Preview: Sea of Thieves

Geplaatst: 1 februari 2018 16:00

Sea of Thieves is een game die ik sinds de aankondiging om twee redenen in de gaten houd. Als eerste omdat het een game is waarvan er nog maar weinig met dit thema zijn. Ja, games met een open wereld waarin je je vrij kunt bewegen met een flinke dosis actie zijn er genoeg. Dit zijn echter voornamelijk twee soorten games: shooters of rpg's. Sea of Thieves pakt het anders aan en kiest voor een piratenthema waarbij schatjagen en scheepsgevechten de boventoon moet vieren. Ten tweede is dit een game van Rare. En met alles wat zij hebben laten zien van deze game tot nu toe, heeft het er alle schijn van dat dit een topper in spé is. Is de game echter schatrijk aan gameplay, of kunnen we concluderen na het spelen van de bèta dat het een zinkend schip is waar Rare mee ten onder gaat?

Ahoy maatje of maatjes

Sea of Thieves moet een online wereld voorstellen waarin jij je als piraat lekker kan uitleven op de wijde oceaan. Het principe is vrij eenvoudig: schatjagen, andere piraten kielhalen en de vrije zeeën bevaren. Het concept kan heel goed uitpakken, mits er voldoende te doen is. Assassin's Creed Black Flag was daarom juist vanwege dit onderdeel zo geliefd. Het vechten als piraat en het bevaren van de zeeën was heerlijk. Hoe tof moet het dan wel niet zijn als je dit online kan doen? Zowel Rare als Ubisoft doen een duit in het zakje en hebben beiden een game met dit thema in ontwikkeling. Sea of Thieves is de eerste en de bèta heb ik gespeeld. Ik moet zeggen, de gameplay viel niet tegen maar het was vaak nog leeg. Dit is een game die vooral bedoeld is om te spelen met meerderen. De game biedt je drie opties om te spelen. Zo speel je met één groot schip en een grotere crew van acht man, een wat kleiner schip met vier man of solo, of speel je als de meest gevreesde piraat sinds Zwartbaard. Er lijkt dus voor ieder wat wils. Gedurende de bèta heb ik alle drie de opties geprobeerd, maar helaas kan ik niet zeggen welke modus nu het beste uitpakt. De servers leken voornamelijk leeg. Welke optie ik ook koos, ik was vaak alleen. Pas op de laatste dag toen ik voor de kleine variant koos, kreeg ik medespelers. En toen werd het écht tof.

Voordat ik medespelers ontmoette, verkende ik rustig in mijn eentje mijn boot, de eilanden en uiteraard de zee. De besturing is heerlijk strak. De bediening is duidelijk en al snel loop (of vaar) je naar je doel alsof je een echte schatkaart in handen hebt. Dat de besturing strak in elkaar zit is ook broodnodig voor een online game. Je wil namelijk geen fouten hebben in de bediening die kunnen leiden tot frustratie. Het is simpel, intuïtief maar verder niet origineel, maar dat hoeft ook niet. Het werkt wel wat traag, want op bepaalde momenten in de game is echt snelheid geboden. Op die momenten lijkt de besturing en de gameplay averechts te werken, bijvoorbeeld het herladen van een kanon. Althans, dan merk je dat je met meerdere moet spelen omdat je samen dan een kanon kan bedienen. De acties bestaan uit kanonskogel pakken, laden, vuren en herhalen. In je eentje is dit een tijdrovend proces wat in een gevecht totaal niet wenselijk is.

