Preview: A Way Out

In je uppie een game spelen is natuurlijk helemaal geweldig, maar soms is het ook heerlijk om samen met vrienden een gamewereld te betreden. Coöp-games heb je in allerlei soorten en maten. Sommigen laten je samenwerken, anderen zijn er juist op gericht om je medespelers het leven zuur te maken. Met de enorme lading titels die je samen kunt spelen, is de keuze reuze en met iets unieks komen is dan ook flink moeilijk. Hazelight Studios gaat deze uitdaging toch aan en tracht het concept “coöp” naar een nieuw niveau te trekken met A Way Out. Gezien de studio in het verleden gamers al wist te verrassen met de alom geprezen titel Brothers: A Tale of Two Sons, die ook zeer unieke gameplay bevat, zijn de verwachtingen hooggespannen. Wat A Way Out je straks allemaal voor unieks te bieden heeft, lees je in deze preview.

De gevangenis als matchmaker

Wanneer je nieuwe mensen wil ontmoeten, zijn plekken zoals cafés, andere uitgaanslocaties of een sportclub misschien de eerste locaties waar je gaat zoeken. Nu blijkt echter dat de gevangenis ook een prima plek is om een nieuwe buddy te ontmoeten. Dit bewijzen Leo en Vincent, twee veroordeelde criminelen, die op deze plek elkaar ontmoeten. De heethoofdige, agressieve Leo en de kalme Vincent hebben op het oog niets met elkaar gemeen, maar de twee hebben wel een gezamenlijk doel: zo snel mogelijk achter de tralies wegkomen. De heren slaan dan ook de handen ineen, twee paar handen is immers beter dan één. Dit is waar jij en je coöp-partner ten tonele verschijnen, ieder van jullie neemt de rol van één van de mannen aan en samen proberen jullie uit de gevangenis te ontsnappen.

De gevangenis is niet de enige setting die de game te bieden heeft. Wanneer je eenmaal ontsnapt bent, kom je in de buitenwereld terecht. Daar moet je bossen en steden zien te trotseren om zo uit de handen van de wouten te blijven. Hoewel het verloop en de setting van de game dus al aardig duidelijk is, blijft het verhaal nog een grote verrassing. Hazelight heeft er bewust voor gekozen om deze voor zich te houden, gezien de game zich hevig berust op het verhaal. Deze ontvouwt zich langzaamaan tijdens het spelen, net als de personages. Beide heren onthullen steeds meer over zichzelf door interactie met elkaar, NPC's en hun omgeving. Wellicht hebben de twee meer gemeen met elkaar dan in eerste instantie gedacht.

Samen sta je nooit alleen

De gameplay van A Way Out richt zich sterk op de samenwerking tussen Leo en Vincent. Dit is niet zozeer uniek voor een coöp-game, de uitvoering daarvan is dat echter wel. Wat direct opvalt is de splitscreen, dat volledig dynamisch is tijdens het spelen. Of je nou samen op de bank speelt of online met elkaar de uitdaging aangaat, er is altijd sprake van een splitscreen. Op deze manier is iedere speler zich bewust van wat de ander op dat moment doet. In de meeste gevallen hebben beide spelers evenveel scherm tot hun beschikking, maar wanneer er iets belangrijks gebeurt bij één van beiden, is dit scherm prominenter in beeld zodat je alles meekrijgt. Het verhaal van beide personages loopt gelijk, de progressie echter niet. Het kan dus zo zijn dat jij naar een cutscene zit te kijken, terwijl je maat gewoon rondloopt. Dit zorgt ervoor dat je wel samen speelt, maar niet van elkaar afhankelijk bent, iets wat ik zelf ontzettend toejuich.

Dynamisch lijkt sowieso een kernwoord te zijn in deze game. Je doel is duidelijk, maar hoe je die bereikt is aan jou. De game zet je voor verschillende keuzes wat betreft aanpak. De verschillende karakters van de mannen zorgen ervoor dat je goed moet nadenken over wie je wat laat doen. Laten jullie Leo de bewaker afleiden zodat Vincent de sleutel kan jatten of juist andersom? Ook wat betreft gameplay zie je veel dynamiek. Het ene moment moet je zachtjes rondsluipen, het andere moment laat je iemand jouw vuisten proeven, en het moment daarop begeef je je in een shootout. De game verloopt volledig lineair, maar de manier waarop jullie dingen aanpakken zijn van invloed op de gameplay. Communicatie met je partner is dus zeer gewenst, want alleen jullie bepalen hoe het lot van de heren zich ontvouwt.

Good guy Hazelight?

Sowieso maakt Hazelight een heleboel goede keuzes met deze game. Het lijkt er flink op dat A Way Out ons de unieke ervaring gaat bieden die de ontwikkelaar ons in eerste instantie wilde bieden. De game is volgens het bedrijf het leukste als je deze samen op de bank speelt. Toch is online samenspelen ook mogelijk en Hazelight. Sterker nog, het is mogelijk om de game met zijn tweeën online te spelen terwijl slechts één speler de game bezit. Een andere speler, die dus niet in het bezit is van de titel, kan dan gewoon aansluiten en het avontuur meebeleven. Een klein hekelpunt is dat de game niet alleen te spelen is. Je hebt dus echt een medespeler nodig om je te vergezellen gedurende dit avontuur. Dat kan een afknapper voor de solo-spelers zijn. Ook is er geen drop-in/drop-out mogelijkheid. Kies je partner verstandig want met hem of haar moet je de game volledig doorlopen.

Verwachting

Ik moet toegeven dat ik sta te popelen om deze game te spelen. De unieke manier van spelen zorgt voor een compleet nieuwe game-ervaring en door de dynamiek lijkt deze game mij van het begin tot het eind ontzettend spannend. Ik ben erg benieuwd hoe het verhaal zich ontvouwt en ik kan niet wachten om naar iemand uit te halen in de rol van heethoofd Leo. Als de afwerking van A Way Out net zo goed is als dat de gameplay doet vermoeden, maakt deze titel een grote kans om mijn Game of the Year te worden.

A Way Out verschijnt op 23 maart voor de PlayStation 4, Xbox One en pc.

Packshot A Way Out

-