Peter Molyneux verkent psyche gamer via social media

Geplaatst:
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Peter Molyneux gaat met zijn bedrijf 22Cans sociale media inzetten om de voorkeuren van gamers te leren kennen. Binnen een paar weken zal de eerste van 22 experimenten gestart worden. De experimenten moeten binnen twee jaar resulteren in een spel dat inspeelt op de emoties van gamers.

Human beings can read emotion in faces down to a level of fidelity we can't even dream of in games at the moment.

In NewScientist schetst de goeroe de inhoud van de eerste proef. Hieruit blijkt dat deze de codenaam 'Curiosity' draagt (vertaald: nieuwsgierigheid). Curiosity bestaat uit een virtuele kamer met een zwarte kubus. Wanneer het vierkante voorwerp aangeklikt wordt ontstaan er breuken. Dit blijft gebeuren totdat na enig geweld de laatste stukken afbrokkelen en 'iets geweldigs' getoond wordt. Wat dit is weet alleen het personeel van 22Cans.

Echter zijn er altijd meerdere spelers aanwezig en krijgt alleen de gelukkige die de genadeklap toegebracht heeft de inhoud te zien. Om de concurrentie voor te blijven kunnen als extra spelelement twee betere beitels gekocht worden. De eerste is een ijzeren pikhouweel voor iets minder dan een euro. Deze is tien keer krachtiger dan de normale variant. Ten tweede is er een diamanten variant van omgerekend bijna 62.000 euro - 100.000 keer sterker. Inderdaad: 62.000 euro (50.000 pond)...

Hoewel er blijkbaar veel geld gaat rollen, is het doel anders volgens Molyneux. De Engelsman wil zien of pure nieuwsgierigheid één speler, of een verbond van spelers georganiseerd via social media er toe zal drijven om de diamanten beitel te kopen.

It's an insane amount of money. This is not a money-making exercise; it is a test about the psychology of monetization

De gamedesigner Peter Molyneux is bekend als het creatief genie achter 'god games' als Dungeon Keeper en Black & White. Hij was ook betrokken bij Theme Park en de bekende Fable-games.

Het is niet de eerste keer dat hij de grenzen tussen games en realiteit probeert af te breken. Zo werd in Black & White de naam van een speler zacht gefluisterd als de computernaam verbonden kon worden aan een database met veelvoorkomende namen. De 2868ste editie van NewScientist herinnert ons daarnaast aan Milo & Kate waarin via Kinect op de Xbox 360 met een kind gecommuniceerd kon worden. Iedere dag werden de dialogen verrijkt met commentaar op recente gebeurtenissen. De game zelf werd geannuleerd door Lionhead Studios, waarna Molyneux daar als hoofd vertrok.

Lees meer