Verveling op de loer

Ik had dus het gevoel dat het te leeg is en dat deze game echt bedoeld is als online game voor grote aantallen spelers. Ik bleef daarom hopen om spoedig meerdere spelers te zien. Zo is de boel immers wat levendiger. De game lijkt je namelijk niet te sturen in wat je zelfstandig kan doen. Ik mis dat een beetje, ook al heb je een kompas in je inventaris. Je komt wat NPC's tegen, maar die praten lang niet allemaal. Ik was dus vrij snel verveeld ondanks dat je kan gaan, staan en doen wat je wil. De vraag is echter of dat ligt aan de lege servers met nog relatief weinig spelers, of aan de game zelf? Uiteindelijk ben ik maar gaan varen. Ik voer langs forten die ik maar beter kon mijden want binnen no-time was mijn schip verpulverd en was ik overgelaten aan de zeegoden. Dit lijkt mij niet helemaal de bedoeling. Eilanden die ik ontdekte hadden wat skeletten, maar die werden snel teruggestuurd naar hun zeemansgraf. Ook dit was niet spannend of moeilijk. Ik miste echt wat richting en het is nu niet dat ik een digitale natte vinger in de lucht kon steken om te bepalen welke koers ik kon varen.

Vanaf het moment dat ik wél medespelers ontmoette, (Amerikanen, Duitsers, Nederlanders) was de fun echt aanwezig en kreeg je een glimp van de sterkste kant van deze game. Terwijl ik aan het spelen was met mijn mede piraat koersten we al snel naar een willekeurig eiland. We gooiden het anker uit en gingen op verkenning. Ogenschijnlijk was er niet veel aan de hand op dit eiland. Sterker nog, het was een paradijselijk doch verlaten eiland. Tot op een moment skeletten uit de grond kwamen en zorgde voor de broodnodige actie, al was die van korte duur. Terug naar het schip en verder varen. Niet lang daarna kwamen we een ander schip tegen en begon de actie. We werden bekogeld en moesten samenwerken. Snel kwamen de twee schepen tegenover elkaar en werd het een kwestie van kanon laden en schieten. Op dit soort momenten wordt de game briljant en frustrerend tegelijkertijd want het lijkt meestal dat je vecht tot je zeemansgraf om elkaars schatten te veroveren. Als je wel vrienden weet te maken, kan je muziek maken, dronken worden (en kotsen!) of gewoon ouwehoeren. Dit was oprecht leuk. Misschien gimmicky, maar ontzettend tof. Eindelijk kreeg ik een glimlach op mijn gezicht die er niet vanaf ging.

Grafisch een parel

De game ziet er echt om te likkebaarden uit. De cartoony graphics passen goed bij de game en zorgen ervoor dat Sea of Thieves een eigen smoel heeft, al is de stijl wel typisch Rare. De lichteffecten zijn werkelijk briljant en dragen veel bij aan de sfeer. De scherpe zon door de donkere wolken, een mooie zomerse dag of juiste de fakkels die in het donker zo sfeervol licht bieden. Het allermooist is echter de zee. Ik kan mij geen ander moment herinneren dan dat destijds Wave Race op de Nintendo 64 met water net zoveel indruk wist te maken. De graphics zijn scherp en de constante framerate zorgt voor een prettige directe input van je besturing. Het geluid is dik in orde en vooral met een surround set, of nog beter, surround headset, waan je je echt op de zeven zeeën. Als er één ding is waar je Rare altijd voor kon inzetten is het op grafische pracht en praal en fantastisch geluid.

Voorlopig oordeel

Sea of Thieves is een game die je met meerdere spelers móet spelen. In je eentje is er te weinig te doen en anders ben je binnen no-time het haasje. De fun begint pas wanneer je met een groepje bent en volgens mij is dit ook waar Rare vooral naar op zoek is. Ondanks de grafische hoogstandjes moet je er wel doorheen prikken en wachten tot er wat te doen is. Het verkennen is fantastisch en geeft ontzettend veel vrijheid en toch enigszins het relaxte gevoel dat je alles ongedwongen kunt doen. De game is groots en er is ontzettend veel te doen. De game is wel trager dan ik had verwacht en dat kan best beslissend zijn. Rare levert de game ongetwijfeld gepolijst af met ontzettend veel content. Maar zoals ik in mijn preview eerder schreef, staat of valt de game met de ondersteuning van Rare.