij kunnen kwetsen en kan met zijn vaardigheden een party goed sterken. Gehuld in zwaar pantser en gewapend met bijvoorbeeld schild en flail is de Crusader een strijder die goed vergelijkbaar is met de Diablo II-Paladin.

Ook nieuw is de Adventure Mode, waarin je gewoon met een party een run doet op een kaart en op het eind een boss verslaat. Niks meer, niks minder. Wat dit vooral doet, is de grind draagbaar maken. Waar je eerst telkens dezelfde baas deed om leuke loot te vinden, krijg je nu een random boss uit een random gebied. Hierdoor blijft het elke keer nog een verrassing.

Het eindoordeel van Joost van Dyck

Diablo III: Reaper of Souls heeft mij weer aan Diablo gekregen. Ik had de game al een maand of zes niet meer aangeraakt, maar nu doe ik het weer met alle plezier! Mijn muis is minder blij, maar dat spreekt voor zich. De expansion biedt alles wat een expansion moet bieden: verhaal, toevoegingen en uitbreidingen op bestaande zaken. Nieuwe dingen, waaronder extra crafting, een nieuwe artisan, een nieuw loot-systeem (vijf legendaries in twee dagen!), tien extra character levels, nieuwe tegenstanders, nieuwe items en een nieuwe klasse maken de game weer fris en uiterst vermakelijk. Diablo III: Reaper of Souls is precies wat Diablo III nodig had. En ik ook.

• Grafisch erg goed
  • Vet verhaal
  • Prachtige omgevingen