Preview: Crackdown 3

Geplaatst: 23 augustus 2017 18:00
Aangepast: 20 mei 2018 13:42

Zo'n tien minuten mocht ik Crackdown 3 uitproberen op de enorme gamescom-stand van Microsoft. Dat is op zich erg kort, maar het zijn wel tien minuten waarin ik lekker mijn eigen ding mocht doen en naar hartenlust chaos mocht scheppen in de metropool New Province. En de tientallen 'orbs' die doorheen de spelwereld verspreid lagen, zorgden vrijwel meteen voor die obsessieve verzameldrang van weleer.

Tussen al het hoogtechnologische geweld - Crackdown 3 staat op de booth zij aan zij met een aantal grafische krachtpatsers - doet het stripachtige stijltje van Crackdown 3 niet meteen uitschijnen dat dit één van de paradepaardjes is in Microsofts exclusieve line-up, maar juist dat karikaturale past wel precies bij het speelse karakter van de game. De nadruk ligt namelijk op simpele, pure fun en dat straalt de game ook op elke moment uit. Van het verhaal kreeg ik in die kleine tijdspanne uiteraard maar weinig mee, al kon ik wel enkele gebieden heroveren van een criminele organisatie.

Los gaan!

Niet dat het verhaal er echt toe doet in dit soort games. Tien minuten lang ging ik echt helemaal los op die gasten: ik ramde ze omver met een aantal van die futuristisch ogende bolides, schoot flink wat wapens leeg (voor nu een aanbod van pistolen, shotguns en machinegeweren en met een behoorlijk ouderwets lock-on systeem) en ik zorgde voor een hoop explosies door rijkelijk dynamiet in het rond te strooien. Nog leuker is het om de omgeving tot je wapen te maken, omdat je even zonder munitie zit of omdat je simpelweg kogels wilt besparen. Auto's worden makkelijk opgetild en richting vijand gesmeten, met een beetje geluk zorgt de impact zelfs voor een bevredigende kettingexplosie. Tegelijkertijd kom ik er ook snel achter dat een lantaarnpaal met een beetje improvisatie perfect dienstdoet als speer. Bovendien flits je aan een hoog tempo door de stad: je linkt de gekste sprongen door elkaar, suist hoog door de lucht en overwint zo makkelijk de hoogste gebouwen. Want ja, je kruipt ook nu weer in de huid van een superagent. Het bijzondere is er na de twee vorige delen wel vanaf, maar het blijft wel heerlijk chaotische en simplistische fun.

Orb collector

Het uitgebreide skillsysteem waarmee je je superagent steeds sterker maakt, komt terug en dankzij de vorige twee Crackdown-spellen weet ik dat die de chaotische actie makkelijk voor langere tijd plezierig kan houden. Gradueel bouw je je personage in vijf aspecten tot een oppermachtige superheld. 'Strength' bepaalt onder meer welke voorwerpen je op kan tillen en naar belagers kan slingeren, net zoals 'Agility' op zijn beurt bepaalt hoe hoog je springt en hoe snel je rent. De 'Driving' skills maken je steeds een betere chauffeur en ook je talent met vuurwapens en explosieven kan je continu verbeteren. Deels ontwikkel je deze aspecten door ze gewoonweg te gebruiken, maar de belangrijkste bron van experience zijn alweer de honderden orbs die door de stad en soms zelfs op de meest onmogelijke plaatsen verspreid liggen. Het loont straks dus sowieso weer de moeite om de volledige oppervlakte van New Province uit te kammen.

Voorlopige ordeel

De hands-on was kort, maar ik heb mij wel tien minuten lang vermaakt en liep met een tevreden gevoel weg. Crackdown 3 is opnieuw lekker over de top en speelt in al zijn chaos toch heerlijk weg en bevat bovendien alle toffe aspecten van het ruim tien jaar oude origineel, dat overigens nog steeds één van mijn favoriete Xbox 360 games is. Toch schuilt daar ook juist het gevaar, dat de volledige ervaring straks te veel aanvoelt als een game uit een ander tijdperk.

Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Crackdown 3

Series

Crackdown

Uitgever

Microsoft Game Studios

Reviewscore

Platforms

Pc, Xbox One

Releasedatum

15 februari 2019

Ontwikkelaar

Reagent Games

Gameliner Awards

-

Lees meer