Review: Assassin's Creed IV: Black Flag PlayStation 3

Geplaatst: 29 oktober 2013 10:00

Ubisoft komt elk jaar wel weer met een nieuwe Assassin's Creed-game. Dit jaar mogen we de piraat gaan uithangen met Assassin's Creed IV: Black Flag. Dit maakt de game al gelijk heel anders dan zijn voorgangers. Maar is dat ook een goed iets?

E'n voor allen, allen voor 'n

Assassin's Creed IV: Black Flag speelt zich af in het Caribisch gebied in de 18e eeuw, tijdens de Gouden Eeuw van de Piraterij. In de game kruip je in de huid van Edward Kenway. Dit is een piraat die op zoek is naar een grote schat. Dit doe je niet in je eentje, maar samen met je bemanning.

De ruige zee

Als piraat ben je natuurlijk vaak op het water. Hiervoor krijg je het schip Jackdaw tot je beschikking. Uiteraard ben je niet als enige op de zee te vinden. Er zijn verschillende soorten vijandelijke schepen die je kunt aanvallen. De zeegevechten zijn niet nieuw in de Assassin's Creed-serie, aangezien deze al werden geïntroduceerd in Assassin's Creed III. Wel heeft het een aantal veranderingen ondergaan. Zo kan je de kanonnen aan de zijkanten van je schip een klein beetje sturen met de rechter stick. Daarnaast heb je minder sterke kanonnen op de voorkant van je schip en kan je aan de achterkant explosieve vaten in het water dumpen.

Plunderen

De schepen op het water val je niet voor niks aan. Ze hebben namelijk materiaal bij zich om je schip bijvoorbeeld te upgraden. Van tevoren kan je door middel van een soort speciale verrekijker al bekijken wat elk schip aan boord heeft. Om aan deze materialen te komen, kan je ervoor kiezen om het schip tot zinken te laten brengen en langs de spullen die blijven drijven varen om ze binnen te halen. Echter krijg je op deze manier niet het maximaal haalbare. Slimmer is het om het schip eerst te verzwakken en vervolgens naast het schip gaan varen om het te boarden. Wanneer je dit hebt gedaan, krijg je in de meeste gevallen de taak om een aantal lui af te maken. Hierna geeft de bemanning zich over en ontvang je al het aanwezige materiaal.

Daarnaast krijg je een keuze uit drie mogelijkheden. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om de schade aan de Jackdaw te repareren. Ook kan je ervoor kiezen om je wanted-level te verlagen. Hoe hoger je wanted-level, hoe meer schepen je achter je aan krijgt, en dat wil je soms niet hebben. Als laatste is er de mogelijkheid om de bemanning naar je vloot te sturen. Je vloot kun je kleine missies laten uitvoeren terwijl jij andere dingen doet om zo geld te verdienen. Dit lijkt dus een beetje op de Guild-missies uit voorgaande delen.

Vrijheid

Assassin's Creed IV: Black Flag is een behoorlijk grote game. Dit geeft je mooi de gelegenheid om de gehele wereld te verkennen. Gelukkig zijn er onderweg genoeg activiteiten om te doen. Zo keren de synchronisatiepunten weer terug om meer details op je kaart vrij te spelen. In dit deel dienen deze punten ook als fast travel-locaties, zodat je er overal vandaan direct naartoe kunt gaan. Dat scheelt je toch weer een flink reisje met je schip! Ook zijn er weer collectibles aanwezig, waaronder zeeliederen voor je bemanning. Maar bij een piratengame horen natuurlijk ook schatkaarten. Deze geven je de coördinaten waar de schat in de buurt ligt. Wanneer je daar bent aangekomen, moet je op de schatkaart uitzoeken waar je dan precies moet graven. Er is dus echt meer dan genoeg om je bezig te houden. En het mooiste is dat je dit bijna altijd kunt doen, zelfs tijdens de meeste missies. Ik kan soms wel uren van het verhaallijn afdwalen dankzij al deze activiteiten.

Back to reality

Tijdens het volgen van de verhaallijn van de game zal je af en toe de Animus moeten verlaten en kom je dus in het heden terecht. Je bent namelijk werkzaam bij het bedrijf Abstergo Entertainment om de geschiedenis te verkennen. Hier speelt de game compleet anders dan in de Animus. Zo loop je nu bijvoorbeeld in first-person in plaats van third-person. Daarnaast is hier niet zo heel veel te beleven. Het komt er vaak op neer om iemand te bezoeken of een computer te hacken om vervolgens weer terug in de Animus te gaan. Gedurende de game ben je zo'n dertig minuten buiten de Animus, tenzij je alles wilt hacken en alle sticky notes wilt verzamelen. Voor mij had dit hele gedeelte niet in de game hoeven te zitten. Ik blijf liever in het piratenleven.

Het eindoordeel van Justin Meijer

Ubisoft heeft met Assassin's Creed IV: Black Flag weer een uitstekende Assassin's Creed-game neer weten te zetten. Doordat de game zich veel meer op zee afspeelt dan voorheen, voelt het als een heel nieuw deel aan. De gevechten op zee zijn erg spectaculair en leuk om te doen, zeker als het aan het stormen is. Ook is de wereld lekker groot met genoeg activiteiten om te ondernemen. Ik kon met gemak uren de game spelen zonder voor de verhaallijn te gaan. Echter is de AI soms niet zo heel erg snugger, zeker als je stealth probeert te spelen. Zo kon ik soms heel snel voor iemand langsrennen, zonder dat er alarm werd geslagen. Of iemand vanuit de bosjes killen terwijl iemand anders er gewoon naar staat te kijken. Ook vind ik het rondlopen in Abstergo Entertainment niet zo heel interessant, maar gelukkig kan je daar binnen een half uur klaar mee zijn. Maar deze minpuntjes nemen niet weg dat dit een vette game is en bij de toppers van 2013 behoort.

• Vette zeegevechten
  • Grote open wereld
  • Veel te doen