Review: Injustice: Gods Among Us Xbox 360

Geplaatst: 30 april 2013 18:30

Eindelijk kan ik aan de slag met Injustice: Gods Among Us. Persoonlijk heb ik ontzettend uitgekeken naar dit vechtspel. Naar mijn bescheiden mening heeft NetherRealm Studios zichzelf bewezen met de reboot van Mortal Kombat. Injustice: Gods Among Us speelt zich af, zoals duidelijk is geworden na alle video's, in het DC-universum.

Vechtspel met verhaal

Als NetherRealm Studios iets heeft bewezen met Mortal Kombat, dan is het dat een vechtspel een goed verhaal kan hebben. Met Injustice: Gods Among Us bewijzen ze dit wederom. Het spel heeft een ijzersterk verhaal waarin alle helden en schurken op een zeer bijzondere manier in het verhaal worden verwerkt. De Story-mode is niet ontzettend lang qua speelduur: in een kleine drie à  vier uur ben je er wel doorheen. Nu hangt dit natuurlijk ook af van hoe vaardig je bent en welke moeilijkheidsgraad je kiest.

Good guys zijn bad guys en Joker redt de dag!

Zoals ik daarnet al aangaf is dit een vechtspel met een uitstekend verhaal. Ja, voor iemand die niet volledig bekend is met de comics is het soms wel even lastig om alles naar behoren te volgen, maar ondanks dat is het verhaal echt geweldig. Nu wil ik niet te veel verklappen over het verhaal en de eventuele plottwisten, maar ik weet haast zeker dat als jullie dit spel gaan spelen, dat jullie ook een ernstig Huh? Wat?-moment gaan hebben als blijkt dat Batman de Joker gaat helpen, Superman alles en iedereen met de grond gelijk wil maken en dat de Joker zelfs een held is. Nu ga ik verder niks verklappen over het verhaal, want dat zou afbreuk doen aan de hele ervaring.

DC meets Mortal Kombat

Wat natuurlijk meteen opvalt, is dat dit spel zwaar op de basis leunt die NetherRealm Studios met Mortal Kombat heeft gecreëerd. Grafisch lijken deze spelen erg op elkaar, maar toch voelt het weer totaal anders aan. Dit spel is qua besturing vele malen toegankelijker dan Mortal Kombat. Je hebt bijvoorbeeld maar drie knoppen om te vechten, naar achteren lopen is blokkeren.
Nu wil dit natuurlijk niet zeggen dat het spel geen uitdaging kan bieden voor gamers die vaker een vechtspel spelen. Het combo-systeem is namelijk ontzettend uitgebreid. Zo heeft ieder personage een tijdelijke kracht die het verschil kan maken in een gevecht. Batman heeft bijvoorbeeld een bepaalde tijd batarangs om zich heen die je als een schild kan gebruiken of kan afvuren op je tegenstander.

Maar dan in het kwadraat

En dan komt het verschil met Mortal Kombat tevoorschijn. Injustice bevat namelijk helden en schurken met superkrachten of gadgets. Je kunt bijvoorbeeld je tegenstander naar een ander gedeelte van het level slaan. Naast dat dit geweldig om te zien is, is het ook nog eens pijnlijk voor je tegenstander.

Tijdens het uitvoeren van combo's zal je zien dat er een balk zichzelf onderin het scherm langzaam maar zeker aan het vullen is. Deze balk kan je op meerdere manieren gebruiken in het spel. Als de balk helemaal vol is, kan je een vernietigende supermove loslaten op je tegenstander. Maar je kan ook kiezen voor een wager. Deze wager stelt je in staat om tijdens een combo het tij te doen keren. Tijdens dit momentum krijgen zowel jij als je tegenstander de mogelijkheid om een gedeelte van deze balk op te offeren. Degene die het meeste opoffert wint de wager. Wint diegene die bezig is met de combo, dan krijgt die tijdelijk meer schade. Wint het slachtoffer van de combo, dan wint deze wat levensmeter terug. Een wager kan maar én keer in een gevecht, maar kan dus cruciale gevolgen hebben.

Opties! Veel opties!

Het spel geeft jou als gamer ook de nodige opties om te verkennen. Zo is er een duidelijke tutorial die je met de basiselementen van het spel kennis leert maken. Ook keren de laddergevechten die we nog kennen uit iedere Mortal Kombat terug. Ieder gevecht heeft wel iets unieks, denk hierbij aan vergiftigd zijn tijdens een gevecht.
Ook heeft elk personage zijn of haar eigen einde met een ladderreeks. Ik kan je dus zeker aanbevelen om deze laddergevechten met ieder personage uit te spelen.

Dan is er ook de S.T.A.R.S. Lab-modus. In deze modus krijg je ongeveer tien opdrachten per persoon, en per opdracht kan je weer meerdere sterren verdienen. En als ik dan ook nog vertel dat er ongeveer tweehonderd missies zijn, dan mag het duidelijk zijn dat deze game zeer veel opties bevat.

Multiplayer

Tegenwoordig kan een gerenommeerd vechtspel niet zonder een fatsoenlijke multiplayer. Je kan lokaal tegen je vrienden vechten of natuurlijk online gaan. Online kan je natuurlijk ook het én en ander doen. Zo is er modus die wel heel erg aan King of the Hill doet denken. Natuurlijk zijn er ook de ranked- en unranked-gevechten tegen andere spelers. Doordat het nu erg druk is op de servers, heb je al snel een gevecht gevonden. Enig nadeel is dat het wel even zoeken is naar de juiste balans. Sommige vechters zijn helaas gewoon veel sterker dan anderen.

Het eindoordeel van Bob Andringa

Injustice: Gods Among Us is wat mij betreft een geweldig vechtspel die voor iedere liefhebber van vechtspellen wel iets te bieden heeft. Het spel is ontzettend toegankelijk voor beginners, maar biedt ook genoeg uitdaging voor de ervaren vechters. De achtergronden van de levels voegen echt iets extra's toe en het is gewoon geweldig om na een overwinning het volgende tegen je vrienden te zeggen: You want to know why I've won? I tell you why... Because I'm Batman!

    Goed
  • DC-vechtspel zoals het bedoeld is!
  • Boeiend verhaal
  • Lijkt op Mortal Kombat
  • Geen fatalities
  • Storymodus duurt niet al te lang
Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Injustice: Gods Among Us

Series

Injustice

Uitgever

Warner Bros. Games

Reviewscore

Platforms

Pc, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Wii U

Releasedatum

26 april 2013

Ontwikkelaar

NetherRealm Studios

Gameliner Awards

-

Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord